Ingezonden persbericht


Rabobank neemt een voorsprong in de online markt van persoonlijke leningen

Faillissement DSB creëert ruimte voor overige spelers

Potentiële klanten die online zoeken naar een persoonlijke lening beoordelen de websites van de verschillende aanbieders heel anders dan in juni 2009. Dit blijkt uit de meest recente Web Performance Scan uitgevoerd door WUA!. Rabobank.nl wordt op vijf onderdelen als beste website beoordeeld en krijgt daarmee van ruim een derde van de respondenten de voorkeur. Grote veranderingen in de uitslag ten opzichte van juni worden daarnaast veroorzaakt door het faillissement van de DSB Bank, die toen nog met zes merken in de lijst terug kwam.

Rabobank boekt grote vooruitgang

De grootste verbetering heeft Rabobank.nl gerealiseerd qua vindbaarheid. De website is met ruim 60% van de respondenten de meest gevonden website in dit onderzoek. De goede vormgeving zorgt ervoor dat de bezoekers niet onmiddellijk afhaken, maar besluiten verder te kijken. Een van de respondenten geeft aan hoe verhelderend het is om na een korte beschrijving door te kunnen klikken voor uitgebreidere uitleg over de lening. Ook op de thema's 'Web Reputatie' en 'Vertrouwen' scoort Rabobank.nl het best.

Associatie met DSB schadelijk
Qua vertrouwen brengen de handelsmerken van het DSB-concern het er een stuk minder goed vanaf. Wist DSB in het vorige onderzoek nog een derde van de markt binnen te halen, nu lukt het nog maar met drie handelsmerken in de Web Performance Scan terug te komen. Het faillissement van de DSB Bank heeft het vertrouwen voor alle ondernemingen geschaad. Het vertouwen in het DSB-concern was in juni niet al te hoog, maar dit is nu nog verder gedaald. Frisia.nl, Lenen.nl eindigen desondanks wel in de top-tien. Bij Frisia.nl wordt de duidelijkheid van de website op prijs gesteld. 'Het is een goede website en nodigt uit tot verder kijken', zegt een van de respondenten. In kleine letters is op de website te lezen dat Frisia.nl een onderdeel is van DSB. De respondenten vragen zich af over welke kleine lettertjes ze verder heen lezen. De relatie met DSB tast het vertrouwen in Frisia.nl aan. Voor Becam.nl, Lenen.nl en Postkrediet.nl geldt hetzelfde.

Nieuwe namen in de top-10
Van de twaalfde positie is de ABN AMBRO.nl opgeklommen naar de derde plaatst. Dit komt doordat de website op de drie belangrijkste onderdelen van de Web Performance Scan, namelijk Vindbaarheid,Doorgaan en Voorkeur, veel beter beoordeeld is door de potentiële klanten. Daarnaast speelt ook het verdwijnen van DSB een rol. Door de ondergang van DSB is ruimte voor nieuwe spelers ontstaan. Grote namen zoals die van Fortis en SNS Bank bleven in juni buiten beeld, maar worden nu wel gevonden door de respondenten.

Het onderzoek
In het onderzoek kregen de respondenten tussen de 20 en 48 jaar oud de volgende case voorgelegd: 'Je bent op zoek naar persoonlijke lening voor jezelf. Er zijn een aantal eisen waaraan de lening moet voldoen. Je wilt een bedrag tussen de E 10.000,- en E 15.000,- lenen met een looptijd van ongeveer vijf jaar.' De veertig respondenten hebben 61 websites gevonden en dit heeft geresulteerd in 284 individuele beoordelingen.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2009
Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: Oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 1 uur

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht