Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 7 december 2009

Capgemini lanceert wereldwijde Application Lifecycle Services om klanten te helpen meer waarde te halen uit overvolle applicatielandschappen

Vereenvoudiging van applicatielevenscyclus sleutel tot kostenbeheersing en betere wendbaarheid

Capgemini Group heeft vandaag aangekondigd dat het op een nieuwe manier applicatieprojecten gaat leveren, via de nieuw gecreëerde wereldwijde serviceline Application Lifecycle Services. Deze serviceline zal klanten ondersteunen om de applicaties gedurende de gehele levenscyclus te beheren, van ontwikkeling tot onderhoud en inclusief testen, implementeren en optimaliseren. Nu de kosten van applicatiebeheer steeds zwaarder op ondernemingen drukken en het beheer van het groeiende applicatielandschap steeds ingewikkelder wordt, proberen ondernemingen kosten te besparen en meer flexibiliteit te creëren door het beheer van hun bedrijfsapplicaties uit te besteden. Capgemini combineert hiertoe zijn capaciteiten op het gebied van applicatieontwikkeling en outsourcing om klanten te helpen hun IT te revitaliseren en het als een bron van innovatie en differentiatie in te zetten, ten bate van een groter competitief vermogen.

De nieuwe serviceline zal worden ondersteund door 15.000 specialisten in de hele wereld, inclusief de helft van de 20.000 medewerkers van Capgemini in India, die samen het hart vormen van Capgeminis Rightshore® leveringsmodel. In het kader van deze bedrijfsinnovatie zal Capgemini in de komende zes maanden 5.000 applicatieconsultants, ingenieurs, ontwikkelaars en managers opleiden in nieuwe methoden en technieken voor het vereenvoudigen van applicatie-infrastructuren. De nieuwe aanpak is gebaseerd op een krachtig Application Lifecycle Service Framework, dat op zijn beurt ontwikkeld is op basis van honderden best practices. Het resulterende product is gericht op het vereenvoudigen van architecturen en portfolioprincipes en het verbeteren van het IT-beheer.

De nieuwe serviceline zal diensten leveren in alle grote geografische regios en voor alle meest gebruikte technologische platforms. Klanten kunnen aanzienlijke kostenbesparingen realiseren




wanneer hun applicaties gedurende de hele levensduur beheerd en verder ontwikkeld worden door

Capgemini. Capgemini wil met deze nieuwe wereldwijde dienstverlening een leidende positie innemen in het snel groeiende Application Lifecycle-segment.

"In hun streven om hun bedrijfsvoering af te stemmen op het huidige bedrijfsklimaat vertrouwen steeds meer klanten het beheer van hun applicaties voor de hele levensduur aan ons toe. Om aan deze vraag tegemoet te kunnen komen, hebben we besloten om de onderdelen van ons bedrijf die zich bezighouden met innovatieve applicaties te combineren met de onderdelen die het continue onderhoud overzien," aldus John Brahim, General Manager van Application Lifecycle Services van Capgemini en lid van de Global Management Board van Capgemini. "We zien steeds meer ondernemingen een punt bereiken waarop nieuwe initiatieven belemmerd worden door een te groot budget voor het onderhoud en het stabiliseren van de bestaande IT-infrastructuur. Veel ondernemingen kiezen er daarom voor om het beheer van deze complexe en logge applicatieprocessen uit te besteden."

De grootste vraag naar deze beheersdiensten komt van grote, wereldwijd opererende ondernemingen, met name in de telecommunicatie, de productie en de publieke en financiële dienstverlening. Volgens Pierre Audoin Consultants (PAC), een toonaangevend Frans strategisch marktonderzoeksbureau, is de wereldwijde markt voor het beheer van applicaties nu al goed voor 20 miljard euro. Europa en Noord-Amerika vormen de grootste markten. Onderzoeksbureau Gartner voorziet een omvang van de markt voor applicatiebeheer en ­ontwikkeling in 2010 van 88,3 miljardi. Om een voet aan de grond te krijgen in deze markten heeft Capgemini een krachtige reeks Application Lifecycle-instrumenten ontwikkeld, waaronder collaborative governance-producten, architecture frameworks, development enablers en -accelerators en continuïteits- en ontmantelingstechnologieën.

Een goed voorbeeld van applicatiebeheer- en ontwikkelingdiensten in een beveiligde omgeving is Capgeminis samenwerking met het Britse ministerie van Defensie (MoD). Chief Information Office John Taylor van MoD zegt: "DECSii heeft al geleid tot aanzienlijke besparingen in kosten en tijd in de afgelopen acht jaar. Ik ben blij dat Capgemini, dat steeds het door ons verlangde hoge niveau van dienstverlening biedt, in de komende jaren met ons blijft samenwerken. Ik kijk er ook naar uit om ons partnership met Capgemini voort te zetten, dat inmiddels heeft geleid tot een hele innovatieve manier van werken; intern en met onze partners binnen Defensie en de industrie."

De oprichting van de wereldwijde serviceline Application Lifecycle Services vertegenwoordigt de tweede fase in het ,,Business as Unusual-initiatief dat Capgemini op 5 november 2009 aangekondigd heeft. De eerste fase bestond uit een aanzienlijke investering in de Business Information




Management-capaciteit van de Groep. Met deze reeks van strategische initiatieven wil Capgemini in 2010 800 miljoen euro aan extra projecten binnen te halen.

EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Rightshore® is een trademark van Capgemini.