Vrije Universiteit Amsterdam

Het beste van de jeugd


* Startdatum: 11-12-2009


* Tijd: 10.45


* Locatie: Auditorium


* Titel: Idealen belangrijk voor jongeren


* Spreker: S.M.A. Sieckelinck


* Promotor: prof.dr. D.J. de Ruyter prof.dr. J.W. Steutel


* Onderdeel: Faculteit der Psychologie en Pedagogiek


* Wetenschapsgebied: Psychologie, pedagogiek en onderwijs


* Evenementtype: Promotie

Steeds vaker wordt opvoeding herleid tot het bijbrengen van normen en waarden. Wat de rol van idealen zou kunnen zijn, wordt dan verzwegen. Stijn Sieckelinck onderzoekt in zijn proefschrift de waarde van idealen voor jongeren. Vertrekpunt zijn twee uitwassen van opvoeding en onderwijs: afstomping en radicalisering onder adolescenten. Ook al zijn ze tegengesteld aan elkaar, zou het kunnen dat beide symptomen zijn van een pedagogische cultuur die niet goed raad weet met idealen van jongeren?

Dit wijsgerig pedagogisch literatuuronderzoek neemt ons mee langs herkenbare fenomenen als keuzestress en praktisch idealisme onder jongeren en laat zien dat jongeren en hun omgeving er wel bij kunnen varen wanneer ze worden begeleid in de ontwikkeling van persoonlijke en maatschappelijke idealen. Maar dan mag de jeugdfase niet langer in de eerste plaats als problematisch worden geduid, zoals zowel vanuit de wetenschap als vanuit het normen en waarden-discours gangbaar is.

Het pedagogische antwoord op de uitdagingen die de jeugd ons stelt mag niet worden geregeerd door angst voor sterke overtuigingen Als we het belangrijk vinden dat de komende generaties beschikken over persoonlijk en politiek betekenisvol handelingsvermogen, moeten we jongeren vandaag nog leren wat het betekent om respectievelijk ergens om te geven en ergens voor te staan. Niet alleen tegen afstomping en schadelijke vormen van radicalisering, maar omdat het de eerste inzet van de psychologie en de pedagogiek moet zijn het beste van de jeugd naar boven te halen.

Sieckelinck is eindredacteur van Pedagogiek in Praktijk Magazine.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam