Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa
Assen ondergaat metamorfose
ASSEN - In een periode van ruim twintig jaar ondergaat Assen een ware
metamorfose. Met nieuwe woningen aan het water, extra verbindingen
tussen de oost- en de westkant van de stad, natuur die de stad
binnendringt en ruimte voor recreatie en bedrijven is Assen in 2030
klaar voor de 80.000e inwoner. De Masterstudie FlorijnAs, waarin alle
plannen gebundeld zijn donderdag door bureau De Zwarte Hond aan de
gemeenteraad en provinciale staten van Drenthe gepresenteerd.
De Masterstudie FlorijnAs is een verdere uitwerking van de ruimtelijke
plannen langs de noord-zuid as van Assen. De studie is opgesteld om
invulling te geven aan de stedelijke ambities van Assen. Daarvoor is
het nodig om ruimte te vinden voor 13.000 nieuwe inwoners, nieuwe
bedrijven en toerisme en recreatie.
De Masterstudie werkt de oplossing hiervoor uit in vier projecten. In
Assen-zuid komt ruimte voor bedrijven een nieuw station en toerisme en
recreatie. De belangrijke verkeersader Overcingellaan verandert in een
Stadsboulevard die aansluit bij het groene karakter van de stad en
tegelijkertijd in staat is meer verkeer te verwerken. Het
stationsgebied is in 2030 een aantrekkelijke entree van de stad en
verbindt met het nieuwe stationsplein de oost en de westkant van de
stad.
Rond het stadsbedrijventerrein brengt het bevaarbaar maken van het
Kanaal de binnenstad verder tot leven. Het stadsbedrijvenpark zelf
biedt over twintig jaar ruimte aan bedrijven en huizen. Het
naastgelegen Havenkwartier wordt een aantrekkelijke woonlocatie met
uitzicht over het water.
De natuur in en om Assen krijgt veel aandacht in de Masterstudie. De
Zwarte Hond stelt voor om het Nationaal Landschap Drentsche Aa te
verbinden met de binnenstad. Op het nieuwe stationsplein raken beide
elkaar. Het Asser Bos krijgt meer ruimte en wordt uitgebreid in de
richting van de rondweg.
Fietsers krijgen met de aanleg van nieuwe fietsroutes volop de ruimte
in de Masterstudie. Zo komt er een nieuwe groene fietsroute van oost
naar west die vanaf de Vaart langs het Kanaal en het nieuwe
Havenkwartier loopt. Ook de comfortabele fietsroutes die van noord
naar zuid langs de stadsboulevard lopen moeten het fietsgebruik
vergemakkelijken en stimuleren.
Met de FlorijnAs is een totale investering van 1,5 miljard gemoeid
over een periode van 20 jaar. 233 miljoen daarvan is beschikbaar voor
bereikbaarheid en wordt betaald door het Rijk, provincie en regio. De
gemeente zelf draagt 13 miljoen bij.
Bron: Drenthe Journaal
Voor meer informatie zie de website van de gemeente Assen:
Structuurvisie Assen 2030
Florijnas