Proef Slim Prijzen verlengd tot juli 2010
08/12/2009
De proef met Slim Prijzen op de Prins Mauritssingel in Nijmegen wordt
verlengd tot juli 2010. Een besluit van het college van burgemeester
en wethouders over een gemeentelijke bijdrage aan het project maakt
dit mogelijk. Het project van de Stadsregio Arnhem Nijmegen, waarbij
de deelnemers een beloning krijgen voor het mijden van de ochtend- en
avondspits, draagt bij aan het beperken van verkeersoverlast tijdens
de ombouw van de A325 naar Prins Mauritssingel. De proef is daarom
verlengd tot het einde van deze werkzaamheden.
In augustus 2009 is gestart met de ombouw van de A325 naar de Prins
Mauritssingel. Om de overlast voor het verkeer te beperken zijn de
Stadsregio Arnhem Nijmegen en het Rijk gelijktijdig een proef gestart
met Slim Prijzen. Deze proef is een van de pilots in het kader van
Anders Betalen voor Mobiliteit, het Rijksproject dat moet leiden tot
de invoering van een kilometerprijs. Aanvankelijk zou Slim Prijzen pas
in 2010 beginnen, maar in verband met de werkzaamheden aan de Prins
Mauritssingel is op verzoek van de gemeente Nijmegen de start van het
project naar voren gehaald.
De huidige proef loopt echter af op 18 december. Gezien de goede
resultaten (gemiddeld 1400 spitsmijdingen per dag en een vermindering
van de filedruk voor de Waalbrug) heeft het Nijmeegse college van b &
w besloten om bij te dragen aan verlenging van Slim Prijzen op de
Prins Mauritssingel tot juli 2010. Naast Slim Prijzen draagt overigens
ook een aantal andere maatregelen uit het Fileplan Waalbrug bij aan
het terugdringen van de files op de Waalbrug:
1) Sinds dit najaar is het mogelijk om te variëren met de tijd dat de
verkeerslichten op het Keizer Traianusplein, de Oranjesingel en de
wegen die daarop aansluiten op groen staan. Dit systeem werkt
voertuigafhankelijk: hoe meer verkeersaanbod, hoe langer de groentijd.
2) De gestaag doorgroeiende belangstelling voor de Waalsprinter.
3) Aanpassing van de belijning op het Keizer Traianusplein in april
2009. Hierdoor is een extra rijstrook gecreëerd voor verkeer dat
richting Beek-Ubbergen-Kleve moet. Dit leidt tot meer ruimte voor het
verkeer dat op de Waalbrug rechtdoor richting het Keizer Traianusplein
moet.
4) Informatiepanelen langs de A325 en A15. Deze bieden sinds mei 2009
automobilisten betere en actuele informatie over de reistijd naar
Nijmegen via de A325 en A50. Dit systeem maakt veel weggebruikers
duidelijk dat de A50 vaak een snellere route richting Nijmegen is dan
de A325.
Daarnaast is de filedruk ook afgenomen als gevolg van de verlaging van
de maximum snelheid op de Prins Mauritssingel naar 50 kilometer per
uur. Hierdoor ontstaat een rustiger verkeersbeeld (minder
inhaalbewegingen, minder abrupt remmen) en wordt de beschikbare
capaciteit van de weg optimaler benut.
Gemeente Nijmegen