Vrije Universiteit Amsterdam

Thetische constructies in hellenistisch Grieks


* Startdatum: 07-12-2009


* Tijd: 10.45


* Locatie: Aula


* Titel: Thetische constructies in hellenistisch Grieks


* Spreker: N.A. Bailey


* Promotor: prof.dr. L.J. de Vries


* Onderdeel: Faculteit der Letteren


* Wetenschapsgebied: Letteren


* Evenementtype: Promotie

Nicholas Bailey toont aan dat thetische zinnen niet maar één basispatroon hebben en dat woordvolgordes bepaald worden door pragmatische en grammaticale factoren. Zijn onderzoek is interessant voor taalkundigen met interesse voor pragmatiek en woordvolgorde, en voor vertalers en specialisten in Grieks.

Bailey onderzocht `thetische zinnen' in hellenistisch Grieks, en vooral in het Nieuwe Testament. Een `thetische zin' is een zin die een entiteit in de tekst introduceert (bv. Er was eens een jongen ... ; Daar heb je mijn vriend! ; De gasten zijn aangekomen), en in het meest typische geval is zowel het onderwerp (een jongen, mijn vriend, de gasten) als het werkwoord `nieuw' in de tekst (d.w.z. onvoorspelbaar en `in focus').

Baileys onderzoek werpt licht op een aantal bekende grammaticale onderzoeksvelden in hellenistisch Grieks, zoals (1) de woordvolgorde, (2) de betekenis en het gebruik van e°µi' `(er) zijn' en gi'noµai `gebeuren', (3) constructies die een bezitsrelatie aanduiden, (4) de constructie van e°µi' met een deelwoord, (5) het onbepaalde voornaamwoord ti*s `een zekere', (6) lijdend-voorwerpszinnen bij hora'w `zien', en (7) zinnen met °do»/´de `zie'.

De woordvolgorde vormt een van de raadselachtigste probleemvelden voor taalgeleerden en vertalers. Bailey toont aan (a) dat het onderwerp in een thetische zin aan het werkwoord kan voorafgaan of erop kan volgen (thetische zinnen hebben dus niet maar één basispatroon), en (b) dat de aangetroffen woordvolgordes bepaald worden door enerzijds pragmatische factoren (d.w.z. factoren die te maken hebben met de manier waarop een interpretatie aan een tekst wordt toegekend) en anderzijds grammaticale factoren (bv. de syntactische context).

Het volledige proefschrift is te downloaden via VU-dare.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam