SGP


09 - 12 - 09 | SGP: Niet exclusief inzetten op elektrisch rijden

SGP: Niet exclusief inzetten op elektrisch rijden

Wat de SGP betreft moeten we niet exclusief inzetten op elektrisch rijden. We moeten goed begrijpen, dat we naar alle waarschijnlijkheid al die andere alternatieven ook hard nodig zullen hebben. Met alleen ampères redden we het niet, aldus Van der Staaij tijdens een algemeen overleg over 'elektrisch rijden'

---

AO Elektrisch rijden
9 december 2009
Van der Staaij

Risicoâs
Op dit moment lijkt het stimuleren van elektrisch rijden een verstandige zaak. Elektromotoren kennen geen emissie, zijn bijzonder stil, hebben een erg lange levensduur en zijn zeer efficiënt. Wij steunen dan ook in algemene zin de inzet van de minister. Enige algemene kanttekeningen echter.

Wél zaak om niet op één paard te wedden. Nu nog niet te voorspellen wat hét alternatief gaat worden. (waterstof bijvoorbeeld.)

In die zin moeten we ervoor oppassen, dat we door een te enthousiaste stimulering andere kansrijke alternatieven van de weg drukken. In die zin heeft het stimuleren van Rijkswege van bepaalde technische ontwikkelingen, zoals de elektrische auto, ook risicoâs. Het is zaak dat de markt haar werk kan doen, zodat het beste en meest betaalbare alternatief boven komt drijven. Als overheid dienen wij op dat punt wijze terughoudendheid te betrachten. Wat mij betreft zet het Rijk met name in op het creëren van voorwaarden voor investering en ondernemerschap. Het wegnemen van diverse belemmeringen en onzekerheden, alsmede het leveren van een bijdrage in faciliterende en randvoorwaardenscheppende zin â zoals de minister aan het slot van zijn brief schrijft â wil ik dan ook stevig onderstrepen.

Mijn vraag is wel of de minister deze terughoudendheid werkelijk in acht neemt. Gaat de ferme nadruk op elektrisch rijden niet ten koste van de andere transities, zoals aardgas, groen gas, biobrandstoffen, waterstof en hybride rijden? Zo nee, op welke wijze blijkt dit uit het Rijksbeleid? Als ik goed heb geteld, krijgt het elektrisch rijden per saldo drie keer zoveel subsidie dan de andere transitiesporen gezamenlijk! Ook is het fiscale regime voor elektrische voertuigen veel gunstiger. We moeten goed begrijpen, dat we naar alle waarschijnlijkheid al die andere alternatieven ook hard nodig zullen hebben. Met alleen ampères redden we het niet!

Gidsland
Een volgende kanttekening. Nederland wil wereldwijd gidsland worden. Een gezonde ambitie is natuurlijk nooit weg, maar dat betekent wel dat Nederland ook alle kinderziektes en dergelijke voor zijn rekening neemt. Voorop lopen heeft ook zijn risicoâs. Zijn er wat dat betreft ook geen partnerschappen te sluiten met andere landen, bijvoorbeeld met autoland bij uitstek, Duitsland?
Bovendien â de techniek schrijdt immers snel voort â kunnen we ook te snel acteren! âHaast je langzaam.â

Ik verwijs in dit licht ook naar de zakelijke en deskundige reactie van CE-Delft. Die vindt de ambities van het gepresenteerde maatregelenprogramma eenvoudigweg te hoog. Heel zakelijk wijzen zij op de vele huidige barrières, onzekerheden en hoge kosten van deze technologie, die de risicoâs van investeringen in voertuigen en laadinfrastructuur groot maken. Zij adviseren daarom om veel meer in te steken op proeftuinen en experimenten en daarvoor royaal de tijd voor te nemen. Getuigt dit niet van gezonde wijsheid?

Golfkarretje
Voorzitter. De brief van de minister vond ik erg integraal. De noodzaak van adequate laadinfrastructuur, veiligheidsvragen, energievoorziening, wijze van marktintroductie, etc. Het zat er allemaal in.
Ik denk, dat het ook heel erg belangrijk is om te werken aan het âtrendyâ maken van elektrisch rijden onder het grotere publiek. Je rijdt niet in een opgewaardeerd golfkarretje, maar je behoort bij de voorhoede van autorijdend Nederland. Dat vereist een stevige en aantrekkelijke publiekscampagne. Kan de ANWB hierbij geen nuttige rol vervullen, en de grote leasemaatschappijen?
Het zal duidelijk zijn â maar dat is een open deur â dat de betaalbaarheid van elektrisch rijden voor de consument van groot belang is. Hier zal echt nog een slag gemaakt moeten worden.

Samenwerking
Een uitgekiende samenwerking tussen de verschillende partijen is cruciaal. Op dit moment zie ik met name heel wat win-win-mogelijkheden in een intelligente samenwerking tussen de sector spoorvervoer (bijna altijd elektrisch) en de partijen die elektrisch rijden willen bevorderen. Spoorvervoerders beschikken immers over veel kennis en instrumenten die de ontwikkeling van elektrisch rijden kunnen bevorderen. Prorail beheert een landelijk elektriciteitsnetwerk voor het opladen, terwijl NS P&R locaties beheert, waar laadvoorzieningen kunnen worden geplaatst. Ziet de minister hier ook een bijzonder aandachtsgebied?