Gemeente Coevorden

Europark voorgedragen als GVZ

donderdag 3 december 2009

Het Europark Coevorden-Emlichheim is bij de ministers van verkeer en landontwikkeling van Niedersachsen voorgedragen als 'Guterverkehrszentrum' (GVZ). Met deze formele Duitse status krijgt het grensoverschrijdende bedrijventerrein bij Coevorden een bevoorrechte positie in het overheidsbeleid op het gebied van transport en logistiek. Het zal voor het eerst zijn dat Niedersachsen een GVZ-status toekent aan een logistieke voorziening in Nederland. De ministers nemen medio december de beslissing.

De aanvraag voor de GVZ-status is begin dit jaar ingediend door de Bentheimer Eisenbahn. Deze Duitse spoorwegonderneming exploiteert op de Nederlandse zijde van het Europark de trimodale containerterminal Euroterminal Coevorden. De aanvraag is vervolgens aangevuld met een rapport van onderzoeksbureau Logistic Network Consultance (LNC) over de logistieke potentie van het Europark en de Euroterminal. Op basis van z'n analyses heeft LNC vorige maand een positieve aanbeveling aan de ministers in Hannover voorgelegd.

In het rapport concludeert LNC dat de Euroterminal en het Europark de vereiste voorzieningen en verbindingen (spoor, kanaal en autowegen) voor een GVZ hebben en goede vooruitzichten op verdere ontwikkeling hebben. Bijzonder hierin is dat de Bentheimer Eisenbahn op het Europark de verbinding legt tussen het Duitse en het Nederlandse spoorwegennet.

Verder van belang voor de GVZ-status zijn de aanwezigheid van onderwijs en dienstverlening op gebied van transport en logistiek. Voor de komende jaren voorziet LNC een toenemende intensitiet van logistieke bewegingen op en rond het Europark.

De directeur van de Bentheimer Eisenbahn en de Euroterminal, Joachim Berends, is blij met de te verwachten GVZ-status: `GVZ's zijn de strategische knooppunten op de goederenstromen tussen de zeehavens en het Europese achterland. Deze stromen gaan de komende jaren fors groeien; hiervan gaan wij als achterlandterminal profiteren.'

De groei zal vooral van het maritieme containerverkeer komen, met als gevolg dat de congestie in en rond de zeehavens ook zal toenemen. Verladers en havenbedrijven zoeken hiervoor oplossingen in zogenaamde `dryports'. Dat zijn regio's rond achterachterlandterminals die een goede trein- en/of binnenvaartverbinding met de zeehavens hebben en waar ruimte is voor bedrijfsactiviteiten uit de havens, zoals doaunecontroles, distributie en assemblage. De gemeenten Emmen en Coevorden verkennen momenteel samen met de provincie Drenthe de dryport-mogelijkheden van de regio. Volgens Berends neemt de op- en overslag van containers in Coevorden, na een tijdelijke inzinking door de economische crisis, weer toe. Uit de Rotterdamse haven komen nu wekelijks vier volle treinen Coevorden binnen. En vijf keer per week vertrekt er een 700 meter lange trein met containers naar Ludwigshafen voor verder transport naar 21 verschillende bestemmingen in geheel Europa.

De Europark-directeuren Ansgar Duling en Henk Meijer zien in de GVZ-status een steun in de rug voor de verdere ontwikkeling van de logistieke infrastructuur van/voor het grensoverschrijdende bedrijventerrein en voor het aantrekken van logistiek afhankelijke bedrijven. Als GVZ krijgt het Europark bijvoorbeeld ook verwijzingen vanaf de Duitse autobahn en gaat het deel uitmaken van promotie- en acquisitienetwerken.

Het onderzoek naar de GVZ-mogelijkheden voor het Europark en de Euroterminal is financieel ondersteund door de Euregio (met een subsidie uit het Intereg-Iva-programma), de Europark GmbH, de Samtgemeinde Emlichheim, de gemeente Coevorden en de Landkreis Grafschaft Bentheim.