Vrienden populairder dan familie tijdens kerst

07/12/2009 08:00

Greetz

Amsterdam, maandag 7 december 2009 - Nederlanders versturen dit jaar weer massaal kerstkaarten. Dit blijkt uit onderzoek van online wenskaartenservice Greetz, uitgevoerd door Panelwizard onder 582 Nederlanders. 91 procent van de Nederlanders geeft aan dit jaar kerstkaarten te sturen. Bijna een kwart verstuurt zelfs meer dan veertig kaarten. Opmerkelijk is dat vrienden populairder lijken dan familie. Zo stuurt 95 procent van de Nederlanders een kerstkaart naar vrienden, terwijl zestig procent een kaartje naar de ouders stuurt. Marianne Timmer is de BN'er die dit jaar de meeste kerstkaarten verdient, aldus het Nederlandse volk.

Greetz verwacht dit jaar bijna één miljoen kerst- en nieuwjaarskaarten te versturen. "Richting de kerst draaien onze drukpersen op volle toeren en blijkt eens te meer dat Nederland het kerstmoment aangrijpt om te laten zien om wie ze geven," aldus Niek Veendrick, Country Manager Greetz Nederland. Nederlanders hechten veel waarde aan hun kerstkaarten en laten ze graag zien, zo blijkt uit het onderzoek. Een op de vijf Nederlanders hangt ze aan een lijntje in de woonkamer en nog een vijfde plakt de kerstkaarten op de deur. Slechts één procent van Nederland gooit een kerstkaart na ontvangst direct in de prullenbak.

Niemand vergeten

Bijna zestig procent geeft aan wel eens iemand te vergeten tijdens de kerstkaartendrukte. Vooral gezinnen met pubers lijken in alle hectiek het overzicht nog wel eens te verliezen. "Nederlanders vergeten maximaal vijf mensen en daarmee valt de schade dus wel mee," voegt Veendrick toe. "En een kaartje is zó nagestuurd. Er zijn genoeg mensen die nog snel een nieuwjaarskaartje versturen." Mensen van zestig jaar en ouder zijn er overigens met ruim 55 procent van overtuigd dat ze nooit iemand vergeten.

Eigen kaarten populair

De meeste kerstkaarten worden in een warenhuis gekocht, maar Nederlanders gaan ook steeds vaker zelf aan de slag. Ruim twintig procent van de Nederlanders geeft aan hun kerstkaarten zelf te maken. Vooral vrouwen en gezinnen met jonge kinderen maken tijd vrij om hun eigen kerstkaarten in elkaar te knutselen. Dit wordt vooralsnog vooral met de hand gedaan. Met name Nederlanders jonger dan dertig jaar maken echter steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om online een eigen kerstkaart te maken. "Een persoonlijk tintje meegeven aan kerstkaarten wordt steeds belangrijker. Dit jaar is de populairste kerstkaart dan ook de fotokaart," vertelt Veendrick.

Vijf BN'ers die een extra warme kerst verdienen

Kerst is bij uitstek een periode om iemand een extra warm hart toe te dragen. Nederlanders vinden vooral dat Marianne Timmer (dertig procent) en Marco Borsato (twintig procent) extra veel kerstkaarten verdienen. Op nummers drie, vier en vijf staan respectievelijk Sylvie van der Vaart, het Koninklijk echtpaar Willem-Alexander en Maxima en Neelie Kroes. Vooral mannen vinden overigens dat Neelie Kroes een extra steuntje in de rug verdient tijdens de koude wintermaanden.

Baas en ex ook een prettig kerst

Hoewel kerst vooral om familie en vrienden draait, wordt ook het werk niet vergeten. Ruim één op de tien Nederlanders stuurt een kerstkaart naar hun baas. En drie procent wenst zelfs hun ex een prettige kerst via de post.

Over de Kerstmonitor

De Kerstmonitor is in opdracht van Greetz uitgevoerd door Panelwizard onder Nederlanders vanaf 16 jaar. Het onderzoek is middels een online enqu(ee)te gedaan. De steekproef van 582 panelleden vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen. De steekproefomvang levert bij een betrouwbaarheid van 95 procent een maximale afwijking van 4,3 procent van de werkelijke situatie.

Over Greetz

Greetz is de eerste online service waar je echte, gepersonaliseerde wenskaarten kunt maken en versturen. Greetz helpt je attent en betrokken te zijn op momenten dat je iets bijzonders voor elkaar wil doen. De verzender bepaalt zelf hoe de wenskaart eruit komt te zien. Je hebt de keuze uit een kaart met eigen foto of uit één van de ruim 4.000 beelden uit de collectie. Daarnaast bepaal je zelf de tekst en de verdere vormgeving van de wenskaart. Een kaart die voor 18.00 uur is gemaakt, wordt dezelfde dag nog door Greetz verzonden naar de ontvanger. Greetz verstuurt op deze wijze per jaar zo'n 4 miljoen kaarten.

Greetz is in 2008 als één van de meest veelbelovende Europese technologiebedrijven aangewezen door Red Herring voor de prestigieuze Red Herring 100 Europe. Ook behaalde Greetz in 2008 de derde plek en in 2009 een nominatie voor de Technology fast 50 van Deloitte, waarin de snelgroeiende Nederlandse technologiebedrijven onderling worden vergeleken. Dit jaar breidde Greetz tevens uit naar het buitenland met onder meer een overname van Ahaoho in Duitsland. Greetz is gevestigd te Amsterdam en heeft momenteel ruim 40 medewerkers. Greetz heeft een Thuiswinkel Waarborg. Greetz(R) is een geregistreerd merk. www.greetz.nl

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.greetz.nl