Nederlandse Zorgautoriteit


Positie consument op zorgverzekeringsmarkt verbetert

Publicatiedatum: 09-12-2009

De positie van zorgconsumenten ten opzichte van zorgverzekeraars verbetert gestaag, zo blijkt uit een rapportage van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Belangrijke verbeteringen zijn de informatieverstrekking door zorgverzekeraars en de kwaliteit van vergelijkingssites over zorgverzekeringen. Op de markt van de zorgaanbieders moet de positie van de consument sterker worden: transparante keuze-informatie over zorgaanbieders en wachttijden ontbreekt. Ook de rechtspositie van de consument moet worden versterkt.

Voor een goed werkende zorgmarkt is het van belang dat de consument een sterke positie heeft. Dit vergt transparantie, keuzevrijheid en een goede rechtspositie van de zorgconsument. De NZa bevordert deze waarden. Zo verschijnt er jaarlijks een richtsnoer voor zorgverzekeraars, waarin staat welke informatie zij beschikbaar moeten stellen aan de consument. In 2009 sprak de NZa verzekeraars die zich niet aan het richtsnoer hielden, succesvol aan op hun gedrag. De NZa beoordeelt daarnaast vergelijkingssites over zorgverzekeringen. Negen van tien beoordeelde sites scoren in 2009 maximaal op juistheid en volledigheid van de informatie.

Aan de kant van de zorgaanbieders is nog veel werk te doen om vergelijkbare keuze-informatie beschikbaar te maken voor de consument. Om te zorgen dat consumenten kunnen kiezen, moet er vergelijkbare informatie beschikbaar zijn over het zorgaanbod en wachttijden. Dit is een belangrijk speerpunt voor de NZa de komende tijd.

Daarnaast gaat de NZa een âearly warningâ systeem ontwikkelen, waarmee tijdig actie kan worden ondernomen als cruciale zorg voor consumenten dreigt te verdwijnen. Om de rechtspositie van de consument verder te versterken, onderzoekt de NZa onder andere hoe de klachtenafhandeling van zorgkantoren functioneert.

Marktmeester NZa blijft structureel aandacht besteden aan de positie van zorgconsumenten in haar analyses van zorgmarkten en houdt daarbij rekening met verschillen tussen consumenten en markten. Inzicht in de knelpunten die zorgconsumenten ervaren, levert voor de NZa en alle partijen op de markt nuttige informatie op. Waar nodig onderneemt de NZa gericht actie om knelpunten weg te nemen en daarmee de zorgmarkt beter te laten functioneren.

Bijlage:



Zie het origineel

* Rapportage Consumenten 2009


* TNS Nipo Waar knelt het in de zorg