Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 11 december 2009 32222-XII/2009D61954

Onderwerp Lijsten van vragen inzake wijziging van de begrotingsstaten van het
- ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 (Najaarsnota)

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die uw vaste commissie van Verkeer en Waterstaat heeft gesteld inzake 32 222 XII, Wijziging van de begrotingsstaat van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2009 en
32 222 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor 2009.


32 222 XII, Wijziging van de begrotingsstaat van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2009


1 Waarom is de post "diversen" zo hoog in vergelijking met de overige mutaties?

In het overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties zijn alle belangrijke posten opgenomen. De resterende mutaties betreffen voor een groot deel overboekingen naar andere ministeries of het Infrastructuurfonds. Deze boekingen tellen vervolgens op tot een bedrag van
- 14 mln.


2 Kunt u de mutaties boven 1 miljoen van de post ,,diversen nader specificeren?

In bijlage 1 treft u een opsomming aan van alle mutaties groter dan 1 mln. die betrekking hebben op de post diversen.


3 Hoe is de totale lagere bijdrage van 14,4 miljoen verdeeld over het project Auto van de Toekomst/Schoner en Zuiniger, Biobrandstoffen en de Stichting Transumo?

De verdeling is als volgt:
Transumo 0,687 mln. Biobrandstoffen 9,215 mln. Auto van de Toekomst/Schoner en Zuiniger 4,500 mln. a
agina 1 van 9 P





Datum


4 Waarom heeft u de bijdragen aan deze projecten en stichtingen verlaagd? Ons kenmerk CEND/FMC-2009/2197 De bijdragen zijn in 2009 verlaagd, maar niet meerjarig gekort. De gelden zijn doorgeschoven naar 2010, 2011 en 2012 omdat betaling in 2009 door vertraging in de uitvoering niet mogelijk is. De budgetten voor Biobrandstoffen, Transumo en Auto van de Toekomst komen uit het FES waardoor schuiven door de jaren heen mogelijk is.


5 Met welke contractvorm is gewerkt bij het programma GIS 3?

De vorm van de contracten, die tot stand komen via aanbesteding, is op productbasis. Dat wil zeggen dat niet wordt afgerekend op basis van gewerkte uren, maar per geleverd en goedgekeurd product. In het contract is vastgelegd aan welke kwaliteit de producten moeten voldoen en wanneer deze moeten worden opgeleverd. Indien de termijnen door de opdrachtnemer worden overschreden brengt Progis, conform het contract, kortingen in rekening.


6 Hebben de tegenvallende prestaties ook financiële gevolgen voor de opdrachtnemers en daarmee voor het projectbudget?

Ja, Progis legt kortingen op aan opdrachtnemers die hun producten niet tijdig opleveren.

Tegenover de besparing die dit oplevert voor het productbudget van GIS-3, staan echter de extra kosten voor de projectorganisatie als gevolg van de tegenvallende prestaties van de opdrachtnemers. Dit betreft met name extra kwaliteitscontrole op de geleverde producten en de kosten ten gevolge van de vertraging van het project.


7 Kunt u uiteen zetten hoe de lagere bijdrage van 33 miljoen is verdeeld over de vergoeding van de BTW-gelden HSL / Betuweroute en de overboeking naar artikel 34 en de overboeking naar het Gemeentefonds?

De bijdrage van 33 mln. kan als volgt worden verklaard (bedragen in mln.).

1. BTW vergoeding HSL/BTW + 13,3
2. Overboeking GF (SpoDo) - 19,8


3. Overboeking naar artikel 34:

- Elverding (besluitvorming Infra) - 6,4
- Programma Filevermindering - 2,0
- Internet in de trein - 5,4
- Mobiliteitsmanagement (cie. De Waal) - 3,9
- OV-chipkaart - 8,2
- Multimodale reisinformatie. - 1,0 Totaal - 33,4


8 Hoeveel bedragen de gestegen kosten die verband houden met de noodzakelijke beveiliging van het regeringsvliegtuig precies en waar worden die door veroorzaakt?

agina 2 van 9 P





Naar aanleiding van de ongeautoriseerde toegang tot de hangar waar het Datum regeringsvliegtuig zich bevindt door een journalist is een tijdelijke maatregel

getroffen. De stijging van de uitgaven in verband met de beveiliging van het Ons kenmerk regeringsvliegtuig vloeien voort uit deze tijdelijke maatregel en bedragen CEND/FMC-2009/2197 circa 0,4 mln. In 2010 zal een definitieve oplossing geïmplementeerd worden.


9 Wat zijn de totale kosten voor de modificatie van het regeringsvliegtuig?

De totale uitgaven voor de modificatie van het regeringsvliegtuig bedragen 4,124 mln, bestaande uit 3,404 initiële uitgaven en 0,720 aan btw en bijkomende uitgaven voor manuals en specifieke reserve onderdelen.


10 Op welk project heeft de lagere bijdrage onder artikel 33.03.03 betrekking? Waarom is deze bijdrage verlaagd?

De lagere bijdrage van totaal 1, 072 mln. heeft enerzijds betrekking op een overboeking van 0,4 mln. naar de begroting van het ministerie van Financiën-Douane. Het betreft een bijdrage van Verkeer en Waterstaat voor het Masterplan Redesign Cargo Schiphol, welk binnen dit artikelonderdeel was begroot. Anderzijds is 0,7 mln. aan apparaatsgelden overgeboekt naar artikel 35 als gevolg van een organisatorische wijziging. Deze laatste mutatie heeft geen consequenties voor de beleidsmatige inzet van het apparaat, anders dan dat de verantwoording van art 33 naar artikel 35 is gegaan, en is budgettair neutraal.


11 Kunt u aangeven waarom er 6,4 miljoen meer wordt uitgegeven op de post "algemene strategie- en beleidsontwikkeling netwerk weg" (artikel 34.01.01)? Aan welk project worden deze middelen besteed?

De meeruitgaven van in totaal 6,4 mln. zijn als volgt te verklaren: 4,6 mln. voor de financiering van de projectdirectie Sneller Beter (commissie Elverding)

1,8 mln inzet voor wegenprojecten. ( A 74 Venlo, Zuidvleugel, Regioteam Oost, Beter Benutten, A 4 delft Schiedam, Noord Holland Rijnland, Regioakkoord Limburg, Noordvleugel en Projectbureau Wegen)


12 Kunt u aangeven waarom de posten "stimulering decentrale overheden" (artikel 34.04.03) en "stimulering marktwerking OV" (artikel 34.04.04) met respectievelijk 5 en 10 miljoen stijgen? Aan welke projecten worden deze middelen besteed?

De post ,,stimulering decentrale overheden(artikel 34.04.03) stijgt met 5 mln. door:

3,9 mln. i.h.k.v. de taskforce mobiliteitsmanagement en
1 mln. i.h.k.v. het project reisinformatie.

De post ,,stimulering marktwerking OV (artikel 34.04.04) stijgt met 10 mln. door:

3,8 mln. voor het WROOV-onderzoek 2009 t.b.v. de verdeling van de vervoersopbrengsten

agina 3 van 9 P






3,4 mln. voor het project Chipkaart, daar in de ontwerpbegroting Datum slechts een budget van 0,099 mln was opgenomen.


3,0 mln. betreft een technische correctie (ter tegenboeking van een Ons kenmerk miljoenennotamutatie) samenhangend met de verwerking van CEND/FMC-2009/2197 amendement Roefs/Koopmans 31700 XII, nr. 41.


13 Kunt u aangeven waarom de post "logistieke efficiëntie luchtvaart" met 10 miljoen stijgt? Waar worden deze middelen aan besteed?

De post "logistieke efficiëntie luchtvaart" stijgt met 10 miljoen door enerzijds de bijdrage van het ministerie van Economische Zaken ter financiering van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) voor de urgente vervangingsinvesteringen in de Large Low Speed Facility (Duits Nederlandse Windtunnel). De urgente vervangingsinvesteringen hebben een doorlooptijd van 3 jaar en bedragen 11 mln., waarvan 5,5 mln. ten laste van het NLR en 5,5 mln ten laste van de DLR (Duits zusterinstituut van het NLR). Het aandeel van het NLR in de periode 2009 tot en met 2011 wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken die hiertoe bij Najaarsnota 5,5 mln. overhevelt naar VenW als penvoerder. VenW verzorgt in dit kader als penvoerder de betaalbaarstelling door het ministerie van Economische Zaken aan het NLR. Anderzijds vergoedt Verkeer en Waterstaat in 2009 5,5 mln. aan het NLR ten behoeve van de renovatie en gedeeltelijke vervanging van de huisvesting van het NLR. Deze bijdrage zal in de vorm van een eenmalige afkoopsom worden betaald voor de voorbereidende werkzaamheden in 2009 tot en met
2011, specifiek ten behoeve van het voorontwerp, het definitief ontwerp, bouw- en milieuvergunningenprocedure, bestek en eerste aanbestedingen. Van het bedrag van 5,5 mln. wordt 0,9 mln. binnen artikel 35 gecompenseerd, zodat dit artikel verhoogd wordt met 4,6 mln.


14 Kunt u aangeven waarom de post "logistieke efficiëntie spoorvervoer" (artikel 35.04.05) met 5,6 miljoen daalt? Voor welke projecten zijn er minder middelen beschikbaar?

De post ,,logistieke efficiëntie spoorvervoer (artikel 35.04.05) daalt met 5,6 mln door enerzijds vrijval omdat subsidieontvangers de gesubsidieerde maatregelen niet uitvoeren en anderzijds door vertraging in de afronding van het subsidieprogramma ETCS (ERTMS level 2).


15 Kunt u aangeven waarom de post "maatregelen klimaatbeleid personenvervoer" (artikel 36.01.03) met 16 miljoen daalt? Voor welke projecten zijn minder middelen beschikbaar?

De daling met 16 mln. is als volgt te verklaren: Voor 14,4 mln. zie het antwoord op vraag 3. Daarboven op komt een bedrag van 1,615 mln. Het betreft hier een overboeking naar EZ voor de medefinanciering aan de interdepartementale programmadirectie Energietransitie. De uitgaven van deze programmadirectie lopen via de begroting van EZ.


16 Kunt u aangeven waarom er 8,5 miljoen meer nodig is voor de bedrijfsvoering van het ministerie van Verkeer en Waterstaat? Voor welke onderdelen en om welke redenen is deze extra bijdrage noodzakelijk?

agina 4 van 9 P





Het totaalbedrag van 8,5 mln. betreft voor een substantieel deel de Datum financiering van departementale projecten. Een bedrag ter grootte van 4

mln. heeft betrekking op het outsourcingscontract IBM waarvan minder Ons kenmerk kosten kunnen worden doorberekend aan de afnemende VenW diensten dan CEND/FMC-2009/2197 eerder was geraamd. De investeringen met betrekking tot dit outsourcingscontract resulteren in een efficiency in de bedrijfsvoering van ca 0,7 mln. per jaar. De overige projecten zijn:

Project inzake ,,flexibel/plaats en tijdonafhankelijk werken 0,3 mln. Beheerkosten Identity Management 0,5 mln. Diverse projecten IODI; zoals aanbesteding OT2010 1,1 mln. Invoering rijkspas 0,8 mln. Actualisatie kosten 2009 voor P-direkt 1,0 mln. Interdepartementale project Overheidstelefonie 2006 (OT2006) 0,4 mln.


17 Kunt u aangeven waarom de post "ICT-dienstverlening" met bijna 10 miljoen stijgt? Voor welke projecten en om welke redenen is deze extra bijdrage noodzakelijk?

Met betrekking tot de bedrijfsvoering van Verkeer en Waterstaat is geen sprake van extra ICT projecten. De Post ICT-dienstverlening stijgt met bijna
10 miljoen, vanwege de per 1 mei 2009 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgenomen ICT dienstverlening. Hiertoe werd van dit departement het ICT personeel overgenomen en is een ICT- dienstverleningsovereenkomst afgesloten. Tegenover de extra uitgave staat een overeenkomstige bijdrage.


32 222 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor 2009


1 Wordt de gehele mutatie van 59 miljoen op de post Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren verklaard door de toelichting onder c? Kunt u de verdeling van de middelen over de drie genoemde posten aangeven?

Ja, toelichting onder c is de verklaring van de mutatie van 59 mln. De verdeling is als volgt:
o De verschuiving uit latere jaren naar 2009 voor de Vecht bedraagt
70 mln.
Daartegenover staat een onderuitputting van 11 mln. bestaande uit; o vertraging bij Haringvliet de Kier van 5 mln. en o de vertraging bij Herstel en Inrichting van 6 mln. door o.a. grondaankopen, bij partners en als gevolg van capaciteitsproblemen.


2 Is vertraging van de publicatie de reden waarom op de post Innovatie KRW/WB21 18 miljoen niet is gebruikt?

Dat klopt. Deze vertraging is met name veroorzaakt door de lange doorlooptijd van de notificatieprocedure bij de Europese Commissie die nodig was om ook ondernemingen ten volle te kunnen laten profiteren van deze regeling.

agina 5 van 9 P






3 Wat is de oorzaak, en de exacte hoogte, van de claims van aannemers bij de Datum A2 Tangenten Eindhoven?

Ons kenmerk Met de aannemer voor de Randweg Eindhoven is een aanvullende CEND/FMC-2009/2197 overeenkomst gesloten van 23,2 mln. Hiervoor is een aantal redenen:

Het contract was op een aantal punten onvoldoende duidelijk t.a.v. de nog door de aannemer uit te voeren hoeveelheid engineering. Door deze onduidelijkheden heeft de aannemer meer kosten moeten maken.

Verder was voor de verrekening van de loon- en prijsstijgingen de GWW- index in het contract opgenomen terwijl VenW de loon- en prijsstijgingen op basis van de lagere IBOI-index krijgt gecompenseerd. Door de forse loon- en prijsstijgingen is het contract duurder geworden dan geraamd. Voor de in deze periode sterk gestegen staal- en bitumenprijzen is een tegemoetkoming verstrekt.

Met de aannemer die de aanpassingen aan knooppunt Ekkersreijt uitvoert is een aanvullende overeenkomst gesloten van 7,08 mln. De reden hiervoor is dat door een archeologische vondst het werk is vertraagd en duurder is geworden. Ook hier geldt dat voor de verrekening van de loon- en prijsstijgingen de GWW-index in het contract was opgenomen, die dus afwijkt van de IBOI-index. Door de forse loon- en prijsstijgingen is het contract duurder geworden dan geraamd. Voor de in deze periode sterk gestegen staal- en bitumenprijzen is een tegemoetkoming verstrekt.


4 Verwacht u nog meer claims van aannemers voor de A2 Tangenten Eindhoven?
Nee. Bij beide overeenkomsten (zie vraag 3.) is afgesproken dat de opdrachtnemer geen verdere aanspraak maakt op enige bijbetaling bovenop de aanneemsom. Dit met uitzondering van eventueel nog door RWS op te dragen contractwijzigingen. Deze zijn niet voorzien.
5 Zijn de bij de A73 genoemde meerkosten voor de oplevering van de tunnels de laatste meerkosten of zijn er nog aanvullende meerkosten te verwachten?

Op 1 december 2009 zijn de A73-tunnels opengesteld. De focus ligt nu op het veilig en voorspoedig oplossen van de laatste restpunten. Dat zal de komende maanden zijn beslag krijgen. Voor zover daarvoor tunnelafsluitingen nodig zijn, worden die gekoppeld aan het regulier beheer en onderhoud. Zodra deze werkzaamheden zijn afgehandeld kan de eindafrekening worden opgemaakt.


6 Welk deel van de mutatie van 70,8 miljoen op artikel 12.05 is het gevolg van hogere planstudiekosten in verband met vertragingen door onderzoek in het kader van de luchtkwaliteitseisen? Welke planstudies zijn hierdoor vertraagd en hoeveel vertraging is er opgelopen?

Van deze mutatie is 31,9 miljoen het gevolg van hogere planstudiekosten in verband met vertragingen door onderzoek in het kader van de luchtkwaliteitseisen.

agina 6 van 9 P





In de voortgangsrapportage Tracéwet en Spoedwet wegverbreding, derde en Datum vierde kwartaal 2007, Kamerstuk 29 385, nr. 21, welke op 2 juni 2008 naar de Tweede Kamer is verzonden is nadere toelichting gegeven op de Ons kenmerk planstudies die zijn vertraagd. CEND/FMC-2009/2197


7 Welke indexeringsproblematiek leidt tot hogere uitgaven? Is deze problematiek nu opgelost?

De indexeringsproblematiek heeft betrekking op het verschil tussen de contractueel vastgelegde index van de bijdrage aan de exploitatie van de Westerscheldetunnel en de door het ministerie van Financiën toegekende IBOI.
Met de verkoop van de aandelen aan de provincie Zeeland is de bijdrageregeling beëindigd en daarmee deze indexeringsproblematiek.


8 Welke mutaties op artikel 12.05 hebben geen directe relatie met de concrete projectplanning? Welke gevolgen hebben deze mutaties voor de projecten zelf? Is de financiering voldoende geregeld?

Voor de eerste 31,9 miljoen van het totaal van 70,8 miljoen zie vraag 6. In de voortgangsrapportage Spoedaanpak en Tracéwet projecten, stand van zaken 30 juni 2009, Hoofdstuk 7 van het MIRT-projectenboek 2010 (Kamerstuk 32123 A nr. 2) is aangegeven van welke projecten de planning gewijzigd is. Met verwerking van deze mutaties, voorgesteld in de wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009, is voor de komende periode voldoende financiering voor de planstudies.


9 Kunt u aangeven wat de ontvangsten voor het "Mandje Spoor" precies inhouden? Waarom worden deze ontvangsten niet gerealiseerd? Wat zijn de oorzaken van de negatieve bijstelling?

Met de begroting 2009 is de financiering van de spoorambities van 4,5 miljard geregeld. Hierbij is aangegeven dat 2 mld. grotendeels wordt gevonden door een vermogensconversie (uitkering superdividend) vanuit NS naar ProRail. De rentevrijval die zodoende bij ProRail ontstaat levert tot en met 2020 het merendeel van dit bedrag op. Voor het resterende deel wordt in volgorde van voorkeur eerst gekeken naar het via de leenfaciliteit van ProRail benutten van rentevrijval na 2020 a.g.v. de vermogensconversie en een concessievergoeding van NS voor exclusief recht op het hoofdrailnet. Deze 2 mlrd is vorig jaar in de begroting onder de noemer ,,Mandje spoor kasmatig ingeschat en technisch verwerkt onder de ontvangstenraming. Dit ondermeer in afwachting van de uitkomst van de gesprekken tussen de staat en de NS hierover. De bedragen in de begroting betroffen een eerste inschatting van de situatie op dat moment. Inmiddels is er overeenstemming bereikt tussen NS en de Staat (brief van 25 november 2009, kenmerk VENW/DGMO-2009/11026) en is duidelijk in welke de jaren de 2 mlrd. aan de uitgaven- en ontvangstenkant van de begroting moet worden verwerkt. Dit zal geschieden bij Voorjaarnota 2010/Begroting 2011.


10 Waarom werd er bij de Voorjaarsnota ten aanzien van "Mandje Spoor" nog vanuit gegaan dat de ontvangsten juist hoger zouden zijn dan oorspronkelijk geraamd? Kunt u de verdeling van deze 17 miljoen over de verschillende projecten aangeven?

agina 7 van 9 P





Datum Zoals in antwoord 9 is aangegeven is in de begroting 2009 het mandje spoor

technisch meerjarig verwerkt. De voor 2008 geraamde opbrengst is dat jaar Ons kenmerk niet gerealiseerd omdat er nog geen overeenstemming was bereikt tussen CEND/FMC-2009/2197 NS en Staat over de uitwerking van het definitieve pakket. Deze in 2008 niet gerealiseerde middelen zijn via het Voordelig saldo 2009 meegenomen naar 2009 en bij Voorjaarsnota 2009 conform de systematiek van het Infrafonds aan de raming toegevoegd.

De 17 mln herken ik niet in relatie tot budgetmutaties voor het ,,Mandje spoor. Verondersteld wordt dat dit bedrag betrekking heeft op de begrotingsraming 2009 voor de post ,,Overig. Het gaat dan om een de ProRail EAT taakstelling (14 mln) en een bijdrage voor de Sloelijn (3 mln).


11 Wat betekent de verlaging van de uitvoeringskosten voor Ruimte voor de Rivier voor de voortgang en uitvoering van dit project?

Omdat het hier gaat om een kasschuif en dus geen structurele verlaging van de uitvoeringskosten, heeft dit geen gevolgen voor de voortgang en de uitvoering van het project Ruimte voor de Rivier.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT, DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings J.C. Huizinga-Heringa

agina 8 van 9 P





Bijlage ­1-
Datum Beantwoording Hoofdstuk XII vraag 2

Ons kenmerk Artikel Bedrag x Omschrijving CEND/FMC-2009/2197

onderdeel 1.000,--.

31.01 - 2.396 Overboeking naar het ministerie van Buitenlandse Zaken mbt HGIS voor water

32.01 - 2.000 Lager voorschot CBR
34.03 1.200 Kosten NMA (tekort in verband met overboeking naar het ministerie van Economische Zaken
34.03 - 2.169 Overboeking naar het ministerie van Economische Zaken (kosten NMA)

35.04 - 1.012 Aanpassen van het kasritme innovatiefonds binnenvaart
35.04 - 5.600 Door een vertraging in de afronding van de diverse subsidies i.h.k.v. de subsidieregeling ETCS en een vrijval op verleende subsidies, omdat subsidieontvangers niet in alle gevallen alle activiteiten uitvoeren.
36.01 - 1.615 Overboeking naar het ministerie van Economische Zaken voor het programmadirectie Energietransitie.
40.01 2.089 Compensatie voor het negatieve bedrag in de miljoenennota
2010.

41.01 1.800 Technische overboeking vanuit het Infrastructuurfonds tbv de Filecampagne

41.01 1.606 Met name kosten Identity management/kosten IODI
41.02 1.586 Overboeking vanuit het Infrastructuurfonds tbv kosten archief HSL-Zuid

41.03 1.464 Herschikking binnen DGLM van apparaat gerelateerde uitgaven.

agina 9 van 9 P