Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club steunt wetsvoorstel vooralsnog niet.

De KNAC is voorstander van koppeling van de autokosten aan het gebruik van de auto in plaats van koppeling aan het bezit ervan. Dit heeft zij reeds in 2005 uitgesproken. Het recent door de Minister van V&W ingediende wetsvoorstel omtrent de kilometerbeprijzing kan echter vooralsnog niet rekenen op de steun van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC). Het voorliggende wetsvoorstel geeft nog geen antwoord op enkele belangrijke vragen en bevat daarnaast elementen die uit maatschappelijk oogpunt niet aanvaardbaar zijn. Derhalve is steun aan het wetsvoorstel zoals dat er nu ligt niet mogelijk. De KNAC wijst erop dat het idee van de koppeling van kosten aan het gebruik, niet per definitie hoeft te leiden tot het nu voorgestelde en ingewikkelde registratiesysteem, doch dat ook bijvoorbeeld via de weg van "opcenten" op de brandstof, die koppeling kan worden gerealiseerd. De KNAC zal de Minister over de nog openstaande vraagtekens en de nu al te uiten bezwaren informeren en hem verzoeken verder alternatieve manieren van kilometerbeprijzing uit te werken.

De KNAC heeft in 2005 positief gereageerd op het idee om in de toekomst de autokosten aan het gebruik van een voertuig in plaats van het bezit ervan te koppelen. De verwachting dat daardoor en door variabilisering van de tarieven naar plaats en tijd, in positieve zin de aantallen files en de lengte ervan zullen worden beinvloed, wordt door de KNAC gesteund. De daardoor ook te verwachten afname van de economische schade ten gevolge van de files, kan slechts worden toegejuicht.

Nu echter de uitwerking van het idee van km-beprijzing in een wetsvoorstel bij de Kamer is ingediend, wordt door de KNAC geconstateerd dat er aan dit uitgewerkte basisidee nog veel vraagtekens kleven die een definitieve reactie op dit moment beletten. Anderzijds zijn al wel ideeën uitgewerkt die niet op de steun van de KNAC mogen rekenen.

De belangrijkste overwegingen zijn de volgende:


1. niveau van de totale kosten
De KNAC constateert dat nog niet vastgesteld kan worden wat de kosten van de beprijzing zullen zijn nu nog niet helder is wat de spitsheffing zal worden. Daardoor kan niet worden getoetst of het uitgangspunt, dat de totale kosten voor en na de invoering van de wet gelijk zullen blijven, ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Zolang dit niet duidelijk is, kan geen standpunt worden ingenomen. Wij begrijpen voorts uit berichten in de media, dat de Provincies het verlies aan inkomsten uit de opcenten op het autogebruik met andere belastingen zullen compenseren. Dat zou betekenen dat de automobilist dus enerzijds hetzelfde voor autogebruik blijft betalen via km-beprijzing, maar anderzijds door eenieder extra zal moeten worden betaald voor een (nieuwe) belasting.
. De KNAC hecht eraan vast te stellen dat, zo de totale kosten, extra belastingen daaronder begrepen, niet gelijk blijven, zij haar steun aan het wetsvoorstel zal onthouden.


2. kosten van het systeem
De KNAC zal bij het bepalen van haar eindoordeel zwaar laten meewegen dat de totale uitvoeringskosten de norm van 5% niet mogen overstijgen en dat, als dat wel dreigt te gebeuren, op basis van wetgeving maatregelen zullen worden genomen om de uitvoeringskosten te verlagen en niet om de inkomsten te verhogen teneinde alsnog die 5% te realiseren.
. De KNAC verwacht garanties op dit onderwerp; zonder garanties onhoudt zij haar steun.


3. kosten voor de automobilist
De automobilist wordt, bij het voorgestelde systeem met meetkastjes in het voertuig, op kosten gejaagd. De KNAC gaat er van uit dat die kosten zeer laag zullen zijn, ook bij vervanging. Ook zal de KNAC in haar eindoordeel sterk laten meewegen of de huidige autokosten, te weten MRB, BPM en de opcenten vanuit de Provincies, snel zullen worden afgebouwd.


4. beboeting
De in het wetsvoorstel genoemde beboeting van situaties waarin het registratiekastje niet werkt, zijn van dien aard dat deze niet op de steun van de KNAC kunnen rekenen.
. Deze voorgestelde boetes zijn buitenproportioneel en daarmee onaanvaardbaar.


5. privacy
De KNAC is van mening dat de overheid op geen enkele wijze de in het registratiesysteem vastgelegde gegevens voor enig ander doel dan de registratie van het aantal gereden kilometers mag gebruiken. Dus ook niet voor opsporing voor strafzaken, vanuit fiscale redenen o.d.
. de KNAC wacht graag de uitkomsten van de behandeling in de Kamer van dit onderwerp af alvorens haar standpunt hierover definitief te bepalen.


6. aanwending van de middelen
Naar de mening van de KNAC dient eenduidig vast te liggen dat de inkomsten uit de KM_beprijzing geheel ten gunste zullen komen van de (auto-)mobiliteit, daaronder niet te verstaan het openbaar vervoer.

Conclusie
De KNAC concludeert dat er dermate veel en complexe vraagstukken rondom het voorstel leven, dat zij de Minister zal verzoeken om ook alternatieve wijzen van KM-heffing uit te werken en die alternatieven, zoals bijv. het systeem van "opcenten" op de brandstofprijs te heroverwegen.

De KNAC zal voorts de Minister informeren over de nu reeds bij haar levende bezwaren en nog aanwezige vraagtekens.

Voor de redactie,