ProRail
Persbericht
11-12-2009
Voorlopig ontwerp extra perron Deventer gereed
Het voorlopig ontwerp van het definitieve zijperron op station
Deventer is gereed. Het ont-werp, dat in opdracht van
spoorwegbeheerder ProRail is opgesteld, geeft een goed beeld van de
uitstraling die het extra perron in Deventer gaat krijgen. Het
uitgangspunt is het behouden van de zichtbaarheid van het monumentale
stationsgebouw. Zo is er bijvoorbeeld veel gebruik gemaakt van glas en
is er een natuurlijke verbinding met het aanliggende stadspark.
Het extra perron komt aan de stadskant van de sporen (zijde
stationsgebouw). Om bij het perron te komen, komt er een trap en lift
in een nieuwe aanbouw. Deze aanbouw is bescheiden vormgegeven ten
opzichte van de bestaande gebouwen. Het monumentale stationsgebouw
blijft het belangrijkste gebouw. Om de zichtbaarheid van het oude
stationsgebouw zo groot mogelijk te houden is in het ontwerp veel glas
gebruikt. Daarnaast wordt de natuurlijke verbinding van het
stationsplein met het groen in het aanliggende stadspark behouden.
Planning
ProRail heeft de aanvraag voor een monumentenvergunning bij de
gemeente ingediend. Verder vindt er binnenkort overleg plaats met
vertegenwoordigers van de Stichting Oud-Deventer en de
Monumentenadviesraad, waarin ProRail de plannen zal toelichten. Na het
verkrijgen van de benodigde vergunningen gaat ProRail een definitief
ontwerp maken en het werk gunnen. Het ligt in de planning om in het
najaar van 2010 te starten met de bouw, zodat eind 2011 het nieuwe
definitieve perron gereed is. Tijdens de bouwfase kunnen reizigers en
omwonenden enige overlast ervaren. De betrokken partijen, zoals
ProRail, NS en de gemeente doen hun best om hen tijdig te informeren
en de overlast te beperken.
Tijdelijk perron
Sinds 15 juni 2008 beschikt Deventer over een tijdelijk extra perron
om snel een knelpunt in de dienstregeling op te lossen. De extra
spitstreinen vanuit de Randstad naar Deventer kregen hiermee een
kortere reistijd van ongeveer 10 minuten. Het was destijds niet
mogelijk direct een definitief perron te realiseren. Dit omdat de
voorbereidingen voor en de bouw van een definitief perron meer tijd in
beslag namen in verband met de monumentale status van het
stationsgebouw.
Schets Deventer uitbreiding station, Dhr. J. vd Steeg
Bijschrift foto: Schets Deventer uitbreiding station, Dhr. J. vd Steeg