Ingezonden persbericht


Plan Veemarkt

De betrokkenheid van Jos Kuijsters bij het Veemarktkwartier gaat terug tot de periode waarin hij het management deed van onder andere Krezip, de inmiddels wijd en zijd bekende band van zijn jongste dochter. Hij was destijds op zoek naar een geschikte management- en repetitieruimte en kwam al snel tot de ontdekking dat zoiets ontbrak in Tilburg. In navolging van Villa Media, een villa met bedrijfsruimte voor ondernemers op het gebied van nieuwe media, had Jos het idee een Villa Musica te creëren. Hij vond daarbij een partner in Harrie Dona. Samen maakten zij plannen voor de bouw van een Villa Musica, in de binnenbocht van de Veemarktstraat op het terrein Rutten / Van der Weegen. Hoewel het nooit tot de realisatie van dit idee is gekomen zorgde het wel voor het begin van een hernieuwde interesse in de aanpak van het Veemarktkwartier.

Jos en Harrie begonnen zich te verdiepen in oude plannen en kwamen al snel in contact met de gemeente Tilburg, die enthousiast reageerde op deze nieuwe ideeën voor het ontwikkelen van het Veemarktkwartier. Het Kwartier zou heringericht moeten worden op basis van een totaalplan, in plaats van relatief kleine veranderingen zoals hier en daar nieuwe of geherstructureerde gebouwen, zo vond het drietal. Op advies van Jos' broer Luciën, ambtenaar bij de gemeente, vroegen Harrie en Jos subsidie aan bij de provincie om zo voldoende tijd en aandacht aan de plannen te kunnen geven.

Het Plan Veemarkt was geboren. Het kwartier, zo dicht tegen het stadscentrum aan gelegen, moest een centrum worden voor creatieve bedrijvigheid, een cultureel-economische motor voor de groei van de regionale economie. Hiermee haakten zij feilloos in op de landelijke, ja zelfs internationale trend: in talloze steden stond op dat moment (we schrijven het jaar 2005) de ontwikkeling van braakliggende terreinen of tot dan toe ongebruikte gebieden in de stad op de agenda voor vestiging van de creatieve industrie. Denkers als de Amerikaan Richard Florida en Charles Landry droegen overal het belang uit van culturele instanties en creatieve industrie voor de stedelijke en economische ontwikkeling van een stad.

Het Plan Veemarkt lag er dus, maar om het verder dan alleen een plan te brengen zorgden Jos en Harrie ervoor dat het op de politieke agenda kwam. Tilburg stond aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. Jos en Harrie zorgden ervoor dat er binnen alle partijen ruim aandacht werd geschonken aan een vergeten stukje Tilburg. Door toedoen van een aantal ambtenaren werd het Plan Veemarkt opgenomen in het coalitieakkoord van de nieuwe gemeenteraad. De plannen werden volwassen.

Publiek-privaat-particuliere samenwerking

In 2006 werd via Harrie Dona Red Concepts als ontwikkelaar van creatieve gebiedsontwikkeling geïntroduceerd bij de wethouder. En wat er toen gebeurde was bijzonder. In veel gevallen worden gebieden ontwikkeld door een ontwikkelaar en de gemeente. In het Veemarktkwartier werd echter de invloed van Jos en Harrie op waarde geschat. Zij werden verheven tot 'Veemarktmeesters', een titel die hen eer aan deed en die zij ook hard wisten te maken. De Veemarktmeesters waren te allen tijde beschikbaar voor de ondernemers en bewoners in het gebied: ze maakten integraal deel uit van de overlegstructuur tussen de gemeente en Red Concepts. Het kwartier moest een gezamenlijke product worden van de drie partijen: gemeente, ontwikkelaar, en de creatieve industrie, die was vertegenwoordigd in de Stichting Veemarktkwartier. De plannen werden geleidelijk steeds concreter.

Jos en Harrie gaven vele presentaties en rondleidingen, waarbij zij altijd zorgden voor het erbij betrekken van ondernemers - een 'bottom-up' ontwikkeling dus. Jos zorgde ervoor dat een ieder op de hoogte was en zich aan de plannen verbond. De samenwerking tussen de partijen was goed. Dat was voor een groot deel te danken aan Jos' humor en persoonlijke betrokkenheid.

Op 4 december 2007 werd in Het Patronaat de officiële samenwerkingsovereenkomst tussen de drie partijen gesloten voor de ontwikkeling van het Veemarktkwartier. Jos regelde het feest, waarbij verschillende ondernemers uit het gebied werden betrokken: voor de muzikale performance, voor de catering, voor de techniek en organisatie. In diezelfde maand ontstond het idee een nieuwe stichting in het leven te roepen: Studio VMK, waarin Stichting VMK, de gemeente en Red Concepts vertegenwoordigd zouden zijn. Jos zou directeur worden.

Studio VMK

Het jaar dat volgde, 2008, stond in het teken van de voorbereidingen voor deze nieuwe stichting en in het teken van de voorbereidingen om de ontwikkeling van het kwartier van de grond te krijgen. Er werd een communicatiewerkgroep in het leven geroepen, waarin Jos met communicatieadviseurs van de gemeente en Red Concepts werkte aan bijeenkomsten, waarin de vraag over de aard van de identiteit van het Veemarktkwartier centraal stond. Een startbijeenkomst vond plaats in februari 2008, en op 4 december 2008 vond er een drukbezochte bijeenkomst plaats met alle betrokkenen uit het Veemarktkwartier: vroegere bewoners, ondernemers, gemeente en ontwikkelaar. Tijdens die sessie werden de vier kernwaarden van het gebied geformuleerd: passie, ontmoeten, dynamiek, verbinden.

De zinsnede waar de hele ontwikkeling van het kwartier aan werd opgehangen na deze bijeenkomst luidde: "Het Veemarktkwartier is een marktplaats voor de creatieve industrie, waar passie en innovatie elkaar 24/7 ontmoeten; in het kwartier zullen pionieren, leren, creëren, wonen en beleven leiden tot nieuwe en betekenisvolle verbindingen tussen mensen, die bewoners van omgevende gebieden zullen verrassen en inspireren." Studio VMK moest, door ondersteuning te bieden aan de realisatie van deze ambitie en door het stimuleren van het creatieve netwerk, automatisch het centrum van de dynamische creatieve bedrijvigheid in het kwartier gaan vormen. Studio VMK zou zorgen voor de ingrediënten waardoor de ambities van de gebiedsontwikkeling na realisatie ervan ongeremd zouden doorgaan.

Veemarktkwartier internationaal

Jos zag ook in dat het voor een dergelijke ambitieuze ontwikkeling belangrijk was de grenzen te verruimen, niet alleen de stads- maar ook de landelijke grenzen. De aanvraag van Jos voor een Europese subsidie deed hij begin 2008 op eigen initiatief op de post en in oktober 2008 kreeg Jos te horen dat het project Veemarktkwartier vier jaar lang de prestigieuze Interregsubsidie zou ontvangen, een fonds van de Europese Commissie dat de ontwikkeling van gebieden in Noordwest Europa moet stimuleren.

Het Veemarktkwartier werd partner in het project Collabor8, waarin gebieden uit Ierland, Groot-Brittannië, België en Nederland deelnemen. Studio VMK bleek daar buitengewoon goed in te passen: Collabor8 richt zich op het ontwikkelen van innovatieve manieren die kleine ondernemingen moeten stimuleren met elkaar samen te werken, waarbij Collabor8 plaatselijke clusters van ondernemingen financieel en organisatorisch ondersteunt. Binnen Collabor8 zou het Veemarktkwartier vooral kennis en kunde meebrengen op het gebied van nieuwe media en nieuwe technologie.

Optimist

Maar op het moment dat Stichting Studio VMK als centraal ontwikkelingsorgaan van het Veemarktkwartier, voorzien van Europese en gemeentelijke gelden, van start kon gaan, kreeg Jos te horen dat hij leed aan de ziekte van Hodgkin. Om daar zo snel mogelijk weer van te genezen werden eind 2008 de nodige medische behandelingen gestart. Hij werd tijdelijk vervangen, zodat Studio VMK kon doorstarten en er in ieder geval een basis - huisstijl en Studio VMK-ruimte - kon worden gelegd. En die basis kwam er. Voor Studio VMK was 2009 een veelbewogen jaar, niet alleen door de ziekte van Jos, maar ook door de politieke omstandigheden die ontstonden na de ook in de landelijke pers ruim behandelde Midi-affaire in Tilburg en de complexe politieke beeldvorming van de Icoon. Studio VMK had daar indirect mee te maken. Hoewel een groot deel van Jos' energie opging aan zijn behandelingen, wilde hij voortdurend op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en was hij in 2009 een belangrijk raadgever en luisterend oor voor Studio VMK.

In juni 2009 kwam het bericht dat de behandelingen moesten worden voortgezet waardoor het nog wat langer zou gaan duren voordat hij er weer in volle gezondheid zou zijn. Vol goede moed en optimisme ging hij het nieuwe behandeltraject in. Het heeft niet mogen baten. Jos stierf op 4 december 2009 aan complicaties van zijn ziekte.

Onmisbaar

Met Jos hebben we de belangrijkste voorstander van het Veemarktkwartier verloren, maar ook een heel bijzonder, buitengewoon betrokken, aimabel en goed mens. De samenwerking tussen de partijen die hij in gang zette was ingewikkeld, maar door zijn vermogen uiteenlopende persoonlijkheden met elkaar in contact te brengen en te verbinden werden spanningen altijd snel uit de weg geruimd. Jos mocht rekenen op ieders sympathie, maar hij was niet meegaand: hij wist precies wat hij wilde. Als hij ergens voor stond, dan was het serieus en daar kon niemand dan omheen. Jos kende iedereen en iedereen kende Jos.

Geen idee was hem te vreemd, hij was overal voor te vinden, hij wist overal oplossingen voor aan te dragen, hij gaf aan alles een creatieve draai. Men zegt dat niemand onmisbaar is, maar Jos is onmisbaar. Jos stond voor de vier kernwaarden van het Veemarktkwartier; het zijn dan ook deze waarden die hem zelf het beste kenmerken: passie, verbinden, ontmoeten, dynamiek. Het project Veemarktkwartier zal in de geest van Jos verder ontwikkeld worden; de partijen zullen gezamenlijk doorbouwen op basis van Jos' ideeën en plannen. Jos' dromen zullen worden waargemaakt.

Onze gedachten gaan uit naar zijn naaste familie en vrienden.

Opgetekend door Vibeke Gieskes (interim directeur Studio VMK) m.m.v. Harrie Dona (Dona Consult), Lisette Mattaar (Red Concepts) en Claudia van Dongen (gemeente Tilburg).

Op woensdagavond 16 december wordt in Popcentrum 013 een herdenkingsbijeenkomst gehouden. U bent daarbij van harte welkom. Meer informatie volgt op de website van 013.

Klik hier voor het condoleanceregister.

Studio VMK is een initiatief van Stichting Veemarktkwartier, gemeente Tilburg en Red Concept en maakt deel uit van het project Collabor8 van het Interreg IVB NWE programma van de Europese Unie.