Promotie Mw. I.A.P.M. Nuijten
Titel proefschrift
Servant-Leadership: Paradox or Diamond in the Rough
---
---
Datum
08 december 2009 13:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
RSM Erasmus University
Nieuw type leider dient zijn mensen
Leidinggeven met oog voor belangen werknemers uiterst effectief
De stereotype manager is een leider die krachtig leidinggeeft. Toch is
deze powermanager langzaam aan vervanging toe. Het nieuwe type leider
heeft oog voor de belangen van zijn mensen, is bescheiden en toch wel
degelijk effectief, zo concludeert Inge Nuijten in haar proefschrift
Servant-Leaderschip: Paradox or Diamond in the Rough? Nuijten
promoveert op 8 december 2009 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De financiële crisis, onethisch gedrag van managers, de toegenomen
concurrentie en regelgeving zijn mede aanleiding om het oude
power-model van leiderschap te vervangen door een nieuwe standaard van
dienend-leiders, betoogt Nuijten. Dienend-leiders stellen de belangen
van anderen op de eerste plaats. Daardoor is de kans klein dat zij
zich egoïstisch, onethisch of misleidend gedragen. Dienend-leiders
zien vooruit en kunnen goed luisteren. Dit stelt hen in staat in te
spelen op de behoeften van medewerkers en stakeholders van de
organisatie.
In haar proefschrift toont Nuijten aan dat dienend-leiderschap de
belangrijkste psychologische basisbehoeften van mensen voedt. Deze
drie psychologische basisbehoeften (verbondenheid, autonomie en
competentie) bleken in wereldwijd onderzoek (onder meer dan 130.000
mensen uit meer dan 130 landen) de voornaamste voorspelers van
welbevinden.
Verder blijkt uit het proefschrift dat medewerkers veel vertrouwen
hebben in dienend-leiders. Vertrouwen zorgt er bijvoorbeeld voor dat
mensen zich volledig op hun werk kunnen richten. Met andere woorden:
ze worden niet afgeleid door een onveilige omgeving, door de gedachte
dat ze op hun tellen moeten passen of omdat ze twijfelen aan de
bedoelingen van hun leidinggevende. Wetenschappelijk onderzoek toont
aan dat vertrouwen essentieel is voor het goed functioneren van
individuen, teams en organisaties.
Tot slot blijkt uit het proefschrift dat teamprestaties op de lange
termijn beter zijn als teams meer dienend geleid worden. Naast bewijs
voor deze positieve effecten biedt het proefschrift een meetinstrument
waarmee dienend-leiderschap ten behoeve van onderzoek en in
organisaties (bijvoorbeeld ten behoeve van management development) in
kaart gebracht kan worden. De belangrijkste gedragsaspecten die het
instrument meet zijn: empowerment (faciliteren, ondersteunen),
bescheidenheid (beperkingen erkennen), verantwoordelijk houden (doelen
geven), zich op de achtergrond houden (anderen credit geven),
stewardship (ethische visie communiceren) en moed (risico's durven
nemen).
Bedrijven die dienend-leiderschap willen implementeren moeten waken
voor het `lukraak toepassen' van de verschillende gedragsaspecten.
Dienend-leiderschap is een manier van zijn, en daarom indien toegepast
als trucje hoogstwaarschijnlijk minder effectief.
Erasmus Universiteit Rotterdam