Ingezonden persbericht


Persbericht

7 december 2009

Klimaatvriendelijk wassen zit bij Nederlander al tussen de oren

FNLI en NVZ onderzoeken wasgedrag Nederlander

Rijswijk - Bijna 80% van de Nederlanders wast regelmatig op lage temperatuur en met een goed gevulde trommel. Er wordt zelfs vaker op of onder de 30 graden, dan op 60 graden of hoger gewassen. Belangrijke keuzes in het voordeel van het klimaat. Nederlanders zijn zich niet alleen bewust van de klimaatwinst die zij kunnen behalen bij het wassen op lage temperaturen en een volle trommel, maar doen dat ook in de praktijk. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GFK in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ). Initiatieven vanuit de wasmiddelenfabrikanten om de consument bewust te maken van de voordelen van milieuvriendelijker wassen lijken hun vruchten af te werpen.

Het onderzoek naar wasgedrag is uitgevoerd onder meer dan 700 Nederlanders van 18 jaar en ouder, waarvan bijna 80% wel eens wast. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle vrouwen de was wel eens doen, terwijl 40% van de mannen nooit de was doet. Bij het doen van de was let de gemiddelde Nederlander het meeste op het uitzoeken en sorteren van de was (70%). Tijdens het sorteren let de meerderheid (81%) op kleur, 45% op textielsoort en 25% op het wasvoorschrift.

Goed voor het klimaat is mooi meegenomen
Maar liefst tweederde van de Nederlanders weet dat zij met het wassen op 40 graden of lager en met een volle trommel zelf een positieve bijdrage aan het milieu kan leveren en zegt hier ook bewust rekening mee te houden. En maar liefst 77% wast ook daadwerkelijk op 40 graden of lager. Het grootste gedeelte van het energiegebruik voor het wassen wordt gebruikt voor het opwarmen van het water.

Wasmiddelenfabrikanten
Nederlanders blijken goed op de hoogte van de milieubesparende initiatieven van wasmiddelenfabrikanten. 88% is het meest bekend met producten die de mogelijkheid bieden tot het wassen op lagere temperatuur, terwijl de was net zo schoon wordt. 86% weet dat er wasmiddelen zijn met een verhoogde concentratie waardoor er minder wasmiddel voor dezelfde hoeveelheid was nodig is. Ook is 67% bekend met het gebruik van kleinere en milieuvriendelijke verpakkingen van geconcentreerde producten. Het feit dat wasmiddelenfabrikanten minder milieubelastende chemicaliën in wasmiddelen gebruiken is minder goed bekend.

Klimaattop
Vandaag wordt de wereldwijde VN klimaatconferentie in Kopenhagen geopend waarbij de eindonderhandelingen worden gevoerd om tot een opvolger van het wereldomvattende klimaatverdrag van Kyoto te komen en klimaatverandering verder te gaan beperken. Milieubewust wassen kan veel bijdragen aan het tegengaan van deze klimaatverandering. Wasmiddelenfabrikanten doen er alles aan om een zo groot mogelijke milieuwinst te behalen. Zo verminderen zij o.a. de benodigde hoeveelheid wasmiddel per wasbeurt, gebruiken zij minder schadelijke chemicaliën en produceren zij lichtere en minder milieubelastende verpakkingen. Om een nog grotere bijdrage te leveren aan een beter milieu, wordt er van consumenten ook een bijdrage verwacht. Het grootste deel van de impact op het milieu vindt immers thuis plaats. Nederlanders zijn zich al bewust van hoe zij milieuvriendelijker kunnen wassen. Om de grootste milieuwinst te behalen is samenwerken essentieel. Kennisoverdracht van producent naar consument speelt hierin een belangrijke rol.

-Einde bericht-