TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

10 december 2009

Consumenten wereldwijd nauwelijks in staat financieel risico juist in te schatten
Nederlander onderscheidt zich in positieve zin

Het inschatten van financieel risico en rendement is voor consumenten een lastige opgave. Onderzoek in dertien landen wijst uit dat slechts dertien procent van de consumenten een juiste inschatting maakt bij het doen van een eenvoudige investering, het handelen in aandelen of het deelnemen aan een loterij. Opvallend is dat juist de Nederlandse consument op dit vlak hoge ogen gooit: van hen is ruim twintig procent (21%) op de hoogte. Dit blijkt uit het TNS Finance Personal Risk Assesment and Risk Literacy Survey, waarvan TNS NIPO het Nederlandse onderzoek voor haar rekening nam.

Ondanks dit resultaat kunnen we niet spreken van een bevredigende situatie. Het betekent immers dat altijd nog vier van de vijf landgenoten niet in staat zijn om financieel risico en rendement adequaat in te schatten.

Hoe hoger de genoten opleiding en vermogenspositie, hoe beter men de financiële risico's kan inschatten. Reg van Steen, sectordirecteur Business & Finance van TNS NIPO: `het zijn juist deze hoger opgeleide mensen die zwaarder getroffen zijn door de financiële crisis. Niet opleiding, maar de omvang van het (belegd) vermogen is dus de bepalende variabele voor financiële rampspoed, want dat is het zwaarst getroffen. Je zou bijna zeggen: hoe hoger je opgeleid bent, hoe groter de kans is dat je klappen hebt opgelopen. De onderkant van de samenleving is veelal buiten schot gebleven.'

In Nederland gaan wel eens stemmen op om in het onderwijs meer aandacht te besteden aan financiële beslissingen. Of een dergelijke maatregel het niveau van financiëe beslissingen ook daadwerkelijk zal verbeteren, daarover geeft het internationale onderzoek van TNS geen uitsluitsel. Nederlanders hebben in vergelijking met de inwoners van de andere onderzochte landen niet méér financieel onderwijs genoten. Wel zien we dat de landen die het slechtst in staat zijn om financieel risico en rendement in te schatten, ook de hekkensluiters zijn als het gaat om financiële educatie (Frankrijk, Portugal, Mexico en Argentinië).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Reg van Steen (tel: 020 522 54 00), Sectordirecteur Business & Finance.

TNS Finance Personal Risk Assessment and Risk Literacy Survey is a consumer survey developed by TNS in association with researchers at Harvard Business School and Dartmouth College. The survey analyzes nationally representative samples of consumers across fifteen countries and regions with respect to their risk literacy, household financial fragility, and financial experience and behavior during the economic crisis of 2008-2009.

Survey Methodology
Fielded between June and September 2009. Countries and sample size: US (2148), UK (1001), Germany (1107), France (1097), Canada (1132), Italy (935), The Netherlands (1001), Mexico (904), Argentina (1000), Portugal (1011), Luxembourg (504), Hong Kong (1000), Singapore (1000), Saudi Arabia (453) and United Arab Emirates (400). Total sample size: 13,840.

Samples are nationally representative of the general population in all countries but Mexico (main cities). Methodology was online but for Argentina (face to face); and Mexico (telephone).