ProRail

Persbericht

11-12-2009

Voorlopig ontwerp extra perron Deventer gereed

Het voorlopig ontwerp van het definitieve zijperron op station Deventer is gereed. Het ont-werp, dat in opdracht van spoorwegbeheerder ProRail is opgesteld, geeft een goed beeld van de uitstraling die het extra perron in Deventer gaat krijgen. Het uitgangspunt is het behouden van de zichtbaarheid van het monumentale stationsgebouw. Zo is er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van glas en is er een natuurlijke verbinding met het aanliggende stadspark.

Het extra perron komt aan de stadskant van de sporen (zijde stationsgebouw). Om bij het perron te komen, komt er een trap en lift in een nieuwe aanbouw. Deze aanbouw is bescheiden vormgegeven ten opzichte van de bestaande gebouwen. Het monumentale stationsgebouw blijft het belangrijkste gebouw. Om de zichtbaarheid van het oude stationsgebouw zo groot mogelijk te houden is in het ontwerp veel glas gebruikt. Daarnaast wordt de natuurlijke verbinding van het stationsplein met het groen in het aanliggende stadspark behouden.

Planning

ProRail heeft de aanvraag voor een monumentenvergunning bij de gemeente ingediend. Verder vindt er binnenkort overleg plaats met vertegenwoordigers van de Stichting Oud-Deventer en de Monumentenadviesraad, waarin ProRail de plannen zal toelichten. Na het verkrijgen van de benodigde vergunningen gaat ProRail een definitief ontwerp maken en het werk gunnen. Het ligt in de planning om in het najaar van 2010 te starten met de bouw, zodat eind 2011 het nieuwe definitieve perron gereed is. Tijdens de bouwfase kunnen reizigers en omwonenden enige overlast ervaren. De betrokken partijen, zoals ProRail, NS en de gemeente doen hun best om hen tijdig te informeren en de overlast te beperken.

Tijdelijk perron

Sinds 15 juni 2008 beschikt Deventer over een tijdelijk extra perron om snel een knelpunt in de dienstregeling op te lossen. De extra spitstreinen vanuit de Randstad naar Deventer kregen hiermee een kortere reistijd van ongeveer 10 minuten. Het was destijds niet mogelijk direct een definitief perron te realiseren. Dit omdat de voorbereidingen voor en de bouw van een definitief perron meer tijd in beslag namen in verband met de monumentale status van het stationsgebouw.

Schets Deventer uitbreiding station, Dhr. J. vd Steeg Bijschrift foto: Schets Deventer uitbreiding station, Dhr. J. vd Steeg