Subaru


SUBARU BENELUX

Legacy na veiligheidsonderscheidingen in Europa, V.S. en Australië nu ook topscorer in Japan

Subaru enige fabrikant met maximaal crashtestresultaat in de V.S.

Hoofddorp, 7 december 2009

De nieuwe Subaru Legacy is qua veiligheid hard op weg 's werelds meest gelauwerde auto te worden. Want los van het feit dat Subaru nu als merk onverslaanbaar is gebleken in de veiligheidstests van het Amerikaanse IIHS, is het nieuwe model Legacy na klinkende resultaten in Europa, de VS en Australië inmiddels óók in Japan topscorer geworden in de NCAP-botsproeven.

Onlangs bracht het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) naar buiten dat Subaru het enige automerk is, dat voor alle modellen waarmee aan de jongste reeks botsproeven werd deelgenomen, een felbegeerde 2010 "Top Safety Pick Award" heeft ontvangen. Dit is in de historie van het IIHS-testprogramma nog nooit voorgekomen! Het feit dat dit jaar alle (vier) deelnemende Subaru's in de prijzen vielen, was mede te danken aan hun extreem sterke dakconstructie. Deze constructie van Subaru is namelijk meer dan twee keer zo sterk als in de VS wettelijk vereist wordt. Hierdoor loopt de kans op ernstige of fatale verwondingen bij de inzittenden met liefst 50 procent terug, stelt het onafhankelijk opererende IIHS.

Botsproeven in Japan

Vorige maand is ook de nieuwste Legacy-generatie lijdend voorwerp geweest van diverse soorten botsproeven in het kader van het Japan New Car Assesment Programme (JNCAP) en prompt topscorer geworden. Aan de hand van het JNCAP wordt in Japan het veiligheidsniveau vastgesteld voor zowel de inzittenden als voor voetgangers. Deze botsproeven worden uitgevoerd door twee onafhankelijke instanties. Overigens roemden deze instanties eerder dit jaar ook al de Subaru's Forester en Exige om hun uitmuntende veiligheidsniveau. Bovendien kreeg de Subaru Impreza aan de hand van de testresultaten de felbegeerde GrandPrix-onderscheiding.

Legacy in voetsporen

De nieuwe Subaru Legacy treedt qua veiligheidsniveau in de voetsporen van zowel zijn voorgangers als vele andere gelauwerde Subaru's. Dit mede dankzij zijn nieuw ontwikkelde systeem voor de motorophanging, als aanvulling op de ringvormige versterkingen aan de carrosserie. Daarnaast wordt elke nieuwe Subaru Legacy standaard voorzien van Vehicle Dynamics Control en zowel voor-, zij- als gordijnairbags.

EuroNCAP, IIHS en ANCAP

Recent behaalde de nieuwe Subaru Legacy qua veiligheid ook al klinkende testresultaten in de EuroNCAP-botsproeven (5-sterren!) en in de tests van het onafhankelijke Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Dit gerenommeerde instituut beloonde de nieuwe Legacy én Outback onlangs dus ook nog met het - hoogst haalbare- predikaat "Good". En ook na de botsproeven van de ANCAP (Australië) konden de onderzoekers na een 5-sterren resultaat voor de Legacy en Outback niet anders dan concluderen dat Subaru extreem veilige automobielen bouwt.