Ingezonden persbericht


Amstelveen, 18 november 2009

Nederlanders en Vlamingen beslechten taalstrijd
in 'Scrabble Battle'
Scrabble is hip: kwalificatie via Twitter; Sophie Hilbrand is de Nederlandse teamcaptain

9 december 2009 aanstaande is het zo ver. Dan treffen Nederlanders en Vlamingen elkaar om de taalstrijd van de Lage Landen te beslechten. Deze 'Scrabble Battle' is een nieuw hoofdstuk in de jarenlange taalstrijd tussen de twee volken. Sophie Hilbrand en Lien Van de Kelder zetten zich als teamcaptain voor hun land in. Iedereen die wil kan zich kwalificeren op ScrabbleBattle.com, Facebook of Twitter. Via ieder kanaal wordt één Nederlander en één Belg geselecteerd. Alle leden van het winnende team ontvangen na afloop van de Scrabble Battle een minilaptop, maar de belangrijkste prijs is natuurlijk de eeuwige roem.

Scrabble 2.0
Vernieuwend aan de battle is de wijze waarop kandidaten zich voor hun landenteam kunnen kwalificeren. Dat gaat namelijk via interactieve Scrabble-applicaties op ScrabbleBattle.com, Facebook en Twitter. Met de omarming van deze web 2.0 toepassingen toont Scrabble dat het spel zelfs nu nog eigentijds is. Inmiddels zijn de applicaties een week online en is de kwalificatiestrijd volop losgebarsten. Daarbij valt op dat de Belgen tot nu toe beter scoren dan de Nederlanders. Werk aan de winkel voor onze landgenoten dus! Hoe het werkt

Op 9 december vindt een Scrabble Battle tussen Nederland en België plaats. Beide teams hebben een bekende teamcaptain: Nederland Scrabblet met Sophie Hilbrand, België met Lien Van de Kelder. De rest van het team bestaat uit personen die zich hebben geplaatst via online applicaties. Dat gaat als volgt:
* Op www.scrabblebattle.com krijg je zeven letters, waarmee je binnen 45 seconden zo veel mogelijk punten moet halen op een scrabblebord.
* Op Facebook kun je je aanmelden voor een applicatie die via de Scrabblepuntentelling punten toekent aan je statusupdates.
* Op Twitter maakt de gebruiker @scrabblebattle om de zes uur zeven letters openbaar. Daarvan moet je een woord met een zo hoog mogelijke woordwaarde maken.

Per applicatie wordt één Nederlander en één Belg gekozen. Beide teams zullen dus uit drie spelers bestaan.

Taalstrijd
Nederlanders en Vlamingen proberen elkaar altijd af te troeven op het gebied van taal. Niet alleen tijdens het jaarlijkse Groot Dictee der Nederlandse Taal, ook in het televisieprogramma Tien voor Taal was de grote vraag altijd welk land met de eer mocht strijken. Met de organisatie van een 'Scrabble Battle' wordt een nieuwe fase in de aloude taalstrijd ingeluid. Het doel van deze Scrabble-interland is Vlamingen en Nederlanders op ludieke wijze tegen elkaar te laten spelen. Om de battle in goede banen te leiden is een deskundige jury aangesteld. Die houdt nauwlettend in de gaten of de captains en teamleden zich aan het 'Scrabblereglement' houden. De jury bestaat uit de Nederlandse neerlandicus Anneke Neijt, die ook jurylid is bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal, de Vlaming Ruud Hendrickx, Vlaams hoofdredacteur van de Grote van Dale, en twee 'waarnemers' van de Nederlandse en Vlaamse Scrabblebond.

Over Mattel en Scrabble
Mattel, Inc. is wereldleider op het gebied van ontwerp, productie en marketing van speelgoed en familieproducten. Tot zijn productportfolio behoren bestseller zoals Barbie®, Hot Wheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica® en Tyco R/C®, alsook alle Fisher-Price® merken, waaronder Little People® en Power Wheels® en tot slot een brede waaier aan speelgoedlijnen geïnspireerd door film en tv.-programma's. In 2009 wordt Mattel uitgeroepen tot een van 's werelds 100 'meest verantwoordelijke bedrijven', alsook tot een van 's werelds 'meest ethische bedrijven' en door Fortune Magazine als een van de '100 beste bedrijven om voor de werken'. Mattel stelt wereldwijd ongeveer 30 000 mensen te werk in meer dan 150 landen. Het hoofdkwartier bevindt zich in El Segundo, in het Amerikaanse Californië. Mattel streeft ernaar om wereldwijd het nummer één speelgoedmerk te zijn en ook te blijven.


- Einde persbericht -


Noot voor redacties
Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht