08/12/2009
EU-campagne voor gezond eten probeert vooral kinderen te bereiken.
Drie promotieteams reizen dit najaar door zeven EU-landen om in totaal
17.000 mensen te wijzen op het belang van gezond eten en de voordelen
van fruit, groente en zuivel. Wat nog belangrijker is: de gemiddelde
leeftijd van het publiek ligt tussen de 8 en 12 jaar.
Overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem in Europa. De EU
schat dat 22 miljoen kinderen te dik zijn. 5 miljoen van hen zijn
zwaarlijvig, een aantal dat elk jaar met 400.000 toeneemt.
"Als we om ons heen kijken naar het aantal kinderen met overgewicht,
beseffen we dat we meteen in actie moeten komen," zei Mariann Fischer
Boel bij de start van de roadshows in september.
Acht weken lang toeren "de Smaakmakers" door België, Frankrijk,
Groot-Brittannië, Ierland, Estland, Litouwen en Polen. Ze doen in
totaal 173 scholen aan.
Met spelletjes en quizzen proberen zij in het kader van een
EU-campagne jongeren te bewegen gezonder te gaan eten.
De campagne is een aanvulling op de eveneens op kinderen gerichte
melk- en fruitregelingen . Zo is er een website over gezond eten
gemaakt, waar kinderen op zoek konden gaan naar een schat en zo een
prijs konden winnen.
Op de website staan ook materiaal voor leerkrachten en tips voor
ouders, bijvoorbeeld voor kinderen die nooit iets nieuws willen
proeven. Een van die tips is kinderen meer betrekken bij het bedenken
en klaarmaken van de maaltijd.