Universiteit Leiden

`Migrantenjongeren zijn gebaat bij beperkte assimilatie'

In het publieke debat overheerst het geluid dat migrantenjongeren moeten integreren, het liefst assimileren. `Een misvatting', meent orthopedagoog Mitch van Geel. `Jongeren die vasthouden aan hun etnische waarden, hebben een beter gevoel van eigenwaarde en vertonen minder gedragsproblemen.' Woensdag 9 december verdedigt hij zijn proefschrift.

Taalachterstand
`Daarom moet de rem op assimilatie', stelt Van Geel. Hij heeft onderzoek gedaan naar het welzijn van niet-westerse migrantenjongeren op het VMBO in de leeftijdcategorie 12 tot 17 jaar. Een bevolkingsgroep die niet altijd op even positieve wijze de voorpagina's haalt. Op school zijn deze jongeren minder succesvol dan hun autochtone klasgenoten en ze vallen vaker vroegtijdig uit. Twee veelgehoorde verklaringen voor deze statistieken zijn hun lagere socio-economische status en taalachterstand.

Adaptatie
Van Geel vroeg zich of die slechte onderwijsprestaties en lage socio-economische status zich ook vertalen in een slechtere adaptatie. Eerst maar even dat begrip adaptatie. `Het is een verzamelterm waaronder een heel scala aan factoren valt', legt hij uit. `Psychische problemen, onderwijsprestaties, taalkennis et cetera. Je kunt grofweg onderscheid maken tussen psychische adaptatie en sociaal culturele adaptatie. Het eerste geeft aan hoe goed iemand zich voelt. In het tweede geval gaat het er om hoe goed iemand het doet.'

Eigenwaarde
Zelf was Van Geel met name geĂŻnteresseerd in het aspect van psychische adaptatie. Leidende vraag daarbij was in hoeverre migrantenjongeren psychologische problemen hebben en hoe hun gevoel voor eigenwaarde is. Van Geel: `Opvallend was dat de eerste generatie migranten, jongeren die zelf de migratie hebben meegemaakt, minder psychologische problemen ervaren en een beter gevoel voor eigenwaarde hebben dan hun autochtone klasgenoten. Ze vertonen niet meer of minder gedragsproblemen. De tweede generatie migranten lijkt wat betreft adaptatie meer op de autochtone jongeren. Het voordeel dat de eerste generatiemigranten hebben, hebben zij gaandeweg verloren.'

Acculturatie
Wie een verklaring hiervoor wil vinden, moet zich bewust zijn van het veranderingsproces dat plaats vindt als iemand in aanraking komt met een andere cultuur, ook wel acculturatie genoemd. Over het algemeen zie je dat de minderheidsgroep veel sneller verandert dan de dominante cultuur. Er zijn verschillende acculturatieprofielen te onderscheiden. Zo is er het integratiemodel, waarin de persoon zich deels aanpast aan de dominante cultuur en deel het eigene behoudt. Daarnaast is er het assimilatiemodel waarin alles van de andere cultuur wordt overgenomen; het etnisch profiel waarin alles van de eigen cultuur wordt overgenomen en het diffuse model, waarin geen keuze wordt gemaakt voor de eigen of andere cultuur.

Familieband
Migrantenjongeren met het etnische en het integratieprofiel tonen verreweg de beste adaptatie. Opvallend is ook dat migrantenjongeren van het etnische profiel een significant slechtere socio-economische status hebben dan jongeren in de andere profielen. Dat betekent dat migranten die in ongunstige economische omstandigheden leven er baat bij hebben als ze vasthouden aan bepaalde aspecten van hun eigen cultuur. Van Geel: `Steun uit de etnische gemeenschap speelt daarbij een grote rol, net als sterke banden met de familie en contacten binnen de etnische gemeenschap. Dat heeft te maken met het feit dat deze jongeren gevoelig zijn voor familieverplichtingen. Ze willen voorkomen dat de familie zich voor hen schaamt en daarom zullen ze minder gedragsproblemen vertonen. Het is dus veel belangrijker dat deze jongeren een sterke band met familie en de etnische gemeenschap hebben, dan dat ze Sinterklaas vieren of met een Nederlandse partner trouwen.'

Assimilatie
Volgens Van Geel moeten we af van het idee dat assimilatie een ideaal eindpunt is. Daarmee zegt hij overigens niet dat jongeren niet moeten integreren, maar slechts in beperkte mate. `Jongeren moeten assimileren op punten die leiden tot economische vooruitgang. Ze moeten de taal leren, onderwijs genieten en leren samen te leven met andere culturen.' Daar trekt hij de grens. `Er moet begrip komen voor het feit dat niet iedere verandering en aanpassing aan de Nederlandse cultuur per se een verbetering is. Migrantenjongeren, met name die uit armere gezinnen, voelen zich beter en gedragen zich beter als ze vasthouden aan hun eigen cultuur. Het is belangrijk dat ze daar in gesteund worden.'

Promotie woensdag 9 december
Mitch van Geel
Acculturation, adaptation and multiculturalism among immigrant adolescents in junior vocational education Faculteit: Sociale wetenschappen
Promotor: prof.dr. P. Vedder

(8 december 2009/Marl Pluijmen)

Nieuwsredactie - 08/12/2009