Ingezonden persbericht


Onderwijsproject CentiQ eerste stap structurele integratie financiële educatie

Prinses Máxima te gast bij les over omgaan met geld

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden is op woensdag 9 december te gast op het Liemers College in Didam. Ze woont tijdens haar bezoek een economieles bij aan jongeren van de tweede klas vmbo waarin het thema 'omgaan met geld' centraal staat. Het onderwijs heeft een belangrijke taak om kinderen en jongeren te leren omgaan met geld. CentiQ, Wijzer in geldzaken ontwikkelde samen met Codename Future het pilotproject Geld Genoeg?. Hierbij wordt in de klas gebruik gemaakt van digitale lesopdrachten en multimedia. Dit project is onderdeel van een serie pilots en vormt een eerste belangrijke stap naar structurele integratie van financiële educatie in bestaande vakken in het onderwijs. Uitgangspunt hierbij is de basisvisie financiële educatie van SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, waarin leerdoelen op financieel gebied zijn vastgesteld.

Onderwijsproject 'Geld Genoeg?'

CentiQ organiseert meerdere pilotprojecten op scholen om na te gaan welke manier het beste werkt om jongeren te leren omgaan met geld. In reguliere lessen of in projecten wordt aandacht besteed aan het vergroten van financiële kennis en vaardigheden van de scholieren. Het Liemers College is één van de vijf pilotscholen in de regio waar in het tweede leerjaar van het vmbo-gt met het project Geld Genoeg? wordt gewerkt. Het project wordt begeleid door derdejaars studenten van de lerarenopleiding economie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen(HAN). Deze studenten ondersteunen de docenten en doen onderzoek naar de effectiviteit van het digitale lesmateriaal van Codename Future.

Jongeren leren omgaan met geld noodzaak

Uit eerder CentiQ-onderzoek, in opdracht uitgevoerd door SLO, blijkt dat er slechts beperkte aandacht is voor financiële educatie in het onderwijs aan acht- tot achttienjarigen. Aanvullend lesmateriaal is nodig om het financieel inzicht onder jongeren te vergroten. Dit is hard nodig, want eenderde van de jongeren vertoont financieel risicovol gedrag; ze hebben schulden en spelen om geld. Tweederde van de jongeren vindt het moeilijk om met geld om te gaan. De CentiQ-pilotprojecten geven docenten handvatten om aandacht te besteden aan dit onderwerp binnen bestaande vakken.

Over CentiQ, Wijzer in geldzaken

CentiQ, Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt 45 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht van de Nederlanders te vergroten, zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. Platform CentiQ, Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap samenwerken.