Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

7. 1-1-2 bellen voor de lol is niet om te lachen

"1-1-2 bellen voor de lol is niet om te lachen. Want voortaan weten we je áltijd te vinden." Dat is de boodschap van een nieuwe campagne van het ministerie om misbruik van het alarmnummer 1-1-2 aan te pakken, vooral onder kinderen en jongeren. De campagne maakt duidelijk dat bellers naar 1-1-2 getraceerd kunnen worden, ook zonder sim-kaart in hun mobiele telefoon. Niet alleen wordt via het imei-nummer van het toestel de eigenaar achterhaald, maar ook is de locatie bekend waar gebeld wordt. Dat kan door nieuwe functies in de 1-1-2-centrale in Driebergen.

Het misbruik en verkeerd gebruik van het alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance is enorm hoog: in totaal 65 procent van de ongeveer 5 miljoen telefoontjes per jaar. Via vaste telefoons ligt het misbruik op ongeveer 25 procent, via mobiele telefoons is het ongeveer 75 procent. Voor een deel (circa 25 procent) is dit onbewust of oneigenlijk gebruik (`broekzakbellers', oproepen zonder spoed, per ongeluk verkeerd getoetst), maar voor een groot deel (75 procent) is sprake van bewust misbruik (lachen, uitschelden, valse meldingen).

Misbruik van 1-1-2 is strafbaar: er staat maximaal drie maanden gevangenisstraf op het bellen van het alarmnummer zonder noodzaak, en maximaal vier jaar voor het doen van een valse melding. Bij één keer misbruik of verkeerd gebruik van 1-1-2 krijgt de beller een sms'je om te wijzen op het misbruik of verkeerde gebruik. Bij meerdere keren volgt een steviger aanpak. Voor kinderen is er een speciaal Halt-traject met gesprekken, het aanbieden van excuus en een leeropdracht. Ook worden de ouders geïnformeerd.

De campagne is vooral gericht op kinderen en jongeren. Zij zijn voor een fors deel verantwoordelijk voor misbruik van het alarmnummer. Zo gaat het misbruikcijfer omhoog op woensdagmiddag, in het weekend en tijdens schoolvakanties.

De campagne bestaat uit televisie- en bioscoopspots en banners en filmpjes op internet (op www.nickelodeon.nl (extern) en www.spel.nl (extern) ). Al het campagnemateriaal staat op www.nederlandveilig.nl (extern) .