ProRail
Persbericht
11-11-2009
NS hervat dienstregeling Schiphol- Hoorn-Kersenboogerd
ProRail heeft NS capaciteit toegekend om de treindienstregeling tussen
Schiphol en Hoorn-Kersenboogerd per 13 december 2009 te hervatten. Dat
hebben beide partijen gistermiddag meegedeeld aan de gemeente Hoorn
tijdens een overleg waarbij ook een afvaardiging van de
bewonersvereniging Plevier aanwezig was.
Na klachten van bewoners van de Plevier heeft ProRail NS op 8 mei 2009
opgedragen de Schipholtrein niet meer te laten rijden tussen de
stations Hoorn en Hoorn-Kersenboogerd. De klachten betroffen
geluidoverlast en lichthinder als gevolg van het splitsen, combineren,
rangeren en keren van treinen op een keerspoor nabij station
Hoorn-Kersenboogerd. ProRail concludeerde dat hiervoor geen
milieuvergunning was verleend.
Onderzoek wijst uit dat geen milieuvergunning vereist is, als NS de
treinen uitsluitend keert op het keerspoor en op die plek stopt met
het splitsen, combineren en rangeren van treinen. Die aanpassing is
mogelijk in de dienstregeling van NS die op 13 december a.s. ingaat.
NS zegt toe met stiller materieel te gaan rijden. Bovendien heeft
ProRail het geluidniveau van de overwegbellen bij de nabijgelegen
overweg met 6dB verlaagd. Akoestisch onderzoek heeft aangetoond dat
het keren van treinen in Hoorn-Kersenboogerd in de nieuwe situatie
niet in strijd is met het Besluit Geluidhinder.
De nieuwe dienstregeling van NS gaat per 13 december a.s. in
overeenstemming met wet- en regelgeving in. De bewoners van de Plevier
zullen aanzienlijk minder geluidoverlast en lichthinder ondervinden.