Gemeente Utrecht


Beantwoording SV 2009 nr. 122 over bomen Joostenlaan


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
122 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 15 november 2009
en antwoorden door het college verzonden op 8 december 2009)

Geen snelweg langs Haarzuilens en toch het begin van kaalslag. Meer dan veertig jaar geleden werden daar naast de asfaltering populieren geplant.

Deze kilometer lange kaarsrechte laan met om de tien meter een boom was karakteristiek en beeld bepalend. Toch worden nu de bomen op een ongelooflijke wijze gesnoeid en worden binnen een aantal jaren alle bomen gekapt. Reden zou zijn dat de bomen ziek zijn.

Als bomen door de wind dreigen om te waaien, omdat ze echt verrot zijn dan is dat begrijpelijk dat ze gekapt worden. Echter de bomen zijn nog lang niet zo ver. En als er gezegd wordt dat het gevaarlijk is voor het verkeer dan willen wij de volgende opmerking maken: auto's zijn ook gevaarlijk voor het verkeer, maar daarom halen we ze ook niet allemaal van de weg. Op een gelijke wijze dient naar bomen gekeken te worden: je gaat toch niet alle bomen die niet verrot zijn kappen omdat ze misschien gevaar voor het verkeer kunnen opleveren.

B en G vindt dat deze laan op een zorgvuldige manier behandeld moet worden en niet op de Utrechtse manier (hoeveel mooie en gezonde bomen zijn in de afgelopen jaren al in de stad en de gemeente al of niet zonder vergunning gekapt?). Kaalslag behoeft niet plaats te vinden als nu reeds b.v. beuken geplant worden tussen de huidige bomen. Zeker de beuk kan in de schaduw van andere bomen groeien.

B en G vindt dat die zorgvuldigheid als volgt opgepakt dient te worden. Om die reden heeft B en G de volgende vragen:

1. Worden alleen bomen die echt verrot zijn gekapt?


De bomen zijn, conform de door uw raad vastgestelde Nota Bomenbeleid, beoordeeld met de methode van Visual Tree Assessment. De conditie van 45 grote populieren bleek slecht. De circa vijftigjarige bomen komen aan het einde van hun levensduur. Door takbreuk kunnen uitvallende takken gevaar opleveren, hetgeen ook al eerder is gebeurd bij herfststormen. De gemeente heeft een zorgplicht voor de veiligheid. Om gevaarlijke situaties te beperken worden de bomen gesnoeid. Aansluitend planten we tussen de bestaande bomen nu al nieuwe populieren aan. De noodzakelijke vervanging van de populieren vindt gefaseerd plaats in een periode van circa 7 jaar. De slechtste bomen worden het eerst gekapt, ook op de plaats van de verwijderde boom wordt een boom herplant. Na 7 jaar staat er op de Joostenlaan om de 6 meter een boom en is het aantal bomen op de laan in totaal verdubbeld ten opzichte van de huidige situatie. Op deze wijze waarborgen we het voortbestaan van deze beeldbepalende laan. Deze aanpak is tevoren besproken met vertegenwoordigers van belangen- en bewonersgroepen en bekendgemaakt in Gemeentenieuws (De Brug van 1 april 2009).

2. Bent u bereid om direct met het snoeien te stoppen?


Neen. Vanuit de zorgplicht van de gemeente om de veiligheid te waarborgen moeten we de bomen snoeien, bovendien geeft snoei betere groeikansen (licht) voor de nieuw aangeplante bomen.

3. Bent u bereid om tussen alle volwassen bomen jonge bomen (redelijk formaat) te planten?


Ja, zie ook het antwoord op de eerste vraag.

4. Bent u bereid om te voorkomen dat er over vijftig jaar weer kaalslag zou moeten plaatsvinden te kiezen voor bomen die honderden jaren oud kunnen worden, zoals de eik, linde of beuk?


Vanuit het oogpunt van beheer zouden we inderdaad kunnen kiezen voor herplant van een boomsoort die minder snel groeit en een veel langere levendsuur heeft. Om een aantal redenen is toch voor de populier gekozen. De Joostenlaan is een van de weinige lanen in landelijk gebied waar altijd populieren hebben gestaan en is in dat opzicht uniek te noemen. De ondergrond is ook zeer geschikt voor populieren. Daarnaast bieden populieren groeikansen voor vele soorten paddenstoelen en fungeren de bomen als oriƫntatieroute voor verschillende soorten vleermuizen. Als we voor andere boomsoorten kiezen kunnen we deze natuurwaarden niet in stand houden.


---- --