Persbericht
Effectievere aanpak van alcohol in het verkeer
Voor de komende wintercampagne Bob slaan betrokken partijen de handen ineen
Amsterdam,
Twaalf organisaties in Amsterdam en omgeving werken samen om de
boodschap "Bob blijft fris!" steviger uit te dragen. Er wordt over
gemeentegrenzen en politieregio's heen gewerkt om zo de effectiviteit
van alcoholcontroles te verhogen. Door vele partijen te betrekken bij
de organisatie van alcoholcontroles kan een groter publiek worden
bereikt. Daarnaast zijn posters en spotjes over Bob de komende tijd
overal in de regio terug te vinden. Meer mensen worden op deze manier
geconfronteerd met de boodschap,
waardoor vaker vooraf de afspraak wordt gemaakt wie de Bob is.
Bob
Bob is de officiële naam van degene die nuchter blijft, zodat hij of
zij andere mensen veilig naar huis kan rijden. Doel van de
Bob-campagne is dat vooraf afspraken worden gemaakt over wie tijdens
het uitgaan rijdt en dus geen alcohol drinkt. Bij de introductie van
de campagne werd BOB al gauw de "Bewust Onbeschonken Bestuurder". In
december 2001 werd de campagne gestart,
wat leidde tot het vaker maken van afspraken over wie nuchter blijft.
Goede samenwerking is nodig!
Om een campagne goed onder de aandacht te brengen, is het belangrijk
dat de doelgroep vaak met de boodschap wordt geconfronteerd. Door
bundeling van de krachten van verschillende partijen groeien er
mogelijkheden tot geïntegreerd beleid waar sommige gemeenten
zelfstandig niet op zijn toegerust. De gezamenlijke aanpak zorgt
ervoor dat bestuurders die met alcohol op aan het verkeer deelnemen
beter worden bereikt, omdat grotere gebieden volledig kunnen worden
afgezet en er meer mensen beschikbaar zijn voor het uitdragen van de
boodschap. Krachten worden gebundeld.
Plannen 2010
Op 11 december wordt van start gegaan met een grote alcoholcontrole.
Deze alcoholcontrole is niet eenmalig. De wintercampagne van Bob loopt
landelijk tot en met maart 2010. Amsterdam en de zuidelijke stadsregio
sluiten daarbij aan. De komende maanden blijven de partijen bij elkaar
komen om zo effectief mogelijk de campagne en controles te kunnen
uitvoeren. Aan het einde van de periode volgt een evaluatie. Voor 2010
zijn er plannen om sportkantines te betrekken bij de Bob-campagne.
Daarnaast wordt gewerkt aan samenwerking met de busmaatschappijen voor
het opzetten van een actie, waarbij het netwerk van nachtbussen wordt
gepromoot als alternatief
vervoermiddel voor het uitgaanspubliek dat alcohol wil drinken.
Deelnemende partijen
De Stadsregio Amsterdam is er in geslaagd om goede samenwerking tot
stand te brengen tussen de volgende partijen:
Gemeente Aalsmeer
Gemeente Amstelveen
Gemeente Amsterdam
Gemeente Diemen
Gemeente Haarlemmermeer
Gemeente Ouder-Amstel
Gemeente Uithoorn
Openbaar Ministerie
Stadsregio Amsterdam
Politie Amsterdam-Amstelland
Politie Kennemerland
Stadsregio Amsterdam
Veilig Verkeer Nederland (VVN)
Pers:
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
Stadsregio Amsterdam
afdeling Verkeersveiligheid
Nancy Polet
tel. 06-20417335
Veilig Verkeer Nederland