Ingezonden persbericht


Moniek Voulon

NIEUWSBERICHT
16 november 2009

Moniek Voulon verbindt...

Marc Müller en Chantal Akerman

08 - 12 - 2009
t/m
28 - 02 - 2010

muzikale opening
zondag 6 december 16.00 uur

Moniek Voulon verbindt...
Marc Müller en Chantal Akerman

Steven Aalders ging haar voor in deze serie in het Mondriaanhuis. Nu is het de beurt aan Moniek Voulon. Zij heeft kunstenaar Marc Müller en cineaste Chantal Akerman gevraagd samen de bovenverdiepingen van het Mondriaanhuis vorm te geven. Van 8 december t/m 28 februari 2010 zullen de bouwsels en tekeningen van Marc Müller, de filmbeelden van Chantal Akerman en de felgekleurde landschappen van Moniek Voulon de ruimtes vullen.

Inspiratiebron voor kunstenaar Moniek Voulon is de hedendaagse architectuur waarbij ze gebruik maakt van architectonische strategieen. Voulons onderzoek in het schilderen richt zich op het sociale landschap, richt zich op de keuzes die gemaakt worden in de samenleving wat betreft bouwen, wonen, leven. Haar schilderijen laten geometrische vormen zien, architectonische vormen gereduceerd tot vlakken, lijnen en banen; details van vooraanzichten, dwarsdoorsnedes en bovenaanzichten. Voulon maakt in haar werk een vertaling van stedelijke landschappen die een fictieve stedelijke ruimte representeren. De meest recente serie 'Urban Landscapes' bestaat uit grotere werken, olieverf op doek; city-scapes waaronder Tokio, Parijs, Shanghai en Londen. Deze doeken ademen een opmerkelijke schoonheid maar ook een lucht van vuil , ordening en chaos, dichtheid en ongebreidelde vlaktes.

De fascinatie voor architectuur deelt zij met de jonge kunstenaar Marc Müller (1967). Müller bouwt constructies die niet onmiddelijk duidelijk zijn. De constructies zijn architectonische composities, die gebruikt zouden kunnen worden als meubilair, maar niet altijd deze functie hebben. De werken tonen een opmerkelijke dynamiek. Het materiaal is simpel en de kleur is wit, maar het resultaat is van een opmerkelijke geestdrift. Hij speelt in zijn bouwsels met de grens tussen functionaliteit en niet-functionaliteit. Hij blaast leven in zijn meubels en vanaf dat moment reproduceren ze zichzelf. Maar de kracht van zijn werk is ook dat hij precies weet op welk punt hij moet ingrijpen om zijn constructies onder controle te houden. Op deze manier worden bouwsels gecreeerd die als meubelstukken dienst zouden kunnen doen.

In zijn tekeningen gaat Müller vaak nog een stap verder. Zijn ongebreidelde formaties kennen geen grenzen noch schijnen ze die te wensen. Chaos heeft de vrije hand maar dan de chaos die onstaat bij een extreme overdaad aan orde. De tekeningen zijn zwart-wit en van dezelfde eenvoud als zijn 3-dimensionale objecten. In het Mondriaanhuis zal ook zijn meest recente werk te horen zijn, "Soundscapes". Hierbij heeft Müller het geluid van gebouwen opgenomen, vanuit "the belly of the building" en daarna gemixted. Dit zal een belangrijk verbindingselement vormen tussen de zalen. Voulons werk toont grote verwantschap met het werk van Müller. De werken van Müller zijn bijna gebouwde vertalingen van haar schilderijen. Maar waar haar werk een vertaling laat zien van werkelijke landschappen, en hij op de niet-functionale kant zit, laat deze tentoonstelling een ontwerp ên een ontwerp zien van fictieve stedelijke ruimtes.

In de laatste zaal van het Mondriaanhuis is op verzoek van Voulon de film "News from Home" te zien van de cineaste Chantal Akerman (1950).

Voulon zelf zegt over deze keuze: "Toen ik de film van Akerman voor het eerst zag, was ik nog nooit in New York geweest. De film laat New York zien op een ongebruikelijke manier. Het laat niet de toeristische spots zien zoals Time Square maar juist de gewone straten en plekken van deze metropool, bijna de achterzijde van de architectuur. het camerawerk was destijds zeer bijzonder omdat Akerman gebruik maakte van een geheel vernieuwende documentaire vorm, een observerend landschapsdocument. De film laat New York zien, continue filmend vanuit een zijraam van een taxi, met de camera op een vast standpunt, beelden van alle dwarsstraten in Manhattan. Van zuid naar noord en aan de andere kant van het eiland terug van noord naar zuid. Beinvloed door het structuralisme, minimalisme en Franse Nouvelle Vague, verbindt zij shots van New York met geschreven brieven van haar moeder in Belgie, als voice voorgelezen. Akerman's visie is intiem, rijk aan emotie en detail. Tevens is de film een belangrijk tijdsdocument, met haar schoongeveegde straten en vooral de Twin Towers, als onderdeel van de skyline die in het laatste shot langzaam in de verte verdwijnen. Later, na 9/11 heb ik, naar aanleiding van de oorlog in Irak, een tentoonstelling georganiseerd in deze stad, met kunstenaars uit Europa en Amerika. Ik heb deze tentoonstelling 'News from Home' genoemd."

Haar film heeft mij anders doen kijken naar grote steden, waardoor ik eerder de onbekende plekken opzoek in plaats van de toeristische highlights te gaan bekijken. Beinvloed door, ondermeer, deze film is mijn werk inhoudelijk niet puur abstract, daarentegen uiterlijk in vormentaal wel.

In januari en februari 2010 zullen nog twee films van Akerman vertoond worden in Theater De Lieve Vrouw. Deze films zullen met ¤1 korting te bezoeken zijn. Zie ook hiervoor www.lievevrouw.nl. Museumkaarthouders krijgen 10% korting bij aankoop van haar nieuwe catalogus, te koop in de museumwinkel van het Mondriaanhuis.

De tentoonstelling zal op zondag 6 december geopend worden, waarbij de componist Wym van Noort de Boogie Woogie zal spelen.

////// einde bericht ///////


Noot voor redacties
reacties naar Jolanda Meulendijks
j.meulendijks@mondriaanhuis.nl

Hoofdsponsor: A.H.M. Holding b.v.

Partner: Meeùs Assurantiën, Heilijgers bv
Sponsors: Twynstra Gudde Adviseurs en Managers, Xtralan b.v., Enbiun Holding bv, Boukau bv, Stichting Vrienden van Amersfoorts Stadsherstel

Marc Müller Gebrauchslandschaft 05 2006 Collectie Schunk Heerlen

Chantal Akerman still uit 'News from Home' 1977



Ingezonden persbericht