Crisis polariseert arbeidsverhoudingen

Amsterdam, 10 december 2009. De impact van de crisis op de levens van werknemers varieert enorm. Terwijl een derde van de organisaties dit jaar een vijfjarig record vestigt op medewerkertevredenheid, zakt een op de zes naar een all time low. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het zakenblad Incompany onder 6.448 werknemers van 135 Nederlandse organisaties.

De recessie maakt abrupt een einde aan een vierjarige opgaande trend in het onderzoek. Tegenover 48 winnende organisaties staan dit jaar 53 verliezende, terwijl vorig jaar zeven van de tien organisaties er nog in slaagden om hun werknemers meer tevreden te stellen. Daarbij is het contrast tussen hoe werknemers van verschillende organisaties de gevolgen van de crisis ervaren opvallend groot.

Verliezers
Vooral binnen banken, zakelijke dienstverleners, ICT- en mediabedrijven groeit het ongenoegen van werknemers. De meesten vrezen voor hun baan en zijn minder gecharmeerd van hun carrière, arbeidsvoorwaarden én de cultuur bij hun werkgever. "De grote onzekerheid over hun toekomst zorgt ervoor dat de kloof tussen de werkvloer en directies groeit. Bij veel verliezende bedrijven zie je schrijnend lage rapportcijfers voor de transparantie, flexibiliteit en waardering die werknemers ervaren," zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany.

Winnaars
Aan de andere kant zijn ambtenaren juist lovend over hun werkgever; veel overheden breken records. Deze werknemers zijn zoals altijd zeer tevreden over hun baanzekerheid, maar roemen nu voor het eerst ook hun arbeidsvoorwaarden. "Bij bijna alle ministeries vliegen de cijfers voor salariëring omhoog. Ik denk dat ambtenaren hun zegeningen zijn gaan tellen," gelooft Gerhardus. Daarnaast presteren de logistieke sector en energiesector dit jaar beter dan ooit in het onderzoek. De crisis lijkt deze sectoren niet te raken, terwijl de scores in andere branches over een breed front kelderen.

ICT
Ook binnen sectoren bestaan grote verschillen. Het winnende Sogeti - dat gisteravond in het Amstel Hotel tot beste werkgever van 2009 werd gekroond - komt uit dezelfde ICT-sector als het bedrijf op de laatste plaats, HP. "Dit is een schoolvoorbeeld van hoe verschillend de impact is van een typisch Rijnlandse en Angelsaksische cultuur," zegt Gerhardus. "HP saneerde, sneed hard in het eigen vlees en vervreemde van zijn werknemers, terwijl Sogeti kiest voor het samen-uit-samen-thuismodel. Dit jaar bepaalt de bedrijfsfilosofie een flink stuk van de tevredenheid bij werknemers."

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staat in de Incompany 200 editie 2009 die vandaag verschijnt.

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid) en Incompany 200 (medewerkertevredenheid en interne reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.