Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
2 november 2009
serie Camenae Concerts
Schuberts Componistenkettingbrief
Sopraan Claron McFadden zingt Sofia Goebaidoelina
wo 9 december 2009 20.00 uur, Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht
zo 13 december 2009, 12.00 uur, Muziekkamer, Assen
wo 16 december 2009, 20.15 uur, Concertgebouw, Amsterdam
vr 18 december 2009, 20.15 uur, Kunsthuis 13, Velp
zo 20 december 2009, 15.00 uur, Catharina Kerk, Hengstdijk
Camenae Collective speelt Franz Schubert, Sofia Goebaidoelina en Roderik de
Man. De keuze voor deze componisten is niet toevallig: het Octet van Schubert is de
verbindende factor. Goebaidoelina gebruikte dit Octet als uitgangspunt voor haar
Hommage à T.S. Eliot. Roderik de Man gebruikt teksten van T.S. Eliot als basis voor
zijn nieuwe werk Time present/past. Deze ketting van drie schakels componisten
leidt tot verwondering over echo's en contrasten, zonder het comfort van vertrouwde
noten te hoeven missen. Wie van Schubert houdt mag Goebaidoelina en De Man
niet missen. Met deze onvermoed hechte combinatie van muziek uit drie eeuwen
trekt Camenae de twijfelaar over de streep.
Violiste Tiziana Pintus samen met cellist John Addison de drijvende kracht
achter Camenae Collective was in 2006 de initiator van het Goebaidoelina Festival
in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. De daar aanwezige componiste toonde
zich uiterst enthousiast over hun interpretatie van haar werken. Samen met zes
vooraanstaande musici vormen Tiziana Pintus en John Addison nu de octetbezetting
voor Schuberts Componistenkettingbrief. Een hoofdrol is weggelegd voor de
Amerikaanse sopraan Claron McFadden.
Claron McFadden, sopraan
Camenae Collective:
Tiziana Pintus en Marijke van Kooten viool
Ruben Sanderse altviool
John Addison cello
James Munro contrabas
Michel Marang klarinet
Stefanie Liedtke fagot
Okke Westdorp hoorn
Schuberts Componistenkettingbrief is de eerste in een nieuwe serie concerten van
Stichting Camenae.
Informatie, beeldmateriaal en interviews via Tia Schutrups, tel. 020-6226483 / 06-25095705,
tias@xs4all.nl, www.tiaschutrups.nl, www.camenae.eu
Camenae Collective
Het Camenae Collective is opgericht in 2006 door de Italiaanse violiste Tiziana
Pintus. Tijdens haar studies in Milaan en Utrecht werd ze gecoacht door grootheden
als Yehudi Menhuin, Igor Oistrack, Boris Belkin, Victor Liberman en Herman
Krebbers. Het was Philippe Hirshhorn echter die een beslissende invloed had op
haar artistieke ontwikkeling. De Australische cellist John Addison maakt vanaf 2008
deel uit van Camenae Collective, en samen met Tiziana Pintus is hij de drijvende
kracht achter het ensemble. Het Camenae Collective bestaat uit een kleine kern van
musici. De samenstelling van musici hangt af van het programma dat Camenae
Collective speelt.
Stichting Camenae
Stichting Camenae ontleent haar naam aan de legendarische Romeinse bosnimfen
`camenae', die evenals de Griekse muzen goddelijke inspiratie boden aan
beoefenaars van kunst en wetenschap. Net als deze Romeinse nimfen wil Stichting
Camenae inspireren door een frisse benadering van klassieke muziek. Stichting
Camenae is gevestigd in Amsterdam. Haar doel is het promoten en organiseren van
muzikale evenementen die erop gericht zijn klassieke muziek te revitaliseren,
bruggen te bouwen en media, genres en generaties met elkaar te verbinden.
Stichting Camenae omvat de ensembles Camenae Collective, het Telesto Trio
(Tiziana Pintus, viool - John Addison, cello - Merima Kljuco, accordeon) en Oryx
(Tiziana Pintus, viool - John Addison, cello - Annelie de Man, klavecimbel). Samen
brengen zij een vernieuwende mix van klassieke, hedendaagse en folk-muziek in
passievolle uitvoeringen.
Camenae in de media...
Resonate Magazine, Sydney, Australië, mei 2008:
"The opening performances (...by the Telesto Duo with soprano Greta Bradma) showcased
the ensemble's technical virtuosity and dexterity..."
Real Time Magazine, Sydney, Australiaë, juni-juli 2008:
"(...) a festival highlight: the Telesto Duo's breathtaking performance of composer Sofia
Gubaidulina's sonata for violin and cello, Rejoice!"
Rip It Up, Adelaide, Australië, april 2008:
" ... a truly exciting and captivating concert of great music."
over het Goebaidoelina Festival 2006, Muziekgebouw aan `t IJ, Amsterdam
(Trouw, Parool, NRC, The Netherlands 2006)
".. Brilliant... Magnificent ...Excellent...Masterly... Impeccable.. Smashing...."
Claron McFadden Tiziana Pintus, Sofia Goebaidoelina Roderik de Man
Joh Addison
Hoge resolutiefoto's:
http://www.tiaschutrups.nl/TSPRPPK/Foto/Paginas/Schuberts_Componistenkettingbrief.html
Biografieën
De Amerikaanse sopraan Claron McFadden voltooide haar studie zang aan de Eastman
School of Music in 1984. In dat jaar verhuisde ze naar Nederland, waar ze zichzelf inmiddels
bewezen heeft als een van de meest veelzijdige zangeressen van haar generatie. Ze maakte
haar operadebuut in 1985 in de Holland Festival-productie van Hasse's Eroe Cinese o.l.v.
Ton Koopman. Het jaar daarop debuteerde ze bij William Christie in Rameau's Anacréon bij
de Opéra du Rhin. Ze debuteerde onder zijn leiding bij het Festival d'Aix-en-Provence in
Rameau's Les Indes Galantes en bij het ROH Covent Garden in Purcells King Arthur. Bij De
Nederlandse Opera maakte ze haar debuut als Zerbinetta in R. Strauss' Ariadne auf Naxos.
Sindsdien zong ze er hoofdrollen in Poulencs Dialogues des Carmélites (regie Robert
Carsen), Claude Viviers Rêve d'un Marco Polo (regie Pierre Audi), Rob Zuidams Rage
d'amours (regie Guy Cassiers) en Louis Andriessens La Commedia (regie Hal Hartley).
Claron McFadden was o.a. te gast in Teatro La Fenice in Venetië (Francesco Cavalli's La
Didone), tijdens het Glyndebourne Festival (Alban Bergs Lulu en Jonathan Dove's Flight) en
de Salzburger Festspiele (Mozarts Der Schauspieldirektor), en werkte mee aan diverse
dansproducties. Claron McFadden treedt regelmatig op in het Amsterdamse Concertgebouw
en bij de BBC Proms. Haar opname van Harrison Birtwistles Pulse Shadows met het Nash
Ensemble en Arditti Quartet o.l.v. Reinbert de Leeuw won een Gramophone Award. Claron
McFadden won in 2007 de Amsterdam Prijs voor de Kunst.
De Italiaanse violiste Tiziana Pintus voltooide haar studies aan het Conservatorio di Musica
G. Verdi in Milaan en ontving haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium. Ze werd
gecoacht door grootheden als Yehudi Menhuin, Igor Oistrack, Boris Belkin, Victor Liberman
en Herman Krebbers. Het was Philippe Hirshhorn echter die een beslissende invloed had op
haar artistieke ontwikkeling. Tiziana Pintus treedt op in een groot aantal kamermuziek-
ensembles, en gaf concerten in Europa (Concertgebouw Amsterdam, Musikverein in Wenen),
het Midden-Oosten, Australië en de VS. Verder trad ze op met de Amsterdam Bach Soloists,
het Koninklijk Concertgebouworkest en Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ze was
concertmeester en solist bij diverse orkesten en ensembles, en werkte met musici als Viktoria
Mullova, Igor Oistrak, and Franco Petracchi. Sinds 1993 is ze solo-violist bij het Schreck
Ensemble, een ensemble dat gespecialiseerd is in het spelen van elektro-akoestische
muziek. Hiernaast was ze lid van het Zephyr Quartet en ensemble Insomnio. Tiziana Pintus
was in 2006 de initiator van het Goebaidoelina Festival in het Amsterdamse Muziekgebouw
aan 't IJ.
De Australische cellist John Addison begon zijn muzikale loopbaan in het St John's
Cathedral Choir. Op tienjarige leeftijd begon hij fluit te spelen en won de Queensland Flute
Eisteddfod in 1983. Vervolgens legde hij zich toe op het bespelen van de cello, en voltooide
zijn studie aan het Tasmanian Conservatorium of Music. John Addison woont in Nederland,
waar hij veelvuldig optrad met het Nederlands Kamerorkest en de Vlaamse I Fiamminghi.
Tegenwoordig is hij met name gespecialiseerd in 20ste- en 21ste-eeuwse muziek, en speelde
o.m. in het Nieuw Ensemble, Insomnio, De Volharding en Palmos. John Addison trad op in
diverse Europese landen, in Indonesië, Thailand en Japan. Samen met violiste Tiziana Pintus
is hij de drijvende kracht achter Camenae Collective.
---- --