Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 10 december 2009 2009Z21781

Onderwerp Vragen van het lid Verdonk aan de minister van Verkeer en
- Waterstaat over het CBR

Geachte voorzitter,

Hierbij beantwoord ik de vragen die het lid Verdonk heeft gesteld over het CBR.


1. Bent u op de hoogte van het feit dat de omzetting van bromfietsbewijzen naar rijbewijzen conform uw besluit tot de invoering van een praktijkexamen voor de rijbewijscategorie AM, voor met name bejaarden en gebruikers van bejaardenscooters aanzienlijke misstanden en frustraties oplevert voor de betrokkenen bij behandeling door zowel het ministerie zelf als ook door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)?


1. Reeds bij de invoering van het bromfietsrijbewijs, per 1 oktober 2006, is uitgebreid gecommuniceerd over het feit dat op 1 oktober 2009 de bromfietscertificaten hun geldigheid zouden verliezen en daarvoor omgewisseld moesten worden voor een bromfietsrijbewijs. Dit is niet gekoppeld aan mijn besluit tot invoering van het bromfietspraktijkexamen. Ook bij de invoering van het bromfietskenteken in 2007 is hierover gecommuniceerd. Medio dit jaar is hier wederom uitvoerig aandacht voor geweest in diverse media. Ook heb ik de bij mij bekende bezitters van het bromfietscertificaat persoonlijk een brief gestuurd. Ik heb aanvullend daarop een speciaal telefoonnummer geopend dat mensen konden bellen met vragen over de omwisseling. Dit is veelvuldig gebruikt. Het is mij bekend dat veel ouderen naar dit nummer hebben gebeld met vragen over de omwisseling van het certificaat. Ook het CBR heeft veel vragen over de omwisseling ontvangen. De beantwoording van deze vragen kan hebben geleid tot teleurstelling, omdat betrokkene bijvoorbeeld in het geheel geen certificaat bezat en dus examen dient te doen. Echter, misstanden en frustraties bij de behandeling van vragen door de telefoonteams zijn mij niet bekend.


2. Bent u ervan op de hoogte dat er momenteel slechts één merk invalidenscooter vrijgesteld is van de rijbewijsverplichting en dat dientengevolge bezitters van alle andere gangbare merken invalidenscooters ernstig worden benadeeld?

a
agina 1 van 3 P






3. Bent u ervan op de hoogte dat met name bejaarden en mindervalide Datum ouderen ernstig zijn gedupeerd door deze situatie?

Ons kenmerk
2 en 3. Op basis van artikel 108 eerste lid onderdeel a van de VENW/DGMO-2009/10879 Wegenverkeerswet 1994 zijn bestuurders van gehandicaptenvoertuigen uitgezonderd van de rijbewijsplicht. Gehandicaptenvoertuigen zijn in de Regeling voertuigen gedefinieerd als voertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder dan 1,10 m en niet uitgerust met een motor, dan wel waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt indien het voertuig is uitgerust met een motor, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of een landbouw- of bosbouwtrekker. Er is dus geen sprake van een specifieke vrijstelling voor bepaalde merken gehandicaptenvoertuigen.

4. Bent u op de hoogte van het feit dat deze mensen, bijvoorbeeld door verblijf in het ziekenhuis of verpleeghuis, niet tijdig om omwisseling van hun rijbewijs hebben kunnen vragen en om deze reden botweg door uw ministerie en het CBR worden weggestuurd en bovendien voor extreem hoge kosten en wachttijden worden gesteld?

5. Bent u bereid aan deze wantoestanden een einde te maken, door deze toch al kwetsbare groep mensen niet meer van het kastje naar de muur te sturen en hen de hoge kosten te besparen?

4 en 5. Zoals ik in mijn antwoord op vraag 1 reeds heb aangegeven, heb ik de afgelopen drie jaar veel aandacht besteed aan het vervallen van het bromfietscertificaat per 1 oktober 2009 en de noodzakelijke omwisseling daarvan. Het is mij bekend dat zich desondanks een aantal mensen te laat heeft gemeld voor de omwisseling van het certificaat. Ik kan helaas niets meer voor hen betekenen. Zij zullen opnieuw theorie-examen moeten afleggen bij het CBR. Bij goed gevolg kunnen zij daarna het bromfietsrijbewijs aanvragen bij de gemeente waar zij woonachtig zijn.

6. Bent u op de hoogte van het feit dat er door het CBR talrijke gevallen van fraude zijn vastgesteld bij met name het afnemen van rijexamens in `niet Nederlandse talen' en dat het zeer gemakkelijk is om te frauderen door bijvoorbeeld het gebruik van mobiele telefoons?

6. Het is een gegeven dat er bij het theorie-examen van het CBR door kandidaten pogingen worden ondernomen om te frauderen. Het CBR heeft interne procedures ontwikkeld voor het voorkomen van fraude en traint haar medewerkers om daar zeer alert in te zijn en adequaat mee om te gaan. Onder meer staan daarin de aandachtspunten voor het herkennen van `lookalikes' (identiteitsfraude), de procedure voor het theorie-examen en de interne gedragslijnen hoe moet worden omgegaan met afwijkingen van identiteitsbewijzen. Daarnaast worden de theoriemedewerkers van het CBR door het Regionaal Coördinatiepunt Documentenherkenning getraind op de juiste wijze van controleren van de identiteit van personen. Het CBR heeft een interne fraudepreventiecommissie, waarin alle constateringen van pogingen tot fraude worden besproken en waarop indien mogelijk verdere maatregelen worden genomen ter voorkoming.

agina 2 van 3 P





Dit geldt ook voor vermoede pogingen tot fraude bij de zogenaamde Datum tolkenexamens (individuele theorie-examens in andere talen). Op dit moment

wordt, in nauwe samenwerking met de rijschoolbranche, gewerkt aan een Ons kenmerk scherper toelatingsbeleid voor tolken waarin alleen erkende en bij tolkenbureaus VENW/DGMO-2009/10879 geregistreerde tolken voor het afnemen van rijexamens worden toegelaten. Verder zijn er maatregelen genomen om het gebruik/misbruik van mobiele telefoons tijdens het examen te voorkomen. In de gevallen dat er een poging tot fraude plaats vindt wordt altijd onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 3 van 3 P