Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 20 november 2009

Dienstregeling 2010: snellere reismogelijkheden

Vanaf 13 december andere tijden, betere aansluitingen en kortere reistijden. Nieuw station Amsterdam Science Park
Thalys supersnel naar Brussel en Parijs

Op zondag 13 december 2009 gaat in Nederland en de omringende landen de spoordienstregeling 2010 van start. Deze staat vooral in het teken van versnelling. Reizen met Intercity's tussen de Randstad en het Noorden, Oosten en Zuiden van Nederland gaat enkele minuten sneller. Tussen Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en Schiphol wordt zelfs tot 12 minuten reistijdwinst geboekt. De nieuwe dienstregeling is in goed overleg met decentrale overheden, consumentenorganisaties en ProRail tot stand gekomen. Het resultaat is dat, naast de versnelling in de verbindingen met de landsdelen, diverse regionale wensen worden vervuld, zoals opening van nieuwe stations en betere Sprinter-diensten. Ook internationaal wordt het reizen sneller: Thalys gaat over de HSL rijden, waardoor Antwerpen, Brussel en Parijs maar liefst 51 minuten dichter bij Nederland komen te liggen. De nieuwe tijden zijn al te raadplegen op www.ns.nl en mobiel.ns.nl. Het nieuwe Spoorboekje ( 5,50) is te koop vanaf zaterdag 21 november. Overzicht van de belangrijkste wijzigingen:


- Tussen Lelystad, Almere, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol gaat op maandag t/m zaterdag tot 20 uur ieder halfuur een Intercity rijden. De Sprinter Hoofddorp ­ Lelystad rijdt voortaan (op de uren dat de nieuwe Intercity gaat rijden) niet verder dan Almere Oostvaarders en de Intercity Utrecht ­ Hilversum ­ Almere begint/eindigt in Almere Centrum.

- Tussen Amsterdam Muiderpoort en Diemen gaat de Sprinter naar/van Almere Oostvaarders stoppen in het nieuwe station Amsterdam Science Park.
- De Intercity's Enkhuizen ­ Amsterdam C en Amsterdam C ­ Amersfoort worden met elkaar verbonden. Voortaan rijdt ieder halfuur een Intercity Enkhuizen ­ Hoorn ­ Amsterdam C ­ Hilversum ­ Amersfoort ­ Amersfoort Schothorst. In de spitsuren rijden de Intercity's tussen Enkhuizen en Amsterdam C in de drukste richting ieder kwartier.
- De Sprinter Rotterdam C ­ Gouda ­ Amsterdam Bijlmer ­ Amsterdam C (ieder half uur) rijdt niet meer door naar Enkhuizen, maar gaat naar Uitgeest. `s Avonds en op zondag rijdt deze Sprinter door naar Alkmaar.

- De Intercity Rotterdam C ­ Utrecht C ­ Amersfoort Schothorst wordt in de drukke uren van de week vanaf Amersfoort doorgetrokken naar Apeldoorn en Deventer. Hierdoor krijgen Apeldoorn en Deventer in de brede spitsuren en op drukke tijden in het weekend ieder kwartier een Intercityverbinding met de Randstad. In Apeldoorn komen betere aansluitingen naar/van Zutphen.

- De Intercity's tussen de Randstad en Groningen, Twente en Zuid-Limburg worden enkele minuten sneller. De Intercity Leiden C ­ Alphen a/d Rijn ­ Utrecht C komt 3 minuten eerder aan in Utrecht.


- De Sprinter Rhenen ­ Utrecht C ­ Breukelen (2x per uur) rijdt in de spitsuren door naar/van Amsterdam C en Uitgeest.

- Om de trein (en de doorgaande weg) in Nijverdal onder de grond te brengen, wordt de spoorlijn Zwolle ­ Wierden 3 jaar lang onderbroken. Tussen het tijdelijke station Nijverdal West en station Nijverdal gaan bussen rijden. Doorgaande reizigers tussen Zwolle en Twente reizen sneller en comfortabeler via Deventer (zonder bijbetaling).
- Tussen Gouda en Alphen a/d Rijn maken de trams plaats voor Sprinters, die in de spitsuren vaker dan nu gaan doorrijden naar/van Leiden C.

- De Sprinter Hoofddorp ­ Schiphol ­ Zaandam ­ Hoorn gaat (weer) doorrijden naar/van Hoorn Kersenboogerd.

- Vanaf medio 2010 krijgt de stoptrein Eindhoven ­ Weert een stop in het nieuwe station Maarheeze, gelegen tussen Heeze en Weert. Dan komt het aantal stations in Nederland op 384.

- Thalys naar Parijs gaat over de HSL rijden tussen Schiphol en Antwerpen, ten zuiden van Rotterdam met 300 km/h, ten noorden daarvan voorlopig nog met 160 km/h. De stop in Den Haag HS vervalt, maar met het reguliere aanbod van 8 à 10 treinen per uur tussen Den Haag HS en Rotterdam C is er altijd een snelle aansluiting.
- Het aantal Thalys-ritten wordt verhoogd van 6 naar 7 per dag.
- Ook de reis met de Ski-Thalys naar de Franse Alpen wordt bijna een uur sneller.
- CityNightLine Amsterdam Milano/Wien zal niet meer rijden.

Noot aan de redactie
NS Persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 381 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

---- --