Politie Amsterdam-Amstelland

NIEUWE BOB-CAMPAGNE START MET GROTE CONTROLE (11-12-2009)

De nieuwe Bob-campagne wordt vrijdagavond 11 december afgetrapt met een grote alcoholcontrole in de regio. Om de boodschap "Bob blijft fris!" uit te dragen werken deze winter twaalf organisaties in Amsterdam en omgeving samen.

Groter publiek
Door bundeling van de krachten van verschillende partijen is het mogelijk over gemeentegrenzen en politieregio's heen te werken. Daardoor ontstaan mogelijkheden waar sommige gemeenten zelfstandig niet op zijn toegerust. Zo kunnen grotere gebieden worden afgezet wat de effectiviteit van alcoholcontroles vergroot. De volgende partijen werken samen: de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Openbaar Ministerie, Stadsregio Amsterdam, Politie Amsterdam-Amstelland, Politie Kennemerland, Stadsregio Amsterdam en Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Bob = vooraf afspreken wie rijdt
Bob is de officiële naam van degene die nuchter blijft, zodat hij of zij andere mensen veilig naar huis kan rijden. Doel van de Bob-campagne is dat vooraf afspraken worden gemaakt over wie tijdens het uitgaan rijdt en dus geen alcohol drinkt. Bij de introductie van de campagne werd BOB al gauw de "Bewust Onbeschonken Bestuurder". De Bob-campagnes worden sinds 2001 gevoerd. Onderzoek uit 2007 wijst uit dat bijna 100% van de volwassenen weet wat de Bob-afspraak inhoudt. Ruim 90% zegt altijd vooraf af te spreken wie er nuchter blijft en de rest van het gezelschap veilig thuis brengt.

Campagne loopt tot en met maart 2010
Het blijft niet bij deze ene controle. De wintercampagne van Bob loopt landelijk tot en met maart 2010. Ook zijn posters en spotjes over Bob de komende tijd overal in de regio terug te vinden. Meer mensen worden op deze manier geconfronteerd met de boodschap, waardoor hopelijk vaker vooraf wordt afgesproken wie de Bob is.

Sportkantines en nachtbussen
De komende maanden blijven de partijen bij elkaar komen om zo effectief mogelijk de campagne en controles te kunnen uitvoeren. Aan het einde van de periode volgt een evaluatie. Voor 2010 zijn er plannen om sportkantines te betrekken bij de Bob-campagne. Daarnaast wordt gewerkt aan samenwerking met de busmaatschappijen voor het opzetten van een actie, waarbij het netwerk van nachtbussen wordt gepromoot als alternatief vervoermiddel voor het uitgaanspubliek dat alcohol wil drinken.