Ingezonden persbericht


Staatssecretaris Van Bijsterveldt op bezoek bij ICLON Lerarenopleiding

Op 3 december was staatssecretaris Marja Van Bijsterveldt op bezoek bij de lerarenopleiding van het Interfacultair Centrum Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON). De staatssecretaris maakte een 'toer' langs diverse scholen en onderwijsinstellingen, om te bekijken hoe het staat met de uitvoering van de maatregelen uit 'De kwaliteitsagenda Lerarenopleidingen'. In deze agenda staan de docenten en de bestuurders van scholen, maar bovenal de studenten van lerarenopleidingen centraal. In het bezoek aan het ICLON stonden drie actuele onderwerpen centraal: de Educatieve Minor, promotieonderzoek door een docent en het World Teachers Training Programme. Over deze drie onderwerpen werden presentaties gegeven, maar er was ook veel ruimte voor gesprekken tussen de staatssecretaris en docenten, de twee aanwezige schoolleiders en - vooral - studenten. Educatieve Minor
De eerste presentatie, over de Educatieve minor, werd gegeven door vakdicacticus Esther de Vrind. Met enkele filmpjes van werkgroepen in de minor en van de eerste lessen door de jonge docenten-in-opleiding illustreerde zij met welke lastige kwesties deze jonge docenten te maken krijgen in de klas. Moet je als docent 'tegen' en ' boven' zijn, of ' voor' en 'onder'? De vier aanwezige minorstudenten vertelden daarna over hun prille ervaringen op school; ze waren stuk voor stuk positief over het leraarschap, maar gaven ook aan dat met name orde houden toch wel heel spannend is als je voor het eerst voor de klas staat. De staatssecretaris was erg geïnteresseerd, onder meer omdat één van de studenten vooraf niet had gedacht dat zij werken in het onderwijs zo leuk zou vinden. Precies dat had de staatsecretaris gehoopt te bereiken met de Educatieve minor. Een van de aanwezige schoolleiders, Annemarie Thomassen, rector van het Stedelijk Gymnasium Leiden, heeft tien Educatieve minorstudenten in haar school en zij sprak zeer enthousiast over deze nieuwe mogelijkheid om jonge mensen tot leraar op te leiden (zie de video voor een kort gesprek van de staatssecretaris met schoolleider Annemarie Thomassen). Onderzoek door docent
Nienke Wieringa is docente biologie op een middelbare school en onderzoeker bij het ICLON. Zij vertelde met veel enthousiasme over de voordelen van zo'n dubbelfunctie voor haarzelf, maar ze gaf ook aan wat de school heeft aan de aanwezigheid van een onderzoeker: haar collega docenten hebben weer meer belangstelling voor onderzoek en de laatste wetenschappelijke inzichten en ze kan een zekere voorbeeldfunctie vervullen voor de leerlingen. Wat haar betreft zouden meer docenten zo'n combinatie met onderzoek kunnen doen. World Teachers Training Programme
De laatste presentatie was van Els de Hullu, docent in het World Teachers Training Programme, waar gemotiveerde studenten van de Lerarenopleiding een extra zwaar traject volgen om les te geven in tweetalig onderwijs en internationaal onderwijs. Zij leren hoe zij hun vak, bijvoorbeeld Maatschappijleer of Biologie, in het Engels kunnen geven aan leerlingen. Els maakte duidelijk dat het niet een kwestie is van jouw les in het Engels afdraaien, maar dat er ook specifieke didactische principes aan de orde zijn. De aanwezige dio's (docenten in opleiding), die allemaal stage lopen op een school met tweetalig en internationaal onderwijs, vertelden vanuit de onderwijspraktijk over hun ervaringen. Rob Fens, schoolleider van een grote scholengroep in Rotterdam, met onder meer een internationale afdeling en een afdeling met tweetalig onderwijs, gaf aan dat zijn school veel voordeel heeft bij dit gespecialiseerde traject binnen de lerarenopleiding van het ICLON.