FloraHolland
Digitaal zakendoen: niet meedoen is geen optie
FLORAHOLLAND, 14 december 2009 (persbericht) - "Niet meedoen is geen
optie, maar blijf het vooral collectief doen. En houd als sector zelf
de controle in handen, want dat biedt kansen." Dat was in het kort de
boodschap die spreker Hans van Grieken, vice president Business
Innovation bij Capgemini, zijn ruim tweehonderdvijftig toehoorders
meegaf. Van Grieken was een van de sprekers tijdens het seminar
Digitaal zakendoen via FloraHolland, dat vorige week werd gehouden. In
zijn inleiding nam hij de zaal mee op een boeiende reis door de
hedendaagse digitale wereld. Hij maakte de sierteeltsector
complimenten voor de manier waarop zij vaak voor loopt, maar had ook
een waarschuwing. "Houd rekening met de nieuwe generatie klanten en
collega's die opgroeien met hun I-Phone en blackberry. Die verwachten
niet anders dan dat je digitaal met ze communiceert. Wil je ze als
klant houden dan moet je op hún manier communiceren. Maar kijk ook
naar de mensen die niet zo snel meekunnen. Gun ze wat tijd en help ze
op weg."
Klok bij de tijd
Dirk Hogervorst, manager FloraHolland Rijnsburg, beantwoordde in zijn
presentatie de vraag of onze klok nog bij de tijd is. "Het principe
van producten met behulp van een klok verkopen: dat is niet veranderd.
Wat wel veranderd is, is de informatie. Er wordt nu veel meer
informatie over het product op de klokken vermeld. Niet alleen op de
klok maar ook via digitale systemen zoals Kopen Op Afstand (KOA) vindt
die informatie zijn weg. Die informatie moet dus absoluut betrouwbaar
zijn. Beeldmateriaal komt er bij als extra ondersteuning."
Informatie en vertrouwen
Digitalisering heeft al jaren geleden z'n intrede gedaan in de
verkoopsystemen bij de veiling. Vanaf 1996 worden de producten
Gerbera en Anthurium met beeldveilen verhandeld. Kopers in het
buitenland kopen al jaren op basis van productfoto's, informatie en
vertrouwen in hun leverancier. Mark-Jan Terwindt, concernmanager
FloraHolland Connect, liet de zaal zien hoeveel informatie bij Connect
al op digitale wijze wordt gedeeld tussen koper, veiling en handel.
Ook daar kopen klanten vooral op basis van digitale informatie en
vertrouwen.
FloraHolland ziet digitalisering als een van haar speerpunten. De
veilingklok is en blijft in de vermarkting van sierteeltproducten een
belangrijk verkoopinstrument. Loskoppeling van de commerciële en
logistieke processen is nodig om vraag en aanbod maximaal te bundelen
en de klok betaalbaar te houden. Beeldveilen wordt na intensief
overleg met kwekers en handel stap voor stap op de
FloraHolland-marktplaatsen ingevoerd.
Bij de foto: Spreker Hans van Grieken van Capgemini nam de zaal mee op
een boeiende reis door de hedendaagse digitale wereld.