Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Datum 11 december 2009
Betreft Kamervragen SP

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Economische Zaken, het antwoord op de vragen van de Kamerleden Van Dijk en Lempens (beiden SP) van uw Kamer over de gevolgen van de fusie van de Nederlandse Weekbladen Groep en De Trompetter (ingezonden 17 november 2009).

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2009Z21788.

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

a
na 1 van 4 Pagi





Antwoorden op de schriftelijke vragen van de Kamerleden Van Dijk en Lempens (beiden SP) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal aan de minister van Onze referentie MLB/M/174.817 Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden d.d. 17 november 2009 )

Vraag 1
Kent u het artikel "Mediagroepen Zuid-Oost Nederland onder één koepel"?1

Ja.

Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat het Belgische mediabedrijf Concentra en de Duitse Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft al hun huis-aan-huisbladen in Nederlands Limburg en Noord-Brabant op 14 oktober 2009 hebben ondergebracht in één nieuwe uitgeefcombinatie genaamd A en C Media BV? Wat is uw mening over deze voorgenomen fusie?

Ik heb kennis genomen van het persbericht van 14 oktober 2009, waarin deze fusie bekend is gemaakt. Deze samenvoeging past in een reeds jarenlange trend van concentraties in de perssector, zowel landelijk als niet-landelijk.

Vraag 3
Is het waar dat met onmiddellijke ingang 54 van de gezamenlijke 250 banen komen te vervallen (1 op 5)?

Dit aantal wordt bevestigd door de algemeen directeur van A en C Media BV. Hij tekent daarbij aan dat hierbij geen sprake is van ontslagen, maar van natuurlijk verloop en het beëindigen van korte termijn contracten.

Vraag 4
Wat is uw mening over het feit dat Limburg voortaan naast nog maar één dagbladuitgever (De Limburger) tevens nog maar één weekbladuitgever kent, nu het uitgeven van de tot nu toe bestaande bladen van de Nederlandse Weekbladengroep (NWG) en van de weekbladengroep De Trompetter, waarbij het gaat om 2,8 miljoen bladen en een gezamenlijke omzet van 37 miljoen euro, in één hand komen?

In Limburg verschijnen nog twee regionale dagbladen (De Limburger en Limburgs Dagblad) en naast A en C Media BV zijn ook nog andere uitgevers van nieuwsbladen en huis-aan-huisbladen in Limburg actief. Daarnaast zijn voor de lokale en regionale nieuwsvoorziening ook de twee regionale omroepen (het publieke L1 en het commerciële TV Limburg) en een groot aantal lokale omroepen van belang. Niettemin heeft de nieuwsvoorziening op lokaal en regionaal niveau mijn aandacht. Het Stimuleringsfonds voor de Pers en het Commissariaat voor de Media doen op mijn verzoek gezamenlijk onderzoek naar dit onderwerp; de eerste resultaten komen naar verwachting voorjaar 2010 beschikbaar.


1 Weekblad De Trompetter, 21 oktober 2009, week 43.

Pagina 2 van 4





Vraag 5
Is hier naar uw mening sprake van concurrentiebeperkend gedrag dan wel Onze referentie MLB/M/174.817 misbruik van economische machtspositie?

De NMa is op de hoogte van de situatie in Limburg. Of er sprake is van verboden concurrentiebeperkend gedrag dan wel misbruik van economische machtspositie kan niet zonder meer worden gesteld. Daarvoor is gedegen onderzoek nodig. In het algemeen kan gesteld worden dat de NMa een onderzoek kan starten indien er concrete aanwijzingen zijn voor kartelafspraken of misbruik van een economische machtspositie. Indien daartoe aanleiding is zal de NMa zo nodig handhavend optreden. In verband met het onderzoeks- en handhavingsbelang kan de NMa geen concrete informatie verstrekken over het al dan niet starten van onderzoeken en lopende onderzoeken. Dat zou strategisch gedrag kunnen uitlokken bij de mogelijk bij een overtreding betrokken ondernemingen, waardoor de bewijsvoering wordt bemoeilijkt. Indien de NMa daadwerkelijk een onderzoek start, en dat onderzoek zou uiteindelijk ook leiden tot een handhavingsbesluit (bijvoorbeeld een bestuursrechtelijke boete), dan publiceert de NMa dat besluit op haar internetpagina www.nmanet.nl. Ook in haar jaarverslag publiceert NMa informatie over afgeronde mededingingsrechtelijke onderzoeken.

Vraag 6
Wordt door deze economische en redactionele krachtenbundeling de pluriformiteit onder de weekbladen, met name in Limburg, geschaad? Zo nee, waarom niet?

Op zichzelf hoeft deze bundeling van weekbladuitgevers niet te leiden tot verschraling van de pluriformiteit. Uit het persbericht van A en C Media blijkt de ambitie om zowel de lezers als de adverteerders een nog betere service te bieden en aantrekkelijke bladen te maken die voorzien in de hedendaagse informatiebehoeften van de lezers. Het is natuurlijk ook in het belang van de uitgever zelf dat zijn producten aantrekkelijk zijn en blijven voor zoveel mogelijk lezers. De beste manier om dat te doen is door aandacht te besteden aan een brede waaier van regionale en lokale ontwikkelingen en dat te doen op professionele wijze, dus op basis van onafhankelijke journalistiek.

Vraag 7
Is de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gekend in deze fusie? Zo ja, wat is het standpunt van de NMa? Zo nee, waarom niet? Is hier sprake van een ernstige overtreding van de mededingingsregels? Zo ja, wat wordt hiertegen ondernomen?

Op basis van artikel 29 van de Mededingingswet moet een fusie gemeld worden bij de NMa als de gezamenlijke omzet van de fuserende ondernemingen meer bedraagt dan 113.450.000 en tenminste twee van de fuserende ondernemingen elk meer dan 30 miljoen omzet in Nederland behalen. De betrokken partijen hebben voorafgaand aan de concentratie gesproken met de NMa. Een dergelijk gesprek biedt een mogelijkheid voor betrokken ondernemingen om reeds voorafgaand aan het moment van een mogelijke formele melding met de NMa van gedachten te wisselen over een voorgenomen concentratie. Uit dat gesprek is gebleken dat de concentratie niet meldingsplichtig was, omdat de genoemde omzetdrempels niet werden gehaald.

Pagina 3 van 4





Vraag 8
Is het u bekend dat de algemeen directeur/CEO van A en C Media BV, tevens Onze referentie MLB/M/174.817 voorzitter is van de VVD-fractie in de Roermondse gemeenteraad, en dat diens broer is benoemd tot commercieel directeur Midden-Limburg en Noord-Brabant?

Dat is mij bekend.

Vraag 9
Staat wat u betreft het feit dat de algemeen directeur van een gratis huis-aan- huisblad die tevens voorzitter is van een gemeenteraadsfractie niet wat al te zeer op gespannen voet met belangenverstrengeling, de als raadslid afgelegde eed en de integriteitsregels waar een raadslid zich aan te houden heeft, waarbij ook "de schijn van belangenverstrengeling" te allen tijden vermeden moet worden, volgens de gedragscode voor gemeenteraadsleden?

Mij past in dit specifieke geval geen oordeel. Als iemand daarover zou willen oordelen, dan lijkt mij dat een kwestie voor de gemeenteraad van Roermond.

Vraag 10
Heeft de algemeen directeur van een gratis huis-aan-huisweekblad die tevens gemeenteraadslid is tezamen met zijn broer die commercieel directeur is, naar uw mening niet wat al te veel macht waarmee hij zijn invloed uit kan oefenen op de redactie en dus de inhoud van de media, en daarmee de mogelijkheden om niet alleen het consumentengedrag te beïnvloeden maar ook om het stemgedrag van diezelfde consumenten te beïnvloeden, waardoor wellicht sprake is van "Berlusconi-gedrag" binnen de lokale media? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat bent u voornemens hieraan te (laten) doen?

Zie mijn antwoord op vraag 9.

Pagina 4 van 4