Utrecht, 20 november 2009
Dienstregeling 2010: snellere reismogelijkheden
Vanaf 13 december andere tijden, betere aansluitingen en kortere reistijden.
Nieuw station Amsterdam Science Park
Thalys supersnel naar Brussel en Parijs
Op zondag 13 december 2009 gaat in Nederland en de omringende landen de
spoordienstregeling 2010 van start. Deze staat vooral in het teken van versnelling.
Reizen met Intercity's tussen de Randstad en het Noorden, Oosten en Zuiden van
Nederland gaat enkele minuten sneller. Tussen Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en
Schiphol wordt zelfs tot 12 minuten reistijdwinst geboekt.
De nieuwe dienstregeling is in goed overleg met decentrale overheden,
consumentenorganisaties en ProRail tot stand gekomen. Het resultaat is dat, naast de
versnelling in de verbindingen met de landsdelen, diverse regionale wensen worden
vervuld, zoals opening van nieuwe stations en betere Sprinter-diensten.
Ook internationaal wordt het reizen sneller: Thalys gaat over de HSL rijden, waardoor
Antwerpen, Brussel en Parijs maar liefst 51 minuten dichter bij Nederland komen te liggen.
De nieuwe tijden zijn al te raadplegen op www.ns.nl en mobiel.ns.nl. Het nieuwe
Spoorboekje ( 5,50) is te koop vanaf zaterdag 21 november.
Overzicht van de belangrijkste wijzigingen:
- Tussen Lelystad, Almere, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol gaat op maandag
t/m zaterdag tot 20 uur ieder halfuur een Intercity rijden. De Sprinter Hoofddorp Lelystad
rijdt voortaan (op de uren dat de nieuwe Intercity gaat rijden) niet verder dan Almere
Oostvaarders en de Intercity Utrecht Hilversum Almere begint/eindigt in Almere
Centrum.
- Tussen Amsterdam Muiderpoort en Diemen gaat de Sprinter naar/van Almere
Oostvaarders stoppen in het nieuwe station Amsterdam Science Park.
- De Intercity's Enkhuizen Amsterdam C en Amsterdam C Amersfoort worden met elkaar
verbonden. Voortaan rijdt ieder halfuur een Intercity Enkhuizen Hoorn Amsterdam C
Hilversum Amersfoort Amersfoort Schothorst. In de spitsuren rijden de Intercity's
tussen Enkhuizen en Amsterdam C in de drukste richting ieder kwartier.
- De Sprinter Rotterdam C Gouda Amsterdam Bijlmer Amsterdam C (ieder half uur)
rijdt niet meer door naar Enkhuizen, maar gaat naar Uitgeest. `s Avonds en op zondag rijdt
deze Sprinter door naar Alkmaar.
- De Intercity Rotterdam C Utrecht C Amersfoort Schothorst wordt in de drukke uren van
de week vanaf Amersfoort doorgetrokken naar Apeldoorn en Deventer. Hierdoor krijgen
Apeldoorn en Deventer in de brede spitsuren en op drukke tijden in het weekend ieder
kwartier een Intercityverbinding met de Randstad. In Apeldoorn komen betere
aansluitingen naar/van Zutphen.
- De Intercity's tussen de Randstad en Groningen, Twente en Zuid-Limburg worden enkele
minuten sneller. De Intercity Leiden C Alphen a/d Rijn Utrecht C komt 3 minuten
eerder aan in Utrecht.
- De Sprinter Rhenen Utrecht C Breukelen (2x per uur) rijdt in de spitsuren door naar/van
Amsterdam C en Uitgeest.
- Om de trein (en de doorgaande weg) in Nijverdal onder de grond te brengen, wordt de
spoorlijn Zwolle Wierden 3 jaar lang onderbroken. Tussen het tijdelijke station Nijverdal
West en station Nijverdal gaan bussen rijden. Doorgaande reizigers tussen Zwolle en
Twente reizen sneller en comfortabeler via Deventer (zonder bijbetaling).
- Tussen Gouda en Alphen a/d Rijn maken de trams plaats voor Sprinters, die in de spitsuren
vaker dan nu gaan doorrijden naar/van Leiden C.
- De Sprinter Hoofddorp Schiphol Zaandam Hoorn gaat (weer) doorrijden naar/van
Hoorn Kersenboogerd.
- Vanaf medio 2010 krijgt de stoptrein Eindhoven Weert een stop in het nieuwe station
Maarheeze, gelegen tussen Heeze en Weert. Dan komt het aantal stations in Nederland op
384.
- Thalys naar Parijs gaat over de HSL rijden tussen Schiphol en Antwerpen, ten zuiden van
Rotterdam met 300 km/h, ten noorden daarvan voorlopig nog met 160 km/h. De stop in
Den Haag HS vervalt, maar met het reguliere aanbod van 8 à 10 treinen per uur tussen
Den Haag HS en Rotterdam C is er altijd een snelle aansluiting.
- Het aantal Thalys-ritten wordt verhoogd van 6 naar 7 per dag.
- Ook de reis met de Ski-Thalys naar de Franse Alpen wordt bijna een uur sneller.
- CityNightLine Amsterdam Milano/Wien zal niet meer rijden.
Noot aan de redactie
NS Persvoorlichting 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van
NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 381 stations biedt NS
een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --
Nederlandse Spoorwegen