Ingezonden persbericht

Lichtenvoorde, 10 december 2009

Kleuters mogen kleuter zijn op De Hooiwipper

Lichtenvoorde - Recent stonden de kranten er vol van: kleuters worden overbelast op de basisschool. Uit een onderzoek van de Algemene Onderwijsbond uit november 2009 blijkt dat meer dan zestig procent van de traditionele kleuterjuffen daar niet blij mee is. Zo ook de leraressen op De Hooiwipper. Daar laten ze kleuters nog gewoon kleuters zijn. De ervaring leert dat spelenderwijs leren betere resultaten geeft in het verdere onderwijs.

Springen, graven en dansen
In veel kleuterklassen staan een groot aantal ordners. Met Cito toetsen, handelingsplannen, onderwijsmethoden en nog veel meer. Volgens veel kleuterjuffen lijkt het klaslokaal daardoor soms meer op een administratiekantoor dan een kleutergroep. 'Wat moet ik morgen volgens planning allemaal laten leren' zou echter vervangen moeten worden door trommelen, juichen, gooien en vangen. Greta Baks, kleuterjuf op openbare basisschool De Hooiwipper: 'Dat klopt helemaal en wij doen daar, behalve de verplichte Cito toets in groep 2, dan ook niet aan mee. Bij ons mogen kleuters nog kleuters zijn. Er is teveel nadruk op leren en oefenen. Het speelse onderdeel verdwijnt. Maar de sleutel tot later schoolsucces bij jonge kinderen zit niet in de kennisbenadering maar in de spelbenadering.'

Leren door doen
Op De Hooiwipper leren kinderen vooral het "doen". Voordoen en nadoen. Experimenteren en overwegen. Kiezen en delen. Het is het spelelement waardoor vooral de vier en vijfjarigen snel leren. Ze pikken dingen snel op en brengen het mee naar huis. Daar gaat het leerproces onverminderd door. Dat komt omdat kleuters het spelelement van nature leuk vinden. Wanneer de prestatiedruk op de kleuters te groot wordt en het spelelement grotendeels verdwijnt heeft de kleuter het op school minder naar zijn of haar zin. Het leerproces blijft dan achter. Het enige wat rest is de administratie er omheen. Greta Baks: 'Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het kleuteronderwijs. Hoe het wel moet laten wij dagelijks zien aan onze kinderen. Dat het werkt blijkt uit het succes van onze kinderen in hun verdere schoolcarrière.'

Verkennen
Kleuters verkennen hun wereld lichamelijk. Zij denken niet veel maar handelen instinctief. Daarbij betrekken zij hun hele lijf en worden opgedane ervaringen verinnerlijkt. Zo ontstaat er zowel werkelijk inzicht als werkelijk begrijpen. Eerst jezelf verkennen, daarna je ervaring begrijpen en toepassen in de ruimte om je heen. Greta Baks: 'Wanneer kleuters leren door handelen en beeldvormen dan groeien er evenwichtige schoolkinderen en gaat het leren als vanzelf. Daar kan geen onderwijsmethode of Cito toets tegenop.'

Dalton voor toekomst
De Hooiwipper is een Daltonschool en alles binnen de school is gebaseerd op vier belangrijke pijlers: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en structuur. Dat begint al in de kleuterklas en eindigt pas na groep acht. De basis ligt echter in de kleuterklas. 'Geen uitgebreide en opgelegde methodieken voor onze vier- en vijfjarigen. De Daltonprincipes passen uitstekend bij het spelenderwijs leren. Uiteindelijk leveren wij goed opgeleide en zelfstandige leerlingen af die naadloos doorstromen binnen het voortgezet onderwijs en daar goed scoren', aldus Miranda Leenders, directeur van De Hooiwipper. Meer informatie: www.obsdehooiwipper.nl.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht