Stimuleringsfonds voor de Pers

Narrowcasting als medium voor informatievoorziening en opinievorming

In opdracht van het Stimuleringsfonds voor de Pers is een onderzoek verricht naar het relatief nieuwe medium narrowcasting. In het rapport, dat op 10 december 2009 is verschenen, wordt toegelicht hoe specifieke doelgroepen met dit medium door middel van audiovisuele displays op specifieke plaatsen en specifieke momenten benaderd kunnen worden. Uit het onderzoek, gericht op de rol die narrowcasting vervult op de nieuws- en informatievoorziening, blijkt dat narrowcasting voor een gespecificeerde doelgroep een belangrijke informatiebron kan zijn wanneer de inhoud op maat gesneden is en afwijkt van overige media.

De auteur Jop van Steen heeft hiervoor vele enquêtes afgenomen in horecagelegenheden, ziekenhuizen, in en rondom het openbaar vervoer en nabij religieuze gebedsplaatsen. Daarnaast hebben er verscheidene groepsinterviews plaatsgevonden om dieper in te gaan op het fenomeen narrowcasting.

Uit de resultaten blijkt dat het medium zich door het vluchtige en ongeplande kijkgedrag in openbare gelegenheden zoals stations, horecagelegenheden en ziekenhuizen voornamelijk leent voor het presenteren van korte, actuele nieuwsfeiten en aankondigingen van plaatselijke activiteiten. Een mogelijke combinatie met advertenties wordt goed gewaardeerd door de kijkers, zolang de commerciële uitingen niet de overhand krijgen. Het medium blijkt op dergelijke plekken eerder een aanvulling voor de nieuwsvoorziening dan een vervanger van huidige media, omdat bestaande media zich beter lenen voor het bevredigen van de nieuwsbehoefte. Men hecht dan ook weinig waarde aan narrowcasting als belangrijke informatiebron. Dit komt doordat het medium alleen buitenshuis kan worden bekeken en men het vaak vluchtig en minder aandachtig bekijkt dan andere media. Voor openbare gelegenheden blijkt narrowcasting voornamelijk de rol van vermakelijke 'wachtverzachter' te vervullen en is de invloed op de nieuwsvoorziening in Nederland niet erg groot.

De toegevoegde waarde van narrowcasting wordt groter naarmate de informatie specifieker op een doelgroep wordt toegespitst. De auteur concludeert dat narrowcasting een typisch doelgroepmedium is dat de aandacht beter en langer vasthoudt wanneer de doelgroep specifieker wordt bediend van passende informatie. De invloed van het medium voor de nieuwsvoorziening blijkt in moskeeën te verschuiven naar één van de belangrijkste informatiebronnen. Een voorwaarde hierbij is dat de inhoud zich onderscheid van andere media door zich toe te spitsen op de desbetreffende doelgroep. Wanneer relevante nieuwsberichten op een relevante plaats aangeboden worden kan het medium de concurrentiestrijd met andere media aangaan en daarmee een bijdrage leveren aan het democratisch functioneren van de Nederlandse burger.

Het onderzoek is hier te lezen en downloaden.