Bezoek Bussemaker startsein campagne Mijn tijd voor de zorg

09/12/2009 08:45

ActiZ

Staatssecretaris Bussemaker stapt in de campagnebus en gaat in gesprek met medewerkers uit ouderen- en thuiszorg. Onder het motto 'dromen over mijn tijd voor de zorg' bezoekt de bus een groot aantal zorgorganisaties. In de bus praten professionals over hun tijd voor de zorg, over hun ambities, wensen en dilemma's. Woensdag 9 december droomde Bussemaker mee met de medewerkers en luisterde naar hun verhalen. Het bezoek vormde het startsein voor de campagne Mijn tijd voor de zorg.

De droombus rijdt sinds september door het hele land en bezoekt in totaal ruim 60 zorgaanbieders. De busgesprekken vormen een belangrijk onderdeel van de campagne Mijn tijd voor de zorg. Met deze campagne vragen zorgaanbieders aandacht voor het waardevolle werk dat in de ouderen- en thuiszorg wordt verricht en de keuzes waar de branche voor staat. Om te zorgen dat de kwaliteit van deze zorg ook in de toekomst goed blijft, in tijden van bezuiniging en vergrijzing, is het essentieel om daarover met politiek en samenleving in gesprek te gaan. Dat gesprek start bij de medewerkers, omdat zij als geen ander weten wat er nodig is, wat beter kan en wat behouden moet blijven om goede zorg te verlenen.

Dromen

Sinds september heeft de bus dromen en verhalen opgehaald uit het hele land, van Groningen tot Sommelsdijk, van Hoorn tot Maastricht (via Varsseveld). Uit deze gesprekken blijkt niet alleen dat zorg en aandacht voor cliënten meer tijd vraagt dan er is, maar ook dat medewerker en manager talloze ideeën hebben over hoe zorg beter kan.

Een greep uit kleine en grote dromen:


- betrek jongeren bij de ouderenzorg door middel van sociale stages. Er zijn al een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden;


- betere afstemming met andere zorgverleners zoals huisarts, fysio en diëtist;


- betrek familie van cliënten meer bij het leven in een verpleeg- of verzorgingshuis en biedt ook hen begeleiding;


- een Ronald McDonaldhuis voor familie van een zieke bewoner;


- creatief omgaan met de vraag van de cliënt in plaats van administratief;


- laat indicatiestelling aan de zorg zelf over.

Meer verhalen zijn te lezen op www.mijntijdvoordezorg.nl

Over 'mijn tijd voor de zorg'

In januari 2010 gaat de publiekscampagne van start. Zes medewerkers houden een dagboek bij en geven zo een authentiek beeld van de praktijk van alledag; van de mooie momenten maar ook de moeilijke, van de veelzijdigheid van het werk en van de keuzes die zij binnen hun tijd voor de zorg moeten maken. Met deze campagne willen zorgaanbieders een realistisch beeld neerzetten van de ouderen- en thuiszorg om op basis daarvan het debat aan te gaan over de toekomst van de zorg. De campagne 'mijn tijd voor de zorg' is een initiatief van ActiZ, organisatie van zorgondernemers.