OPTA beboet KPN en T-Mobile wegens onduidelijke tariefmeldingen

09/12/2009 18:00

Opta

Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit heeft KPN en T-Mobile boetes opgelegd van respectievelijk 60.000 en 30.000 euro voor onduidelijke tariefmeldingen aan hun mobiele prepaidklanten. Beide telecombedrijven meldden voorafgaand aan een oproep naar een betaald informatienummer dat er naast het minuuttarief ook kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon in rekening worden gebracht. Beide bedrijven brachten voor prepaidklanten echter altijd een vast minuuttarief in rekening (KPN 1,30 euro en T-Mobile 1,10 euro) ongeacht welk informatienummer de consument belde. Dit is onduidelijk voor de consument. Als een telecombedrijf een vast tarief factureert, dan moet hij dit concrete tarief ook melden. Dan is het duidelijk voor de consument wat hij exact betaalt voor elke minuut dat hij belt met zo'n nummer.

Eerdere last onder dwangsom

Sinds 1 oktober 2008 geldt dat het duidelijk moet zijn voor de consument uit de tariefmelding wat hij betaalt voor het gebruik van een mobiele telefoon voor het bellen naar informatienummers. Dit kan door of het exacte verkeerstarief of relevante informatie over dat tarief te vermelden. T-Mobile en KPN voldeden niet aan deze verplichting. OPTA heeft beide telecombedrijven in december 2008 een last onder dwangsom opgelegd om ze te dwingen de overtreding te staken. Met als gevolg dat T-Mobile niet langer 1,10 euro per minuut rekent, maar de factureringsmethode voor haar prepaid klanten heeft aangepast. Nu brengt T-Mobile het gemelde minuuttarief en de kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon in rekening bij haar prepaidklanten. Daarmee is de facturatie van T-Mobile conform melding. KPN heeft de tariefmelding aangepast en vermeldt nu het concrete tarief (1,30 euro) voor het bellen naar betaalde informatienummers vanaf een prepaid-aansluiting.

Boetehoogte

OPTA beboet beide telecombedrijven omdat ze consumenten met hun tariefmelding op het verkeerde been hebben gezet. Daarnaast hebben andere mobiele bedrijven wél tijdig hun tariefmelding en/of facturatie aangepast. KPN was langer in overtreding dan T-Mobile. Daarom heeft KPN een boete van 60.000 euro en T-Mobile van 30.000 euro opgelegd gekregen.

Beide telecombedrijven kunnen bezwaar maken en in beroep gaan tegen de boete. KPN heeft inmiddels aangegeven geen bezwaar aan te tekenen.





http://www.opta.nl




Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit