Ingezonden persbericht



---


Persbericht

PRIMEUR VOOR DE FEESTDAGEN

YouTellMe EERSTE social shopping SITE

Amsterdam - 9 december 2009. 'Samen slimmer shoppen': dat is de boodschap van YouTellMe, de eerste social shopping site van Nederland. Op YouTellMe.nl helpen mensen elkaar met winkelen op het internet. Het ontdekken, tippen en delen van producten en productinformatie met je netwerk staan centraal. En laat dat nu juist voor de feestdagen extra handig zijn: op YouTellMe maak je in no time verlanglijstjes die je met één druk op de knop doorstuurt naar al je vrienden.

Social shopping
Social shopping: het is een combinatie van online shopping en online sociale netwerken, zoals Hyves of Facebook. In de Verenigde Staten bestaat social shopping al een aantal jaren en is het echt een hype. In Nederland kennen we het fenomeen eigenlijk nog niet. YouTellMe brengt daar verandering in: via YouTellMe.nl kunnen shoppers nu hun sociale netwerk inzetten voor adviezen bij het winkelen op internet. Joost Nauta, directeur en één van de oprichters van de website: "We willen online shoppen voor iedereen gemakkelijker én, niet te vergeten, leuker maken. Minder keuzestress, orde in de chaos op internet, nooit meer teveel betalen en nooit meer een miskoop doen. Samen slimmer shoppen, dus."

Het beste product voor de beste prijs
Het uitgangspunt van YouTellMe is het delen van tips, kennis en ervaringen met het eigen sociale netwerk. Zo kunnen leden reviews schrijven en delen met hun netwerk via Hyves of Twitter, verlanglijstjes aanmaken en doorsturen, wiki-teksten schrijven over producten en productinformatie toevoegen, vragen beantwoorden en (mee)discussiëren. "Uiteindelijk draait het er allemaal om dat je snel het product vindt dat het beste bij je past, voor de beste prijs," vertelt Nauta, "Adviezen vanuit je eigen omgeving zijn daarbij onmisbaar. Je vrienden weten hoe jij in elkaar zit én ze bedonderen je niet."

Punten en Awards
Wat social shopping via YouTellMe.nl extra aantrekkelijk maakt, zijn de punten en awards die het platform uitlooft. Met alles wat de leden voor de YouTellMe-community doen, verdienen ze punten. Bijvoorbeeld door vragen van andere gebruikers te beantwoorden, reviews achter te laten, of door producten te tippen of af te raden. Zo klimmen gebruikers op in status. Een YouTellMe-lid start op nul punten als 'window shopper' en kan in zeven stappen uiteindelijk de top bereiken. Wie honderdduizend punten bij elkaar heeft verzameld, krijgt het predikaat 'God's personal shopper'.

Cashback
Het verzamelen van punten en awards levert leden niet alleen een hogere status op binnen de YouTellMe-community; ze kunnen hun activiteiten ook omzetten in klinkende munt. YouTellMe werkt namelijk met een 'cashbacksysteem'. Wie bij een webwinkel uiteindelijk een product koopt dat hij via YouTellMe heeft gevonden, krijgt een deel van zijn aankoopbedrag terug. Nauta: "Net als vergelijkingssites krijgt YouTellMe een vergoeding van de aangesloten webwinkels. Het verschil is alleen dat wij die vergoeding delen met onze gebruikers. De vergoeding loopt op tot wel 10% en wordt hoger naarmate je actiever bent op de website. Wel zo eerlijk, vinden wij."