MyShopTown 3D winkelcentrum doorontwikkeld


Oprichter Ton Poppe vertelt over verleden, heden en toekomst

AMSTERDAM, 20091210 -- " Shoppen kan veel leuker " is de slogan van het nieuwe initiatief MyShopTown.nl. De website biedt bezoekers de look and feel van het real life shoppen. Webshops bekijken en tegelijkertijd online chatten met vrienden of andere bezoekers over de artikelen van de aanbieder. MyshopTown combineert Hyves met Marktplaats en biedt winkeliers een goedkoop alternatief voor populaire zoekmachines als Google. Daarbij wordt het 3D winkelcentrum doorontwikkeld voor release in 2010. Tijd om eens met oprichter Ton Poppe rond de tafel te gaan zitten.

Hoe is MyShopTown ontstaan?
Ton: " Daar kan ik eigenlijk wel kort over zijn.....uit de behoefte en enigszins frustratie dat je bij zoekopdrachten een heleboel rommel tegenkomt en niet direct vindt wat je zoekt. Uiteindelijk kom je tot de ontdekking dat je diverse zoekvarianten moet gebruiken om toch uiteindelijk te vinden wat je zoekt."

Waar onderscheidt MyShopTown zich dan ten opzichte van alle andere online aanbieders?
Ton: " Wij hebben bewust gekozen voor een 1-2 -3click systeem waarbij men in zo kortst mogelijk stappen direct is waar men wil zijn, nl.: bij de winkelier die biedt waar je naar op zoek bent. Je kunt dus keuzegericht zoeken. Veel aanbieders bieden een veelvoud aan resultaten waarbij het voornaamste criterium is " wie het meest betaald komt als 1e tevoorschijn". Men vergeet daarbij dat dit in veel gevallen niet is waar een gebruiker naar op zoek is. Commerciële belangen spelen hierbij wat ons betreft een veel te grote rol. Daarbij wordt er tevens een moeras aan informatie getoond die niet relevant is. Er wordt geen onderscheidt gemaakt tussen de daadwerkelijke zoekopdracht en commerciële informatie. Bij MyShopTown is het daadwerkelijke shoppen als basis genomen en vertaalt op de website. Ga je in " real life" met je vriendinnen op zoek naar leuke schoenen, dan loop je in 1e instantie ook een schoenenzaak binnen en niet de Hema....dat is waarin MyShopTown zich onderscheidt van alle anderen. "

Toch biedt ook MyShopTown haar winkeliers de mogelijkheid hun website in de Top 10 lijst van de betreffende categorie te plaatsen. Het lijkt alsof ook hier een prijsgerelateerde keuze wordt gemaakt, hoe valt dit te verdedigen?
Ton: " Het voordeel voor de winkelier spreekt voor zich, men is direct te vinden en krijgt de meeste bezoekers en Ja: voor de Top 10 wordt ook een bijdrage gevraagd. Een winkelier betaald toch ook additionele kosten om in de Kalverstraat te staan? De bijdrage voor de Top 10 lijst valt echter in het niet bij de zoekmachines zoals wij die inmiddels kennen. Voor ¤ 1,30 staat men al met link naar de eigen website in de Top 10 waarbij er ook mogelijkheden zijn voor abonnementen. Dat is al 6x goedkoper dan adverteren op Marktplaats. Het onderscheid voor de klant echter zit hem in het feit dat indien je op zoek bent naar schoenen je ook daadwerkelijk schoenenzaken tegenkomt. Daar kun je vervolgens ook een keuze kunt maken in de diverse varianten daarop. "

Hoe denkt MyShopTown de markt te veroveren?
Ton: " Daar zijn we al mee bezig. Zowel winkeliers als klanten bezoeken steeds vaker onze website waardoor onze naamsbekendheid nu al steeds groter wordt. Daar waar wij in 1e instantie zelf de winkeliers moesten benaderen komen ze nu naar ons toe en wordt de keuzemogelijkheid voor bezoekers alleen maar groter. Ondanks de groei worden de doelstellingen scherp in de gaten gehouden, nl. in max. 3 stappen vinden wat je zoekt. MyShopTown biedt naast een online winkelcentrum ook chatmogelijkheden tijdens het winkelen waarbij je met je eigen profiel ook al je vrienden en vriendinnen kunt uitnodigen om samen te shoppen, zoals je in het echt ook doet. Wat mij betreft in ieder geval een primeur in Nederland. Ook wordt het 3D shoppen verder doorontwikkeld om iedereen eenvoudig tot die 3D-omgeving toegang te verstrekken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de zgn. " Open Source " mogelijkheden op internet. Daarnaast zullen we nieuwe toenaderingen van investeerders niet opnieuw tegenhouden omdat we ook inzien dat je met vereende krachten en kennis nog sneller je doestellingen kunt bereiken."

En die zijn....?
Ton: " De grootste worden! "

De website breidt zich inderdaad steeds verder uit met nieuwe winkels en inmiddels zijn naast Mode, ook Wonen en Lifestyle als hoofdcategorieën toegevoegd. Uitgaanstips en Hobby's komen daarin aan bod maar ook Kunst en Trouwen en alles op het gebied van Huisinrichting. MyShopTown gaat nog voor het einde van het jaar haar bezoekers ook voorzien van nieuwsfeiten op de website. Daarnaast wordt er volgens Ton Poppe medio 2010 een nieuwe wapenfeit gepresenteerd waarvan nu al wordt vermoed dat menig concurrent knarsetandend toe zal kijken. We zullen het gaan volgen.

De website van MyShopTown is te vinden op www.myshoptown.nl