Stadsdeel Oost/Watergraafsmeer Amsterdam
Uitnodiging Markt Social Return, 11 december 2009
---
Uitnodiging Markt Social Return, 11 december 2009
3 december 2009
Op 11 december 2009 organiseert de gemeente Amsterdam een
informatiemarkt Social Return. De gemeente Amsterdam kent sinds begin
2008 het instrument Social Return. Bij inkoop en aanbesteding van de
gemeente worden sociale eisen gesteld aan de leveranciers. Het doel
van deze eisen is het creëren van extra mogelijkheden voor uitstroom
voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 1 januari 2010
zullen deze voorwaarden ook gebruikt worden in het proces
subsidieverlening.
De mogelijkheden voor het invullen van deze eisen is divers. Als
gemeente Amsterdam willen wij onze leveranciers helpen met het
invullen van deze voorwaarden. Wij geven inzicht in een groot aantal
mogelijkheden. Door een markt te organiseren kunnen wij op een
interactieve manier onze leveranciers laten kennismaken met
`best-practices' en met nieuwe initiatieven.
Waarom is de markt voor u interessant?
Als leverancier kan het zijn dat u op dit moment al een social return
verplichting van de gemeente Amsterdam heeft. Of dat u in de toekomst
mee wilt doen aan een aanbesteding van de gemeente Amsterdam. Op de
markt kunt u als leverancier kennis maken met de uitgangspunten van
Social Return. Deze zullen in het plenaire gedeelte worden toegelicht
en er zal een themabijeenkomst zijn over het invullen van een social
return verplichting. In deze themabijeenkomst vertellen een aantal
organisaties op welke manier zij op dit moment Social Return
vormgeven.
Naast de themabijeenkomst kunt u de hele middag de informatiemarkt
bezoeken. Op deze infomarkt krijgt u een beeld welke mogelijkheden er
zijn voor leveranciers om aan hun social return verplichting te
voldoen. Op deze markt zullen zowel non-profit als profit organisaties
zichzelf presenteren.
Programma en locatie
13.00 uur: Inleiding: Wat is Social Return?
14.00 uur: Start Themabijeenkomsten
15.00 uur: Symposium / Forum
16.15 uur: Netwerkborrel
De markt vindt plaats in de Raadszaal van het Stadhuis van Amsterdam.
Amstel 1, 1011PN Amsterdam.
Kaart
Informatiemarkt
Gedurende het gehele programma is er een informatiemarkt. Op deze
informatiemarkt krijgt een groot aantal organisaties en instellingen
uit het `sociale' veld de kans om zichzelf te presenteren en te laten
zien wat hun dienstverlening en producten inhouden. Met deze
dienstverlening en producten kunnen zij u wellicht ondersteunen bij
het realiseren van uw social return verplichting.
Themabijeenkomsten
Themabijeenkomst 1: Social Return opnemen in bestekken
Deze themabijeenkomst is bedoeld voor inkopers van de gemeente
Amsterdam. In deze bijeenkomst zal Concern Inkoop aangeven hoe zij het
laatste jaar hebben gewerkt met het opnemen van Social Return en hoe
zij zijn omgegaan met de verschillende opties.
Themabijeenkomst 2: Social Return als beleid
Deze themabijeenkomst is bedoeld voor bestuurders en beleidsambtenaren
van (met name) stadsdelen. In deze bijeenkomst zal stadsdeel Zuidoost-
aangeven hoe zij Social Return hebben opgenomen als beleid en welke
doelstellingen zij op deze manier proberen te realiseren.
Themabijeenkomst 3: Social Return in de praktijk
Deze themabijeenkomst richt zich op (toekomstige) leveranciers. Drie
leveranciers vertellen hoe zij Social Return hebben uitgevoerd en wat
hun ervaringen hiermee zijn.
Symposium / Forum
Een aantal sleutelspelers in het Amsterdamse social return beleid en
een aantal belangrijke spelers uit de markt zullen met elkaar in
gesprek gaan over de uitgangspunten en gevolgen van Social Return. Ook
zullen zij vragen uit de zaal beantwoorden. In het panel zitten onder
andere Coen van der Louw (directeur Dienst Werk en Inkomen), Annelies
Soede (hoofd concern Inkoop, bestuursdienst Amsterdam), Kees Verhoeven
(directeur MKB Amsterdam), Maarten Adelmeijer (concerndirecteur Pantar
Amsterdam) en 2 vertegenwoordigers van organisaties die Social Return
toepassen.
Organisatie
De markt Social Return wordt georganiseerd door het Projectbureau
Social Return van DWI en de SEO Werkgroep Arbeid.
Het projectbureau Social Return is opgericht om ondersteuning en
expertise te bieden bij de implementatie van Social Return.
De SEO-werkgroep Arbeid bestaat sinds 2003 en is een
samenwerkingsverband tussen UWV, Cordaan / Stichting AGO, Stichting
Instap, Pantar Amsterdam, het Amsterdams begeleid stageproject Trainee
+, sociale onderneming Zone3, AMC / De Meren, DWI / VSA en stadsdeel
Zuidoost. Het voornaamste doel van de werkgroep is het vinden en
creëren van stageplekken en banen voor jongeren en volwassenen met een
grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Aanmelden
Voor het aanmelden voor deelname en mogelijke vragen kunt u contact
opnemen via social.return@vacatureservice.amsterdam.nl