Ingezonden persbericht


Persbericht

7 december 2009

Campagne 'Vier een Hollandse Kerst' van start op www.nederlandbloeit.nl

Nederlands huishouden brengt deze Kerst zonder 'food miles' door

Vandaag, 7 december, gaat www.nederlandbloeit.nl in kerstsfeer online: de site waarop te vinden is hoe een '(h)eerlijke Hollandse Kerst' gevierd kan worden met zo min mogelijk 'food miles'. Bewust inkopen is juist in deze dagen voor Kerst mogelijk. Nederland Bloeit, de campagne ter versterking van het imago van Nederlandse boeren en tuinders, geeft het Nederlandse publiek deze goede boodschap mee. Nederlandbloeit.nl laat zien dat producten van dichtbij lekker en haalbaar zijn.

Nederlandbloeit.nl biedt eerste online keukenhulp zonder 'food miles' Kerst is het uitgelezen moment om uitgebreid te koken en te verdiepen in de herkomst van voedsel. Nederland Bloeit helpt daarbij. Op www.nederlandbloeit.nl staat een decoratieve kersttafel met daarop uitsluitend producten van Nederlandse bodem. Met hun gezondheidswaarde, interessant nieuws over duurzaamheid en leuke weetjes. De site laat zien wat bijvoorbeeld de stand van zaken is in de champignonwereld en wat een varkensboer doet aan het welzijn van zijn varkens. Nederland is het tweede exportland ter wereld van agrarische producten, dan zijn er natuurlijk veel interessante verhalen. Over de herkomst van producten, de 'making-of' of bijvoorbeeld innovaties in tuinbouw. Om het af te maken, is een speciaal Hollands Kerstmenu samengesteld op www.nederlandbloeit.nl waarvan de ingrediënten direct besteld kunnen worden via Bestelvers.nl.

Multi-mediale ondersteuning voor 'Vier een Hollandse Kerst'

Om ook de promotie van 'Vier een Hollandse Kerst' zo 'groen' mogelijk te krijgen, kiest Nederland Bloeit met name voor online promotie. Het digitale platform, inclusief verwijzingen vanuit diverse sites zijn het belangrijkst. Daarnaast omarmt Nederland Bloeit de Kerstspecial van de populaire tv-serie De Tuinruimers (SBS6, 19 december 17.00 uur, 20 december 10.00 uur). De herkomst Holland staat centraal in alle kook- en groenmomenten van deze speciale aflevering. Nederlandse boeren en tuinders doen de oproep: "Beperk uw food miles deze Kerst."

Nederland Bloeit is het gemeenschappelijke initiatief van agrarische ondernemers om het belang en de maatschappelijke betrokkenheid van hun sector onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Met een publiekscampagne wordt het imago van de agrosector verder versterkt.

Enkele wetenswaardigheden:

Rond Kerst zijn deze groenten uit Nederland in klimaatklasse A (laagste CO2 uitstoot), dus de meest duurzame groente op het menu: aardappel, aardpeer, boerenkool, Chinese kool, knolselderij, koolraap, pastinaak, pompoen, prei, raapjes, radicchio, rode biet, rode kool, savooie (groene) kool, schorseneren, sjalotjes, spitskool, spruitjes, rode ui, witte kool, winterpeen. (www.milieucentraal.nl);

Meer dan de helft van Nederland is land- en tuinbouwgrond;

85% van de Nederlanders eet (bijna) dagelijks vlees (TNS NIPO 2009). 37% van de Nederlanders koopt het vlees/gevogelte/vis voor de kerstmaaltijd bij de slager/poelier/visboer, slechts 5% op de markt. (Q&A Research 2008).

Met medewerking van: Groenten Fruit Bureau, Bestelvers.nl, Kookse.tv, Introdans, Teleac. Informatie site afkomstig van onder meer CBS, LEI, Productschap Tuinbouw, Productschap Vee, Vlees en Eieren, Productschap Akkerbouw, Voorlichtingsbureau Brood, Zuivelonline, Wijnbouwcentrum, Bloemenbureau Holland.

----------
(