PERSBERICHT
Utrecht, 7 december 2009
Capgemini lanceert wereldwijde Application Lifecycle Services om klanten
te helpen meer waarde te halen uit overvolle applicatielandschappen
Vereenvoudiging van applicatielevenscyclus sleutel tot kostenbeheersing en betere wendbaarheid
Capgemini Group heeft vandaag aangekondigd dat het op een nieuwe manier
applicatieprojecten gaat leveren, via de nieuw gecreëerde wereldwijde serviceline Application
Lifecycle Services. Deze serviceline zal klanten ondersteunen om de applicaties gedurende de
gehele levenscyclus te beheren, van ontwikkeling tot onderhoud en inclusief testen,
implementeren en optimaliseren. Nu de kosten van applicatiebeheer steeds zwaarder op
ondernemingen drukken en het beheer van het groeiende applicatielandschap steeds
ingewikkelder wordt, proberen ondernemingen kosten te besparen en meer flexibiliteit te
creëren door het beheer van hun bedrijfsapplicaties uit te besteden. Capgemini combineert
hiertoe zijn capaciteiten op het gebied van applicatieontwikkeling en outsourcing om klanten te
helpen hun IT te revitaliseren en het als een bron van innovatie en differentiatie in te zetten, ten
bate van een groter competitief vermogen.
De nieuwe serviceline zal worden ondersteund door 15.000 specialisten in de hele wereld, inclusief de
helft van de 20.000 medewerkers van Capgemini in India, die samen het hart vormen van
Capgeminis Rightshore® leveringsmodel. In het kader van deze bedrijfsinnovatie zal Capgemini in
de komende zes maanden 5.000 applicatieconsultants, ingenieurs, ontwikkelaars en managers
opleiden in nieuwe methoden en technieken voor het vereenvoudigen van applicatie-infrastructuren.
De nieuwe aanpak is gebaseerd op een krachtig Application Lifecycle Service Framework, dat op zijn
beurt ontwikkeld is op basis van honderden best practices. Het resulterende product is gericht op het
vereenvoudigen van architecturen en portfolioprincipes en het verbeteren van het IT-beheer.
De nieuwe serviceline zal diensten leveren in alle grote geografische regios en voor alle meest
gebruikte technologische platforms. Klanten kunnen aanzienlijke kostenbesparingen realiseren
wanneer hun applicaties gedurende de hele levensduur beheerd en verder ontwikkeld worden door
Capgemini. Capgemini wil met deze nieuwe wereldwijde dienstverlening een leidende positie
innemen in het snel groeiende Application Lifecycle-segment.
"In hun streven om hun bedrijfsvoering af te stemmen op het huidige bedrijfsklimaat vertrouwen
steeds meer klanten het beheer van hun applicaties voor de hele levensduur aan ons toe. Om aan deze
vraag tegemoet te kunnen komen, hebben we besloten om de onderdelen van ons bedrijf die zich
bezighouden met innovatieve applicaties te combineren met de onderdelen die het continue
onderhoud overzien," aldus John Brahim, General Manager van Application Lifecycle Services van
Capgemini en lid van de Global Management Board van Capgemini. "We zien steeds meer
ondernemingen een punt bereiken waarop nieuwe initiatieven belemmerd worden door een te groot
budget voor het onderhoud en het stabiliseren van de bestaande IT-infrastructuur. Veel
ondernemingen kiezen er daarom voor om het beheer van deze complexe en logge
applicatieprocessen uit te besteden."
De grootste vraag naar deze beheersdiensten komt van grote, wereldwijd opererende ondernemingen,
met name in de telecommunicatie, de productie en de publieke en financiële dienstverlening. Volgens
Pierre Audoin Consultants (PAC), een toonaangevend Frans strategisch marktonderzoeksbureau, is de
wereldwijde markt voor het beheer van applicaties nu al goed voor 20 miljard euro. Europa en
Noord-Amerika vormen de grootste markten. Onderzoeksbureau Gartner voorziet een omvang van de
markt voor applicatiebeheer en ontwikkeling in 2010 van 88,3 miljardi. Om een voet aan de grond
te krijgen in deze markten heeft Capgemini een krachtige reeks Application Lifecycle-instrumenten
ontwikkeld, waaronder collaborative governance-producten, architecture frameworks, development
enablers en -accelerators en continuïteits- en ontmantelingstechnologieën.
Een goed voorbeeld van applicatiebeheer- en ontwikkelingdiensten in een beveiligde omgeving is
Capgeminis samenwerking met het Britse ministerie van Defensie (MoD). Chief Information Office
John Taylor van MoD zegt: "DECSii heeft al geleid tot aanzienlijke besparingen in kosten en tijd in
de afgelopen acht jaar. Ik ben blij dat Capgemini, dat steeds het door ons verlangde hoge niveau van
dienstverlening biedt, in de komende jaren met ons blijft samenwerken. Ik kijk er ook naar uit om ons
partnership met Capgemini voort te zetten, dat inmiddels heeft geleid tot een hele innovatieve manier
van werken; intern en met onze partners binnen Defensie en de industrie."
De oprichting van de wereldwijde serviceline Application Lifecycle Services vertegenwoordigt de
tweede fase in het ,,Business as Unusual-initiatief dat Capgemini op 5 november 2009 aangekondigd
heeft. De eerste fase bestond uit een aanzienlijke investering in de Business Information
Management-capaciteit van de Groep. Met deze reeks van strategische initiatieven wil Capgemini in
2010 800 miljoen euro aan extra projecten binnen te halen.
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de
optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30
landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een
omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Rightshore® is een trademark van Capgemini.
Cap Gemini Nederland