ROC's laten door falend systeem minstens 26 miljoen per jaar liggen.

14/12/2009 12:48

CASE Builders

Het onderwijs- en arbeidsmarktsysteem functioneert bepaald niet zonder problemen . Dit komt nog het meest tot uiting in het feit dan zo'n 35 procent van de instromende MBO- en Hbo-studenten in het eerste jaar hun opleiding al verlaten en veelal werkloos raken of simpelweg uit het zicht van opleiders en overheid verdwijnen. Auteur Cees Morsch vindt dit onacceptabel. In zijn nieuwste boek 'Einde aan de Onmacht in Onderwijs en Arbeidsmarkt' legt hij het systeemfalen feilloos bloot. Volgens hem laten alleen al de gezamenlijke ROC's 26 miljoen euro per jaar liggen. Geld dat zij kunnen verdienen door op eenvoudige wijze de schooluitval met een extra 15 procent terug te dringen.

Het bedrag dat de ROC's laten liggen, is volgens Morsch - directeur van Case Builders BV en winnaar van de NBL/ICT Award 2007- slechts het topje van de ijsberg. Het zijn namelijk de voortijdige schoolverlaters die door hun kansloze positie op de arbeidsmarkt zorgen voor een stijging van de jeugdwerkeloosheid en/of onderdeel worden van de hangjongerenproblematiek.

Morsch noemt het gebrek aan innovatief vermogen, de geslotenheid van organisaties en het telkens weer bewandelen van platgetreden paden illustrerend voor het heersende onvermogen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. De verhalen van studenten, die door gebrek aan kennis en begeleiding verkeerde keuzes maken (80%) en vroegtijdig van school gaan, zijn legio. Maar ook de getuigenissen van (jeugd) werkelozen - die tegen een muur van bureaucratie, onwetendheid en onbegrip aanlopen - liggen letterlijk voor het oprapen. Dit terwijl er met veel gemeenschapsgeld ontwikkelde instrumenten zijn die kunnen bijdragen aan een oplossing voor deze problematiek, maar die niet of nauwelijks worden toegepast.

Innovatieve oplossingen

Aan de hand van deze verbazende, humoristische, maar vaak ook verontwaardiging oproepende verhalen en interviews met beleidsmakers- en uitvoerders, beschrijft Cees Morsch op een voor iedereen toegankelijke manier het systeemfalen van ons huidige onderwijs- en arbeidsmarktsysteem.

Morsch laat het daar echter niet bij. De auteur komt met innovatieve, maar zeer concrete oplossingen, die direct toepasbaar zijn. Oplossingen die voortijdig schooluitval voorkomen, zorgen voor een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt en leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen. Hij maakt daarbij onder meer slim gebruik van de mogelijkheden die ICT ons vandaag de dag te bieden heeft. Het boek sluit naadloos aan op het advies van de Onderwijsraad dat 13 november 2009 is aanboden aan Minister Plasterk en Staatsecretaris van Bijsterveld getiteld "Naar een doelmatiger onderwijs" en bij de "Conclusies en aanknopingspunten voor het arbeidsmarktbeleid" zoals opgenomen in de Arbeidsmarktanalyse 2009 van de Raad voor Werk en Inkomen.

Staatssecretaris wil inzage

Het boek 'Einde aan de Onmacht in Onderwijs en Arbeidsmarkt' wordt op 13 januari officieel gepresenteerd tijdens het gelijknamige congres in het Beatrix Theater in Utrecht. Maar, reeds nu al heeft het tot commotie en grote interesse geleid bij het Ministerie van OCW. In een reactie op het verzoek van de auteur om mee te werken aan zijn boek, liet staatssecretaris Maria van Bijsterveldt weten dat op dit moment nog niet aan te durven. Echter, zij stelt bijzonder geĂŻnteresseerd te zijn in de inhoud ervan en heeft om die reden de auteur nadrukkelijk verzocht nog voor verschijning inzage te krijgen in het boek.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.eindeaandeonmacht.nl