Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
2 november 2009

serie Camenae Concerts

Schuberts Componistenkettingbrief
Sopraan Claron McFadden zingt Sofia Goebaidoelina

wo 9 december 2009 20.00 uur, Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht zo 13 december 2009, 12.00 uur, Muziekkamer, Assen wo 16 december 2009, 20.15 uur, Concertgebouw, Amsterdam vr 18 december 2009, 20.15 uur, Kunsthuis 13, Velp zo 20 december 2009, 15.00 uur, Catharina Kerk, Hengstdijk

Camenae Collective speelt Franz Schubert, Sofia Goebaidoelina en Roderik de Man. De keuze voor deze componisten is niet toevallig: het Octet van Schubert is de verbindende factor. Goebaidoelina gebruikte dit Octet als uitgangspunt voor haar Hommage à T.S. Eliot. Roderik de Man gebruikt teksten van T.S. Eliot als basis voor zijn nieuwe werk Time present/past. Deze ketting van drie schakels componisten leidt tot verwondering over echo's en contrasten, zonder het comfort van vertrouwde noten te hoeven missen. Wie van Schubert houdt mag Goebaidoelina en De Man niet missen. Met deze onvermoed hechte combinatie van muziek uit drie eeuwen trekt Camenae de twijfelaar over de streep.

Violiste Tiziana Pintus ­ samen met cellist John Addison de drijvende kracht achter Camenae Collective ­ was in 2006 de initiator van het Goebaidoelina Festival in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ. De daar aanwezige componiste toonde zich uiterst enthousiast over hun interpretatie van haar werken. Samen met zes vooraanstaande musici vormen Tiziana Pintus en John Addison nu de octetbezetting voor Schuberts Componistenkettingbrief. Een hoofdrol is weggelegd voor de Amerikaanse sopraan Claron McFadden.

Claron McFadden, sopraan

Camenae Collective:
Tiziana Pintus en Marijke van Kooten viool
Ruben Sanderse altviool
John Addison cello
James Munro contrabas
Michel Marang klarinet
Stefanie Liedtke fagot
Okke Westdorp hoorn

Schuberts Componistenkettingbrief is de eerste in een nieuwe serie concerten van Stichting Camenae.

Informatie, beeldmateriaal en interviews via Tia Schutrups, tel. 020-6226483 / 06-25095705, tias@xs4all.nl, www.tiaschutrups.nl, www.camenae.eu





Camenae Collective
Het Camenae Collective is opgericht in 2006 door de Italiaanse violiste Tiziana Pintus. Tijdens haar studies in Milaan en Utrecht werd ze gecoacht door grootheden als Yehudi Menhuin, Igor Oistrack, Boris Belkin, Victor Liberman en Herman Krebbers. Het was Philippe Hirshhorn echter die een beslissende invloed had op haar artistieke ontwikkeling. De Australische cellist John Addison maakt vanaf 2008 deel uit van Camenae Collective, en samen met Tiziana Pintus is hij de drijvende kracht achter het ensemble. Het Camenae Collective bestaat uit een kleine kern van musici. De samenstelling van musici hangt af van het programma dat Camenae Collective speelt.

Stichting Camenae
Stichting Camenae ontleent haar naam aan de legendarische Romeinse bosnimfen `camenae', die ­ evenals de Griekse muzen ­ goddelijke inspiratie boden aan beoefenaars van kunst en wetenschap. Net als deze Romeinse nimfen wil Stichting Camenae inspireren door een frisse benadering van klassieke muziek. Stichting Camenae is gevestigd in Amsterdam. Haar doel is het promoten en organiseren van muzikale evenementen die erop gericht zijn klassieke muziek te revitaliseren, bruggen te bouwen en media, genres en generaties met elkaar te verbinden. Stichting Camenae omvat de ensembles Camenae Collective, het Telesto Trio (Tiziana Pintus, viool - John Addison, cello - Merima Kljuco, accordeon) en Oryx (Tiziana Pintus, viool - John Addison, cello - Annelie de Man, klavecimbel). Samen brengen zij een vernieuwende mix van klassieke, hedendaagse en folk-muziek in passievolle uitvoeringen.

Camenae in de media...

Resonate Magazine, Sydney, Australië, mei 2008:
"The opening performances (...by the Telesto Duo with soprano Greta Bradma) showcased the ensemble's technical virtuosity and dexterity..."

Real Time Magazine, Sydney, Australiaë, juni-juli 2008: "(...) a festival highlight: the Telesto Duo's breathtaking performance of composer Sofia Gubaidulina's sonata for violin and cello, Rejoice!"

Rip It Up, Adelaide, Australië, april 2008:
" ... a truly exciting and captivating concert of great music."

over het Goebaidoelina Festival 2006, Muziekgebouw aan `t IJ, Amsterdam (Trouw, Parool, NRC, The Netherlands 2006)
".. Brilliant... Magnificent ...Excellent...Masterly... Impeccable.. Smashing...."

Claron McFadden Tiziana Pintus, Sofia Goebaidoelina Roderik de Man Joh Addison

Hoge resolutiefoto's:
http://www.tiaschutrups.nl/TSPRPPK/Foto/Paginas/Schuberts_Componistenkettingbrief.html





Biografieën

De Amerikaanse sopraan Claron McFadden voltooide haar studie zang aan de Eastman School of Music in 1984. In dat jaar verhuisde ze naar Nederland, waar ze zichzelf inmiddels bewezen heeft als een van de meest veelzijdige zangeressen van haar generatie. Ze maakte haar operadebuut in 1985 in de Holland Festival-productie van Hasse's Eroe Cinese o.l.v. Ton Koopman. Het jaar daarop debuteerde ze bij William Christie in Rameau's Anacréon bij de Opéra du Rhin. Ze debuteerde onder zijn leiding bij het Festival d'Aix-en-Provence in Rameau's Les Indes Galantes en bij het ROH Covent Garden in Purcells King Arthur. Bij De Nederlandse Opera maakte ze haar debuut als Zerbinetta in R. Strauss' Ariadne auf Naxos. Sindsdien zong ze er hoofdrollen in Poulencs Dialogues des Carmélites (regie Robert Carsen), Claude Viviers Rêve d'un Marco Polo (regie Pierre Audi), Rob Zuidams Rage d'amours (regie Guy Cassiers) en Louis Andriessens La Commedia (regie Hal Hartley). Claron McFadden was o.a. te gast in Teatro La Fenice in Venetië (Francesco Cavalli's La Didone), tijdens het Glyndebourne Festival (Alban Bergs Lulu en Jonathan Dove's Flight) en de Salzburger Festspiele (Mozarts Der Schauspieldirektor), en werkte mee aan diverse dansproducties. Claron McFadden treedt regelmatig op in het Amsterdamse Concertgebouw en bij de BBC Proms. Haar opname van Harrison Birtwistles Pulse Shadows met het Nash Ensemble en Arditti Quartet o.l.v. Reinbert de Leeuw won een Gramophone Award. Claron McFadden won in 2007 de Amsterdam Prijs voor de Kunst.

De Italiaanse violiste Tiziana Pintus voltooide haar studies aan het Conservatorio di Musica G. Verdi in Milaan en ontving haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium. Ze werd gecoacht door grootheden als Yehudi Menhuin, Igor Oistrack, Boris Belkin, Victor Liberman en Herman Krebbers. Het was Philippe Hirshhorn echter die een beslissende invloed had op haar artistieke ontwikkeling. Tiziana Pintus treedt op in een groot aantal kamermuziek- ensembles, en gaf concerten in Europa (Concertgebouw Amsterdam, Musikverein in Wenen), het Midden-Oosten, Australië en de VS. Verder trad ze op met de Amsterdam Bach Soloists, het Koninklijk Concertgebouworkest en Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ze was concertmeester en solist bij diverse orkesten en ensembles, en werkte met musici als Viktoria Mullova, Igor Oistrak, and Franco Petracchi. Sinds 1993 is ze solo-violist bij het Schreck Ensemble, een ensemble dat gespecialiseerd is in het spelen van elektro-akoestische muziek. Hiernaast was ze lid van het Zephyr Quartet en ensemble Insomnio. Tiziana Pintus was in 2006 de initiator van het Goebaidoelina Festival in het Amsterdamse Muziekgebouw aan 't IJ.

De Australische cellist John Addison begon zijn muzikale loopbaan in het St John's Cathedral Choir. Op tienjarige leeftijd begon hij fluit te spelen en won de Queensland Flute Eisteddfod in 1983. Vervolgens legde hij zich toe op het bespelen van de cello, en voltooide zijn studie aan het Tasmanian Conservatorium of Music. John Addison woont in Nederland, waar hij veelvuldig optrad met het Nederlands Kamerorkest en de Vlaamse I Fiamminghi. Tegenwoordig is hij met name gespecialiseerd in 20ste- en 21ste-eeuwse muziek, en speelde o.m. in het Nieuw Ensemble, Insomnio, De Volharding en Palmos. John Addison trad op in diverse Europese landen, in Indonesië, Thailand en Japan. Samen met violiste Tiziana Pintus is hij de drijvende kracht achter Camenae Collective.






---- --