Europark voorgedragen als GVZ
donderdag 3 december 2009
Het Europark Coevorden-Emlichheim is bij de ministers van verkeer en
landontwikkeling van Niedersachsen voorgedragen als
'Guterverkehrszentrum' (GVZ). Met deze formele Duitse status krijgt
het grensoverschrijdende bedrijventerrein bij Coevorden een
bevoorrechte positie in het overheidsbeleid op het gebied van
transport en logistiek. Het zal voor het eerst zijn dat Niedersachsen
een GVZ-status toekent aan een logistieke voorziening in Nederland. De
ministers nemen medio december de beslissing.
De aanvraag voor de GVZ-status is begin dit jaar ingediend door de
Bentheimer Eisenbahn. Deze Duitse spoorwegonderneming exploiteert op
de Nederlandse zijde van het Europark de trimodale containerterminal
Euroterminal Coevorden. De aanvraag is vervolgens aangevuld met een
rapport van onderzoeksbureau Logistic Network Consultance (LNC) over
de logistieke potentie van het Europark en de Euroterminal. Op basis
van z'n analyses heeft LNC vorige maand een positieve aanbeveling aan
de ministers in Hannover voorgelegd.
In het rapport concludeert LNC dat de Euroterminal en het Europark de
vereiste voorzieningen en verbindingen (spoor, kanaal en autowegen)
voor een GVZ hebben en goede vooruitzichten op verdere ontwikkeling
hebben. Bijzonder hierin is dat de Bentheimer Eisenbahn op het
Europark de verbinding legt tussen het Duitse en het Nederlandse
spoorwegennet.
Verder van belang voor de GVZ-status zijn de aanwezigheid van
onderwijs en dienstverlening op gebied van transport en logistiek.
Voor de komende jaren voorziet LNC een toenemende intensitiet van
logistieke bewegingen op en rond het Europark.
De directeur van de Bentheimer Eisenbahn en de Euroterminal, Joachim
Berends, is blij met de te verwachten GVZ-status: `GVZ's zijn de
strategische knooppunten op de goederenstromen tussen de zeehavens en
het Europese achterland. Deze stromen gaan de komende jaren fors
groeien; hiervan gaan wij als achterlandterminal profiteren.'
De groei zal vooral van het maritieme containerverkeer komen, met als
gevolg dat de congestie in en rond de zeehavens ook zal toenemen.
Verladers en havenbedrijven zoeken hiervoor oplossingen in zogenaamde
`dryports'. Dat zijn regio's rond achterachterlandterminals die een
goede trein- en/of binnenvaartverbinding met de zeehavens hebben en
waar ruimte is voor bedrijfsactiviteiten uit de havens, zoals
doaunecontroles, distributie en assemblage. De gemeenten Emmen en
Coevorden verkennen momenteel samen met de provincie Drenthe de
dryport-mogelijkheden van de regio. Volgens Berends neemt de op- en
overslag van containers in Coevorden, na een tijdelijke inzinking door
de economische crisis, weer toe. Uit de Rotterdamse haven komen nu
wekelijks vier volle treinen Coevorden binnen. En vijf keer per week
vertrekt er een 700 meter lange trein met containers naar Ludwigshafen
voor verder transport naar 21 verschillende bestemmingen in geheel
Europa.
De Europark-directeuren Ansgar Duling en Henk Meijer zien in de
GVZ-status een steun in de rug voor de verdere ontwikkeling van de
logistieke infrastructuur van/voor het grensoverschrijdende
bedrijventerrein en voor het aantrekken van logistiek afhankelijke
bedrijven. Als GVZ krijgt het Europark bijvoorbeeld ook verwijzingen
vanaf de Duitse autobahn en gaat het deel uitmaken van promotie- en
acquisitienetwerken.
Het onderzoek naar de GVZ-mogelijkheden voor het Europark en de
Euroterminal is financieel ondersteund door de Euregio (met een
subsidie uit het Intereg-Iva-programma), de Europark GmbH, de
Samtgemeinde Emlichheim, de gemeente Coevorden en de Landkreis
Grafschaft Bentheim.
Gemeente Coevorden