Ingezonden persbericht

PANN-campagne helpt studenten uit de kast

Nog altijd durven veel studenten niet voor hun homoseksuele gevoelens uit te komen. Dat leidt ertoe dat, met name bij corporale studentenverenigingen, studenten hun homoseksuele gevoelens voor zich houden. Met een kerstcampagne in Utrecht wil de stichting PANN hierin verandering brengen. Deze campagne is gericht op zowel homo's als hetero's.

In de campagne wijst de stichting PANN Utrechters erop dat 1 op de 10 studenten homo is. Maar het is voor deze groep lastig om voor hun gevoelens uit te komen, omdat er nog altijd mensen zijn die dit niet normaal vinden. Stichting PANN wil dat mensen met homoseksuele gevoelens de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en voor hun geaardheid uit te kunnen komen.
Dat is hard nodig. Het bleek bijvoorbeeld toen voor de campagne van PANN rolmodellen uit de doelgroep werden benaderd om te figureren op de campagnematerialen. De studenten durfden hier niet op in te gaan, uit angst voor negatieve reacties.

"Anno 2009 geven studenten elkaar nog steeds niet de ruimte om zichzelf te kunnen zijn", aldus Maarten Wolters, voorzitter van Stichting PANN. "Hier willen we graag verandering in brengen!"

De campagne straalt de december-sfeer uit. Met 'He ho, he ho. Geef jij het wel kado?' en de aanhef 'Hé hetero!' wordt de aandacht getrokken. Het eindadvies is: Geef iedereen de ruimte kado. Voel je vrij!

Stichting PANN, die dit jaar 40 jaar bestaat, ontplooit en ondersteunt initiatieven ter bevordering van de homo-emancipatie in de Utrechtse samenleving. PANN is met name bekend vanwege hun drukbezochte feesten voor homo's, lesbiennes en biseksuelen. Deze feesten dragen door hun laagdrempeligheid en ongedwongen sfeer bij aan de individuele ontplooiing en integratie van homo's, lesbiennes en biseksuelen.