Ingezonden persbericht


Nieuwe onderwijsmethodes voor Einstein-generatie

Serious Gaming en Virtual Reality zijn Ready for Take off

Op 4 december 2009 laten ROC West-Brabant en de Stichting Maintenance Education Consortium (MEC) in het Aviodrome te Lelystad zien hoe Serious Gaming en Virtual Reality het onderwijs kunnen helpen aan te sluiten bij de belevingswereld en levensstijl van jongeren.

Digitaal spelenderwijs leren
ROC West-Brabant en de Stichting Maintenance Education Consortium hebben met behulp van vele partners twee innovatieve projecten kunnen realiseren. Mede door het winnen van maar liefst twee prijsvragen en het binnenhalen van het bijbehorende geldbedrag van M&ICT (Maatschappij en ICT) in 2006 kon de doorontwikkeling van Serious Gaming en Virtual Reality van start. M&ICT is een actieprogramma van de rijksoverheid dat bijdraagt aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Serious Gaming
Dankzij de toegekende prijs en het daarbij behorende prijzengeld zijn er inmiddels twee Serious Games ontwikkeld: de talengame Engels, Check-Out en het ondernemersspel Enterprise. Daarnaast is in eigen beheer van ROC West-Brabant nog een spel ontwikkeld: het Nederlandse taalspel Embargo. Al deze spellen sluiten aan bij de wereld van jongeren: spelenderwijs leren.

Virtual Reality: leren door te doen
Ook bij Virtual Reality gaat het om leren door te doen. Studenten wordt een zo realistisch en uitdagend mogelijke voorbereiding op hun toekomstige werkomgeving geboden. Praktijkonderwijs en bedrijfsleven sluiten beter op elkaar aan door lesscenario's te behandelen die in de schoolse praktijksituatie niet uitvoerbaar zijn. Veiligheid, herhaalbaarheid, brede toegang en crosssectoraal zijn hierbij belangrijke sleutelwoorden.

Look & feel
Vijf bij de ontwikkeling betrokken sprekers en experts op deze gebieden zullen op 4 december het publiek meevoeren in de wondere wereld van Serious Gaming en Virtual Reality. Zo vertelt professor dr. Wim Veen, hoogleraar Educatie en Technologie aan de TU Delft, over innovatieve didactische tools binnen het onderwijs. Professor Peter Werkhoven, directeur Research TNO Defensie en Veiligheid, geeft zijn visie op Virtual Reality toepassingen, zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs.

De sprekers en experts zijn het erover eens: Serious Gaming en Virtual Reality staan in de startblokken om het huidige onderwijs toekomstbestendig te maken!

Noot voor de redactie,