Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties






Voortgangsrapportage Dienstverlening, Regeldruk en Informatiebeleid




14 december 2009



> Retouradres Postbus 20011 2500 EA  Den Haag 

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal                             DRI 
                                                                               IDO 
Postbus 20018 
                                                                               Schedeldoekshaven 200 
2500 EA  Den Haag                                                              2511 EZ  Den Haag 


                                                                               Postbus 20011 
                                                                               2500 EA  Den Haag 


                                                                               www.minbzk.nl 
                                                                               Contactpersoon 
                                                                               D.W. van Beek  
                                                                               T 070-4266770 
                                                                               Dymphna.Beek@minbzk.nl 
Datum  14 december 2009                                                         
                                                                               Kenmerk 
Betreft  Voortgang Dienstverlening, regeldruk en informatiebeleid              2009-0000717041 



                                                                               Bijlagen 
                                                                               2 
1. Inleiding  
Het kabinet heeft zich tot doel gesteld om merkbare verbeteringen voor 

dienstverlening en regeldruk te realiseren. Met deze brief rapporteer ik over 
de aanpak voor burgers, professionals en het burgerdeel van de aanpak voor 
medeoverheden. In het aanvullend beleidsakkoord is een versnelling 
aangekondigd om in deze periode van crisis, waarin mensen kwetsbaarder          
zijn, tot verbeteringen te komen van de vermindering van regeldruk en 
administratieve lasten en administratieve lasten 閚 verbetering van  
dienstverlening aan burgers. Niet pas in 2011, maar versneld al in 2010, wil 
ik samen met het kabinet dat de tien grootste knelpunten in de 
dienstverlening voor de burgers zijn opgelost. Deze rapportage laat zien dat 
wij op de goede weg zijn om de belangrijkste knelpunten voor burgers, 
professionals en medeoverheden op te lossen, het contact tussen overheid 
en burger in de publieke sector aanzienlijk te verbeteren en de overheid 
klantvriendelijker en effici毛nter te maken.  

De doelstelling vermindering administratieve lasten van het Rijk voor 
burgers is in tijdsbesteding gehaald: op dit moment is netto 28% in tijd 
gereduceerd, in 2011 zal de netto reductie 31% zijn. Voor de out-of-pocket 
kosten is de netto vermindering op dit moment 21% en is de verwachting 
dat in 2011 netto 25% is behaald. Om beter zicht te krijgen op de bijdrage 
van het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) aan het terugdringen van de 
regeldruk voor burgers is onderzocht wat daarin de bijdrage van de NUP-
bouwstenen is. 


                                                                                            Pagina 1 van 28 







                                                                                                 Datum 
                                                                                                 14 december 2009 
                                                                                                 Kenmerk 
                                                                                                 2009-0000717041 
In mijn brief aan uw Kamer van 9 juni 2008 (29362 nr. 137) heb ik u mijn                          
聨Visie op dienstverlening en het Actieprogramma Dienstverlening en e-                             
overheid' aangeboden. Daarin is melding gemaakt van het Nationaal                                 
Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid (NUP) waarin 
bestuurlijk afspraken zijn gemaakt over de implementatie van de 19  
e-overheidsbouwstenen en 6 voorbeeldprojecten zijn benoemd.                                       
Er zijn diverse instrumenten ingezet om de knelpunten van burgers op te 
lossen. Voorbeelden daarvan zijn de pioniergemeenten en specifieke 
implementatietrajecten zoals het geven van meer ruimte aan vrijwilligers en 
de inzet van de EGEM i-teams.  

Toelichting op opzet van deze brief 
In de afgelopen jaren heb ik in afzonderlijke rapportages over de voortgang 
van de beleidsterreinen dienstverlening, informatiebeleid en vermindering 
regeldruk voor burgers aan u verslag gedaan.1 Dit jaar ontvangt u 茅茅n 
integrale rapportage waarin deze beleidsterreinen in samenhang worden 
gepresenteerd. De onderliggende rapportages, metingen en 
onderzoeksrapporten worden op www.minbzk.nl gepubliceerd.  

In deze rapportage breng ik u in hoofdstuk 3 op de hoogte van de voortgang 
van de afname van de administratieve lasten van de professional, mede-
overheden en de afname van de interbestuurlijke lasten. Ik meld u in 
hoofdstuk 4 de voortgang en knelpunten op het gebied van de 
implementatie van de e-overheidsbouwstenen. In hoofdstuk 5 zal ik ingaan 
op de aan u gedane toezeggingen. Tenslotte schets ik in hoofdstuk 6 een 
beeld van de Nederlandse prestaties op internationaal gebied en de 
uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van de 
dienstverlening en sluit ik af met mijn beleidsvoornemens voor 2010. 

In de bijlage vindt u een overzicht van de onderliggende rapportages en 
onderzoeken. Tevens treft u een tabel aan waarin de voortgang per  
1 oktober 2009 langs de top 10 knelpunten aan u wordt gepresenteerd, 
evenals de voortgang op de NUP-bouwstenen, transparantie- en 
innovatieprojecten en het meldpunt ID-fraude.  
Ook is toegevoegd een overzicht met de stand van zaken rond de 
implementatie van de webrichtlijnen bij gemeenten, zoals aan uw kamer in 
februari jl. (29632, nr. 139) is toegezegd. 



1 De voortgangsbrief Regeldruk Bedrijven is, door de de Staatssecretarissen van Financi毛n en 
Economische Zaken op 10 november 2009 naar de Tweede Kamer gezonden (29515, nr. 305). 
                                                                                                            Pagina 2 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
Maar allereerst wil ik u het perspectief van de doelgroepen burgers,            
professionals en mede-overheden schetsen, omdat ik het van belang vind           
om te laten zien wat het ingezette beleid in de praktijk zal betekenen.          
Daarbij wordt aandacht besteed aan de onderdelen van het beleid op het 
gebied van regeldruk, informatiebeleid en betere dienstverlening. Om 
inzichtelijk te maken hoe deze beleidsdoelstellingen zich tot elkaar            
verhouden en hoe zij elkaar versterken, is ervoor gekozen te rapporteren 
over wat er voor burgers in het contact met de overheid merkbaar is 
verbeterd. Ik breng de verbeteringen in beeld langs enkele personen die 
illustratief kunnen zijn voor de burger, professional en medeoverheden. Het 
betreft een gemeentesecretaris, iemand die werkzaam is in de zorg, een 
werkloze, een agente en een vitale oudere. 

2. Merkbare verbeteringen van de dienstverlening  

2.1 Mevrouw M. gemeentesecretaris  
Mevrouw M. is sinds 3 jaar gemeentesecretaris, met als speciaal aandachtspunt 
het verbeteren van de dienstverlening. In haar huidige functie heeft ze met een 
aantal grote vernieuwingen te maken gehad. Deze veranderingen vonden plaats 
op het gebied van informatiebeleid, dienstverlening en vermindering regeldruk. 
Ze merkt echter ook dat haar medewerkers steeds meer worden gehinderd door 
administratieve lasten en bestuurlijk toezicht, waardoor projecten langzamer en 
moeizamer gaan. 

2.1.1. Informatiebeleid 
In haar gemeente is een klantcontactcentrum ingericht. De gemeente is nu 
telefonisch op een 14+nummer bereikbaar. Deze vernieuwing heeft voor een 
reorganisatie binnen de directie Publiekszaken gezorgd, die tot een effici毛ntere 
werkwijze heeft geleid. Als gemeentesecretaris vindt zij het belangrijk dat burgers 
de gemeente via verschillende kanalen (balie, internet en telefoon) kunnen 
bereiken. De balie moet aantrekkelijke openingstijden hebben en een afspraak bij 
de publieksbalie moet van tevoren (via internet) gemaakt kunnen worden om 
wachttijden terug te brengen. De website voldoet aan de webrichtlijnen en de 
gemeente sluit aan op de portaal MijnOverheid.nl.  Samenwerkende Catalogi was 
茅茅n van de eerste bouwstenen van het Nationaal Uitvoeringsprogramma 
Dienstverlening en e-overheid (NUP) die de gemeente invoerde. Zij ziet dat niet 
alleen de burgers daar profijt van hebben, ook haar medewerkers merken het 
verschil. Haar medewerkers zijn ondersteund door EGEM i-teams bij het opstellen 
van een realisatieplan voor de invoering van de basisregistraties. Zo is de 
gemeente eind 2008 aangesloten is op de basisregistraties Kadaster en Topografie 
                                                                                           Pagina 3 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
en dit jaar op de GBA-Verstrekkingen (GBA-V) zodat de gemeente nu ook, als het 

nodig is, gegevens van burgers uit andere gemeenten kan raadplegen. Verder 

heeft zij ervoor gezorgd dat niet alleen de afdeling Publiekszaken gebruik maakt 

van de GBA, maar alle gemeentelijke diensten de gegevens uit de GBA gebruiken. 

     Voortgang/Resultaten                                                      
     路     Project Antwoord漏: 5 miljoen Nederlanders kunnen gebruik maken van 
           het 14+nummer.  
     路     MijnOverheid.nl: 41 gemeenten zijn volledig aangesloten met meer dan 
           20.000 gebruikers en bij 75 gemeenten en alle provincies is de 
           aansluiting in ontwikkeling. 
     路     Twee provincies en 13 gemeenten zijn koplopers tijdbeleid, deze 
           koplopers ambi毛ren een verdergaande rol in het organiseren van een 
           flexibel aanbod van dienstverlening met voor de burgers handige tijden. 
     路     In 95 gemeenten is het mogelijk online een afspraak in te plannen voor 
           de aanvraag van een rijbewijs en/of paspoort. 
     路     Samenwerkende Catalogi: 323 gemeenten, alle provincies en 
           waterschappen zijn aangesloten. 
     路     EGEM i-teams: 425 gemeenten hebben zich aangemeld voor 
           ondersteuning, bij 282 gemeenten is een realisatieplan opgesteld. Alle 
           provincies en waterschappen hebben zich voor ondersteuning 
           aangemeld.  
     路     Basisregistraties Kadaster en Topografie: vanaf 1 januari 2009 is de 
           wettelijke verplichting van kracht, daarom kan er van worden uitgegaan 
           dat alle gemeenten, provincies en waterschappen zijn aangesloten.  

2.1.2 Dienstverlening 
Voor haar staat de kwaliteit van de dienstverlening hoog in het vaandel. Wat 
burgers vinden van de dienstverlening vindt zij belangrijk. De gemeente 
scoorde het afgelopen jaar goed in het kwaliteitsonderzoek. De dienstverlening 
kreeg een 7,5 van de burgers. Dit is boven de kabinetsdoelstelling van een 7 
voor dienstverlening. Ze merkt echter dat burgers kritischer zijn wanneer ze, 
naast de gemeente, ook bij ketenpartners moeten zijn. Dit vertaalt zich in een 
lagere score van 6,6.  
De producten en diensten die de gemeente aanbiedt staan steeds vaker op 
internet en zijn ingedeeld naar levensgebeurtenissen. De gemeente heeft ook 
een kwaliteitshandvest en haar formulieren begrijpelijk gemaakt. De 
dienstverlening is daarmee overzichtelijker en de kwaliteit is beter. Een andere 
indicator voor de voortgang van de elektronische dienstverlening is de 
Overheidsmonitor. Vorig jaar stond de gemeente ergens in de middenmoot. 
                                                                                          Pagina 4 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
Zelfs het nieuws dat de gemeente dit jaar in de Overheidsmonitor gestegen is, 

betekent niet dat de gemeente nu kan afwachten. Zo zijn verschillende            
vergunningstelsels kritisch bekeken en wordt gewerkt aan de invoering van   
een volgsysteem voor vergunningen. Burgers kunnen via internet zien hoever 
het met de vergunningverlening is. Dat is niet alleen prettig voor burgers, 
maar ook voor het management van de gemeente, dat via deze toepassing           
kan volgen of de vergunningen tijdig worden verleend. Zelf volgt ze de 
bekendmakingen van overheidsorganisaties kritisch op internet. Zo leest ze 
om op de hoogte te blijven van wetswijzigingen, via Overheid.nl, de digitale 
Staatscourant.  

Als gemeentesecretaris blijft zij op zoek naar nieuwe vormen van 
dienstverlening. Innoveren is volgens haar noodzakelijk om in de juiste 
richting te blijven bewegen. Ze heeft daarom een projectgroep innovatie 
binnen de gemeente opgericht. Deze projectgroep heeft als doel te bekijken 
hoe zij de innovatieprojecten in kaart gebracht door het ministerie van 
Binnenlandse Zaken, zoals de flitsvergunning, binnen de gemeente kunnen 
inzetten. 

       Voortgang/Resultaten  
       路  Het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van de 
          overheidsdienstverlening levert in waardering van de burgers een 6,4 op 
          voor de overheid in het geheel, een 6,6 voor de keten en op 
          organisatieniveau wordt een 6,9 gescoord. 
       路  De levensgebeurtenissen aanpak van BZK brengt de verschillende 
          lopende initiatieven op het gebied van life-events bij elkaar om te komen 
          tot generieke aanpak en opzet ten einde de dienstverlening te 
          verbeteren.  
       路  Er zijn 2 Customer Journey Mappings vanaf nu Klant Ervaring op de 
          Kaart (KEK) uitgevoerd: Verhuizen en overlijden. In KEK's worden aan de 
          hand van de concrete ervaringen van burgers, de door hen ervaren 
          knelpunten in kaart gebracht.  
       路  Aan het verbeteren van de ketensamenwerking werkt BZK samen met 
          onder andere de Manifestpartijen en de Nationale Ombudsman. 
       路  177 organisaties hebben een kwaliteitshandvest. 
       路  De 50 meest gebruikte rijksformulieren zijn begrijpelijk gemaakt. 
       路  112 gemeenten gebruiken de instrumenten voor begrijpelijke 
          formulieren. 
       路  Uit onderzoek naar 8 formulieren blijkt dat de toepassing van 
          begrijpelijke taal de volgende effecten heeft: 14% afname in tijd voor 
                                                                                           Pagina 5 van 28 







                                                                                 Datum 
                                                                                 14 december 2009 
                                                                                 Kenmerk 
                                                                                 2009-0000717041 
            het invullen van formulieren door de burger - 35% minder fouten worden 

            gemaakt en de beleving is verbeterd met 6,4 %.                        
       路  117 gemeenten hebben volgsysteem voor vergunningen.                     
       路  De Staatscourant is sinds 1 juli 2009 digitaal. Dit zorgt voor een 
            kostenbesparing van 8,9 miljoen euro per jaar.  
       路  Het project Innovatie van dienstverlening heeft geleid tot een top 10 van 

            innovaties waar gemeenten op kunnen aan sluiten. BZK draagt deze 
            innovaties ook proactief uit. 

2.1.3 Regeldruk 
De gemeente doet net als veel andere gemeenten mee aan de vermindering van 
regeldruk om de landelijke doelstelling van 25% te halen. Zo heeft de gemeente 
met behulp van een voucher van het ministerie van BZK de modelverordeningen 
ge茂mplementeerd en vraagt de gemeente minder uittreksels bij trouwen. Ook doet 
zij mee aan eenmalige aangifte bij vermissing reisdocumenten bij de gemeente en 
vanaf volgend jaar zal de gemeente meedoen aan de proef rond 
Plaatsonafhankelijke dienstverlening Reisdocumenten. Het helpt dat de gemeente 
is aangesloten op het GBA waardoor interne informatie-uitwisseling makkelijker is 
en de burger gegevens niet langer (meerdere malen) hoeft aan te leveren. Het 
wordt dan voor burgers zelfs mogelijk bij een andere gemeente langs te gaan voor 
bepaalde diensten. Ook is ze blij dat de 185 dagen regeling, waardoor mensen 
soms door een kort verblijf in het buitenland hun rijbewijs niet onmiddellijk kunnen 
krijgen, is versoepeld. 

Zij is verheugd dat de rijksoverheid ook haar steentje bijdraagt in het verminderen 
van de regeldruk voor de medeoverheden. Voor de afdeling publiekszaken is het 
erg prettig dat, wanneer de uitbreiding van Vaste Verander Momenten een feit is, 
de regelgeving met betrekking tot de hoogte van tarieven v贸贸r 1 oktober bekend 
wordt gemaakt. Dit scheelt veel haastwerk aan het einde van het jaar, omdat de 
nieuwe leges v贸贸r 1 januari in de verordeningen moeten worden opgenomen. Ook 
het terugdringen van het aantal specifieke uitkeringen en de invoering van Single 
Information and Single Audit (SiSa) scheelt de gemeente veel tijd en geld. 

       Voortgang/Resultaten  
       路    Op 1 januari 2009 hadden 200 gemeenten een `burgervoucher' 
            toegekend gekregen, die is omgezet in gemeentelijke maatregelen. 
       路    267 gemeenten met in totaal 12,3 miljoen inwoners vragen geen 
            uittreksels meer bij trouwen door het gebruik van de informatie uit de 
            GBA.  
       路    Door invoering van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten 
                                                                                            Pagina 6 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
           Administratie in 2010 wordt plaatsonafhankelijke dienstverlening      
           mogelijk, in 2010 start een pilot                                     
      路    Het voornemen is om Vaste VeranderMomenten in te voeren bij           
           regelgeving die in voorbereiding is, voor burgers, professionals en 
           medeoverheden.  
      路    In verband met de hoge interbestuurlijke lasten heeft het kabinet hier 

           een 25% reductiedoelstelling op gesteld. Wat hieraan bijdraagt is het 
           terugdringen van het aantal specifieke uitkeringen en de invoering van 
           Single Information and Single Audit (SiSa). SiSa leidt tot minder last, 
           eenduidige verantwoording en vaste verantwoordingsmomenten. De 
           komende tijd wordt gekeken naar de vraag of de informatievraag aan 
           medeoverheden beperkt blijft tot het noodzakelijke en of het mogelijk is 
           om deze nog meer te uniformeren en te stroomlijnen, en geschikt te 
           maken voor meervoudig gebruik. 


2.2. De heer D. verpleegkundige 
De heer D. werkt als verpleegkundige in een ziekenhuis. Naast zijn werk 
helpt hij zijn chronisch zieke broer met zijn administratie. 

2.2.1 Informatiebeleid 
Het invullen van de jaarlijkse belastingaangifte met behulp van de DigiD verloopt 
sneller dan voorheen en volgend jaar zal het formulier nog meer vooringevulde 
gegevens bevatten. Hij is door zijn broer via DigiD Machtigen (voorheen 
Gemeenschappelijke Machtigingen Voorziening GMV) gemachtigd om voor hem 
zaken met de overheid te doen. Zo kan hij de vooringevulde belastingsaangifte 
voor zijn broer doen en zorgvoorzieningen via Regelhulp.nl aanvragen. 
De verhuizing van zijn broer is digitaal doorgegeven aan de gemeente. Toen hij 
toch nog een vraag had m.b.t. de verhuizing, belde hij het 14+nummer van de 
gemeente, waar zijn vraag door het klantcontactcentrum snel beantwoord werd. 
Via Mijnoverheid.nl is de informatie van de overheid steeds persoonlijker. Hij kan 
onder andere via de berichtenbox van MijnOverheid.nl attenderingen en digitale 
nota's van de overheid ontvangen en kan zien hoe hij bij de overheid geregistreerd 
staat. 
Onlangs heeft hij een nieuwe auto gekocht. Zijn oude auto was niet door de APK 
gekomen en daarvan heeft hij het kenteken direct geschorst. De aanvraag kon 
digitaal. Ook voor de parkeervergunning hoeft hij geen kopie van het nieuwe 
kentekenbewijs meer aan te leveren, omdat hij die vergunning digitaal aanvraagt 
met zijn DigiD, en de gemeente de gegevens van zijn auto uit het kentekenregister 
haalt.  
                                                                                           Pagina 7 van 28 







                                                                             Datum 
                                                                             14 december 2009 
                                                                             Kenmerk 
                                                                             2009-0000717041 

       Voortgang/Resultaten                                                   
       路  DigiD voor Burgers: 449 organisaties waarvan 395 gemeenten, 21   
          overheidsorganisaties, 5 provincies, 4 SUWI, 8 waterschappen, 12 
          zorginstellingen en 4 overige organisaties.  
       路  7,5 miljoen burgers hebben een DigiD-inlogcode.                     
       路  DigiD Machtigen is vanaf 1 januari 2010 gereed voor gebruik in het 
          burgerdomein. 
       路  De vooringevulde aangifte inkomstenbelasting betekent een 
          vermindering van de administratieve lasten voor burgers met 1,85 
          miljoen uur en 18 miljoen euro. 
       路  149 gemeenten, met 7,5 miljoen inwoners, hebben hun zorg- en sociale 
          zekerheidsvoorzieningen aangesloten op Regelhulp.nl. 
       路  In 282 gemeenten kan de verhuizing digitaal worden doorgegeven. 
       路  In 352 gemeenten kan een dienst on-line worden betaald.  
       路  295 gemeenten zijn aangesloten op de Berichtenbox. 
       路  Burgers waarderen de ketendienstverlening rond de aankoop of verkoop 
          van een auto met een 7,5. Deze keten scoort het hoogste in het 
          onderzoek naar de kwaliteit van de overheidsdienstverlening. 
       路  De digitalisering van de aanvraag tot schorsing van een kenteken 
          betekent een administratieve lastenvermindering van bijna een half 
          miljoen uur en 1 miljoen euro.  


2.2.2 Dienstverlening 
Zijn broer heeft een chronische ziekte en kan geen volledige baan meer aan. Zijn 
broer heeft bij de gemeente hulp in de huishouding aangevraagd via de Wet 
maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente was voornemens de 
aanvraag af te wijzen, maar heeft eerst gebeld om na te gaan of de aangeleverde 
gegevens wel klopten. Dit bleek niet het geval en dat kon toen direct worden 
rechtgezet. Doordat de gemeente snel telefonisch contact heeft gezocht, hoefde 
zij geen negatieve beschikking af te geven waar zijn broer dan weer bezwaar 
tegen had moeten maken.  

Omdat de gemeente deel uitmaakt van een proeflocatie Gezamenlijke 
Beoordeling, kijkt de gemeente verder dan alleen de beoordeling van de 
aangevraagde Wmo-voorziening. Samen het UWV, UWV-Werkbedrijf en 
Centrum Indicatiesteling Zorg (CIZ) wordt de hulpbehoefte van zijn broer in 
kaart gebracht op de terreinen welzijn, wonen, werken en zorg. Dit 
maatwerk leidt voor zijn broer tot het beste maatregelenpakket. Bovendien 
                                                                                        Pagina 8 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
hoeft hij voor de verschillende voorzieningen maar 茅茅n aanvraag in te           
dienen en krijgt hij hierbij 茅茅n aanspreekpunt. Hierdoor wordt hij beter 茅n      
sneller geholpen.                                                                

        Voortgang/Resultaten 
   路    26 overheidsorganisaties pionieren met de inzet van                     
        mediationvaardigheden. De resultaten van deze pioniers worden 
        gemonitord. Zo blijkt dat het inzetten van mediationvaardigheden in 
        de bezwaarfase gewaardeerd wordt met een 8, een kostenbesparing 
        oplevert van 27%, en vermindering van de administratieve lasten van 
        23%, de arbeidstevredenheid neemt toe met 20%. 
   路    Inmiddels zetten zo'n 80 overheidsorganisaties 
        mediationvaardigheden in om tot betere dienstverlening te komen en 
        minder formele procedures.  
   路    Burgers waarderen de ketendienstverlening rond de formele klacht- 
        en bezwaarprocedures met een 4,8; dit is hiermee de slechtst 
        scorende keten binnen het kwaliteitsonderzoek. Via de 
        Versnellingsagenda is daarom extra geld beschikbaar om nog meer 
        overheidsinstellingen mediationvaardigheden te laten toepassen. 
   路    De ministeries waar de instelling van een ambassadeur of 
        portefeuillehouder mediationvaardigheden zinvol is, bereiden de 
        benoeming voor. Het ministerie van Justitie heeft reeds in februari een 
        ambassadeur aangesteld, die ook activiteiten ontplooit voor de 
        Belastingdienst en het UWV.  
   路    Burgers waarderen de ketendienstverlening rond langdurige ziekte 
        met een 6,2.  
    路  Mede door inzet van de Kafkabrigade is het aantal indicatiestellingen 
        teruggedrongen. Zo hoeven voor het aanvragen van een 
        gehandicaptenparkeerkaart en voor bepaalde groepen binnen het speciaal 
        onderwijs geen herindicaties te worden aangevraagd en zijn de indicaties 
        langer geldig voor het leerlingenvervoer.  
    路  De Kafkabrigade onderzoekt momenteel of het aantal indicatiestellingen voor 
        speciaal onderwijs en de Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende 
        gehandicapte kinderen (TOG) teruggedrongen kan worden.  

2.2.3 Regeldruk 
In verband met de aanbouw aan zijn woning heeft de heer D. gehoord dat hij vanaf 
medio 2010 geen bouwvergunning meer nodig heeft. Hij besluit hij de aanbouw 
daarom niet uit te stellen de aanvraag van de bouwvergunning is immers al 
vereenvoudigd. De gemeente zal in 2010 bovendien gaan werken aan een 
                                                                                           Pagina 9 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
modernisering van het welstandsbeleid. Door te kiezen voor verschillende vormen 

van welstand wordt voor burgers en ondernemers de doorlooptijd bij nieuwe   
bouwprojecten fors ingekort.                                                     

Ook in zijn werk als verpleegkundige merkt hij dat er steeds meer ICT oplossingen 
worden gebruikt. Dit is het gevolg van deelname aan het project E-awareness in 

care. Toch kosten de indicatiestellingen nog veel tijd. Nu de zorginstelling zal gaan 
werken met vereenvoudigde indicatiestellingen en hergebruik van cli毛ntgegevens, 
hoopt hij dat het makkelijker wordt. Ook de aanpak van ingewikkelde formulieren, 
zoals het CIZ- formulier, zal een hoop ergernis besparen. Daarnaast neemt hij deel 
aan een onderzoek van de Kafkabrigade waarin vereenvoudiging van de informatie-
uitwisseling tussen zorgorganisaties centraal staat.  

       Voortgang/Resultaten 
       路  Omgevingsloket online: 394 gemeenten zijn aangesloten en bereiden zich voor op het op  
           op het ontvangen van digitale aanvragen. Daarnaast zijn 23 waterschappen en alle
           alle provincies aangesloten.  
       路  Uit onderzoek blijkt dat indieningvereisten bij gemeenten met 50% 
           verminderd kunnen worden. Gemeenten worden, op basis van de uitkomsten 
           van dit onderzoek, geadviseerd de indieningeisen te verminderen. 
       路  Medio 2010 treedt de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in 
           werking, die de Omgevingsvergunning introduceert. In de 
           uitvoeringregelgeving van de Wabo worden eveneens de mogelijkheden voor 
           vergunningvrij bouwen verruimd. De Omgevingsvergunning en de verruiming 
           van vergunningvrij bouwen betekenen een administratieve lastenreductie 
           voor burgers van 18.000 uur en 26,5 miljoen euro. Concreet zou het voor 
           iemand als de heer D. in 2010 een reductie van 2,5 uur en 550 euro 
           betekenen. Dit draagt er voor het grootste gedeelte aan bij dat van gezinnen 
           die iets willen gaan bouwen, de administratieve lasten deze kabinetsperiode 
           met 35% in tijd en 95% in kosten gereduceerd worden. 
       路  De top 5 knelpunten van professionals in de zorg zijn ge茂nventariseerd en 
           worden waar mogelijk opgepakt door de verantwoordelijke partijen. 
       路  Een aantal van de meest gebruikte formulieren door professionals in de zorg 
           worden in 2010 verbeterd. 
       路  Het VWS-BZK project E-awareness in care stimuleert het gebruik van ICT  
           toepassingen door zorgprofessionals. Eind 2010 hebben naar verwachting 
           150 zorginstellingen deelgenomen. 
       路  Er lopen verschillende Kafka-onderzoeken waarin getracht wordt de 
           informatie-uitwisseling tussen zorgorganisaties te verbeteren.  

                                                                                           Pagina 10 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 

2.3 De heer A. werkloos en vrijwilliger                                          
De heer A. is al een aantal jaar werkloos en in het weekend actief bij de        
voetbalvereniging.  

  2.3.1 Informatiebeleid                                                         
 Omdat de heer A. een bijstandsuitkering heeft, moet hij elke maand aantonen dat hij 
 nog recht heeft op de uitkering. Dit moet hij doen door het invullen van het 
 rechtmatigheidformulier, ook wel ROFje genoemd. Hij vult elke maand dezelfde 
 gegevens in op hetzelfde formulier. Het melden van nieuwe feiten komt zelden voor. 
 Binnenkort gaat dit veranderen omdat de gemeente waar hij woont gaat werken met 
 risicogericht toezicht. Klanten die hun formulieren altijd correct invullen hoeven dat na 
 verloop van tijd minder vaak te doen. Dit geeft de gemeente meer ruimte om op basis 
 van risicoprofielen de risicogroepen beter te controleren. Naast het werken met de 
 risicobenadering verandert er nog meer bij de sociale dienst, nadat ze heeft 
 meegedaan aan het pioniertraject van het ministerie van BZK en de VNG.  
 Toen hij een nieuwe bril nodig had werd hij geattendeerd op de mogelijkheid daarvoor 
 Bijzondere Bijstand aan te vragen. De aanvraagprocedure van bijstand en bijzondere 
 bijstand bleek vereenvoudigd omdat de gemeente beter gebruikt maakt van de 
 gegevens die de overheid al in bezit heeft en kritisch heeft gekeken naar de 
 indieningvereisten. Het aanvraagformulier is sterk vereenvoudigd. Het kost de 
 gemeente nog maar 5 dagen om na te gaan of iemand in aanmerking komt voor 
  (bijzondere) bijstand in plaats van 8 weken. Een voorschot verstrekken is hierdoor 
  niet langer nodig. De kosten voor de gemeente en de administratieve lasten van de 
  klant 茅n de onzekerheid over toekenning zijn daardoor afgenomen.  

        Voortgang/Resultaten 
         路  Er is een voorbeeld van het "Mutatieformulier" (vervanger ROFje) gemaakt 
             in begrijpelijke taal  
         路  Uit onderzoek in het kader van evaluatie van de Wet Werk en Bijstand blijkt 
             dat circa 50% van de gemeenten niet langer een ROFje vraagt. 
         路  44 sociale diensten, waarvan een aantal interbestuurlijk met in totaal 65 
             gemeenten, hebben het "pioniertraject bijstand" afgerond. In dit traject 
             staat de vermindering van administratieve lasten voor burgers en 
             professionals centraal door een eenvoudiger manier van aanvragen en 
             verantwoorden van (bijzondere) bijstand. 
         路  Circa 60% van de gemeenten vraagt minder dan 10 bewijsstukken bij de 
             aanvraag van bijzondere bijstand en werkt daarmee administratieve  
             lasten arm. 
         路  15% van de gemeenten beslist binnen 7 dagen op een aanvraag bijzondere 
                                                                                           Pagina 11 van 28 







                                                                                 Datum 
                                                                                 14 december 2009 
                                                                                 Kenmerk 
                                                                                 2009-0000717041 
            bijstand en hoeft niet te werken met voorschotten.                    
       路    Bijna de helft van de sociale diensten heeft een project (of start binnenkort 

            een project) om de administratieve lasten van burgers te verminde ren. 

2.3.2 Dienstverlening 
Door zijn lage inkomen komt hij in aanmerking voor verschillende                  
inkomensafhankelijke regelingen. Hij is bekend met de huur-en zorgtoeslag en de 
bijzondere bijstand, maar veel andere gemeentelijke regelingen kent hij niet en hij 
heeft deze dus ook nooit aangevraagd. De gemeente is nu aangesloten op 
Berekenuwrecht.nl. Met deze internetvoorziening kan hij nagaan voor welke landelijke 
en lokale inkomensvoorzieningen hij in aanmerking komt. Hij blijkt naast de toeslagen 
ook in aanmerking te komen voor een langdurigheidtoeslag, kwijtschelding van 
gemeentelijke- en waterschapsbelasting 茅n een stadspas. Omdat de gemeente werkt 
met automatische kwijtschelding van gemeentelijke belastingen is dit de eerste en 
enige keer dat hij de kwijtschelding moet aanvragen. Volgend jaar kijkt de gemeente 
zelf of hij nog steeds in aanmerking komt. 

        Voortgang/Resultaten 
        路  119 gemeenten zijn aangesloten op Berekenuwrecht.nl. 
        路  193 gemeenten maken gebruik van de geautomatiseerde kwijtscheldings-
           toets gemeentelijke belastingen. Bij bijna 50% van de getoetste 
           huishoudens leidde dit in 2009 tot een ambtshalve kwijtschelding. 

2.3.3 Regeldruk 
De heer A. is ook is actief bij de voetbalvereniging. Namens de vereniging vraagt hij 
jaarlijks subsidies aan. De vereniging organiseert regelmatig evenementen waarvoor 
vergunningen aangevraagd moeten worden. Vanaf 2010 wordt het voor de vereniging 
een stuk eenvoudiger. De gemeente neemt de model Algemene Subsidieverordening 
(ASV) van de VNG over, waardoor de vereniging een vierjarige subsidie kan aanvragen, 
in plaats van elk jaar een nieuwe aanvraag. Dit betekent niet alleen dat er minder tijd 
nodig is voor het invullen van de formulieren, maar veel belangrijker, het geeft de 
vereniging een bestaanszekerheid voor de komende periode. Ook heeft de gemeente 
kritisch gekeken naar haar vergunningenbeleid voor vrijwilligers. De kleine 
evenementenvergunning is afgeschaft en als er een collecte wordt gehouden hoeft dit 
alleen nog maar gemeld te worden. Hij kan de informatie hierover en de 
aanvraagformulieren gemakkelijk vinden via het digitale vrijwilligersloket. 
Tijdens de evenementen die de vereniging periodiek organiseert worden veel 
vrijwilligers ingezet. Deze zijn nu collectief verzekerd doordat de gemeente een 
collectieve vrijwilligersverzekering heeft afgesloten. 

                                                                                            Pagina 12 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 

      Voortgang/Resultaten                                                      
      路  Burgers waarderen de ketendienstverlening rond vrijwilligers met een 6,9. 

      路  De VNG heeft een gedereguleerde Model Subsidie Verordening gemaakt. 
      路  98 % van de gemeenten maakt gebruik van een collectieve 
          vrijwilligersverzekering.                                             
      路  De administratieve lasten van een bijstandsgerechtigde nemen deze 
          kabinetsperiode met 29% in tijd en 26% in kosten af, met name door de 
          vervanging van het ROF-je door een mutatieformulier. Ook de administratieve 
          lasten van vrijwilligers worden deze kabinetsperiode gereduceerd, namelijk 
          met 15% in tijd en 17% in kosten. Dit komt met name door vereenvoudiging 
          van het vergunningsstelsel van de Drank- en Horecawet 


2.4. Mevrouw G. de politieagente  
Mevrouw G. is werkzaam als politieagente  

2.4.1 Informatiebeleid 
De verbetering van het werkproces Jeugdige Verdachte, waarin onder ander het Landelijk 
Overdracht Formulier (LOF) wordt vervangen door het modulair opgebouwde Proces 
Verbaal Minderjarigen (PVM), leidt tot een vermindering van haar administratieve taken. 
Met de introductie van het PVM hoeft niet meer voor alle jeugdstrafzaken een volledig 
dossier (met alle stukken) te worden opgemaakt. Door de modulaire opbouw van het PVM 
kan een aanzienlijke winst worden geboekt op de capaciteit en doorlooptijd bij de 
verschillende partners. Andere initiatieven in haar korps, zoals de invoering van een PDA 
en elektronische informatieoverdracht tussen korps en het OM bij bijvoorbeeld 
jeugdstrafrechtzaken, betekenen een verlaging van haar administratieve lasten. 

      Voortgang/Resultaten 
      路  100 agenten hebben op www.mijnechtewerk.nl een melding gedaan over 
          knelpunten en daarbij verbetersuggesties gedaan. 
      路  Uitrol van het modulair opgebouwde Proces Verbaal Minderjarigen ter 
          vervanging van het Landelijk Overdracht Formulier (LOF) vindt plaats in 2010. 
      路  Het korps Hollands Midden experimenteert met het concept Informatie 
          Gestuurde Politie (IGP). Dit houdt in dat agenten hun bevindingen telefonisch 
          vanaf de straat door geven aan de (administratieve) backoffice. In de 
          backoffice wordt hun verhaal aangehoord, aanvullende informatie uit de 
          systemen gehaald en teruggekoppeld aan de agent.  Tegelijk met het 
          experiment vindt wetenschappelijk onderzoek plaats naar de gevolgen van de 
          invoering van het backoffice/frontoffice-concept voor de doelmatigheid van het 
                                                                                          Pagina 13 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
            korps. Onderzocht wordt wat de effecten zijn op de formatie en op de feitelijke 

            tijdsbesteding in de basispolitiezorg.                              

2.4.2 Dienstverlening  
Ook heeft zij een paar weken geleden een training mediationvaardigheden afgerond. 
Daar heeft zij geleerd hoe zij klachten via een persoonlijk gesprek, op een informele 

manier, sneller en beter kan behandelen. Wanneer blijkt dat een burger toch een 
formele klacht wil indienen, dan kan hij de klachtenregeling van het korps opvragen 
welke het afgelopen jaar is vereenvoudigd en geharmoniseerd. Zij hoeft minder tijd te 
besteden aan het invullen van voorheen ingewikkelde formulieren. Zo zijn de 
formulieren voor Risico Inventarisatie Huiselijk Geweld en voor het aanvragen van 
onderzoek naar DNA materiaal aanzienlijk vereenvoudigd.  
Het wegvallen van de dubbele aangifte bij vermissing van reisdocumenten is voor haar 
een werkverlichting. Burgers die hun reisdocumenten verliezen hoeven niet meer eerst 
naar de politie en daarna naar de gemeente. Nu is 茅茅n bezoek aan de gemeente 
genoeg. In enkele gevallen waarbij het vermoeden bestaat van misbruik, doet de politie 
nader onderzoek.  
Door de boete volgservice, die onlangs in haar korps is ingevoerd, hoeven zij en haar 
collega's veel minder telefonische vragen van burgers te beantwoorden. De boete 
volgservice is een internetservice waar burgers de gegevens van bekeuringen 
(snelheids- en roodlicht overtredingen die fotografisch zijn vastgelegd) zelf kunnen 
bekijken in plaats van met de politie te bellen.  

        Voortgang/Resultaten 
        路  Klachtco枚rdinatoren in alle korpsen hebben aangegeven mee te zullen doen 
            aan een training mediationvaardigheden. 
        路  Het aantal formulieren dat moet worden ingevuld bij het aanvragen van DNA 
            onderzoek is van 4 teruggebracht naar 1. 
        路  Landelijke model klachtenregeling wordt vereenvoudigd en geharmoniseerd. 
        路  De proef met vermissing van reisdocumenten heeft in het eerste half jaar 
            van 2009 een tijdwinst van 3.000 uur (6.000 aangiften) opgeleverd voor de 
            agenten in Amsterdam. Daarnaast zijn de administratieve lasten voor de 
            burgers met ruim 12.000 uur verminderd. Een tweede proef wordt gestart in 
            het korps regio Zuid-Holland-Zuid.  
        路  De boete volgservice levert een tijdwinst op van 538 uur per jaar per 
            gemiddeld politiekorps. Dit is momenteel ingevoerd bij 1 korps en wordt 
            landelijk uitgedragen naar de andere korpsen. 

 2.4.3 Regeldruk 
 Het is in haar korps mogelijk, om het mini proces-verbaal voor veel meer feiten te 
                                                                                          Pagina 14 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
 gebruiken dan in het verleden mogelijk was. Met de introductie van internetaangifte 

 zijn zowel de burger als de politiemensen minder tijd kwijt aan het invullen en 

 behandelen hiervan. Het stroomlijnen van de informatie die vanuit de            
 jeugdstrafrechtketen gaat naar minderjarige verdachten en ouders, die voor het eerst 
 met een organisatie in deze keten te maken krijgen, leidt tot een afname in het aantal 
 brieven dat de agent in deze gevallen moet versturen. De burger profiteert hier ook 

 van omdat hij in plaats van meerdere brieven 茅茅n folder ontvangt waarin hij op 
 hoofdlijnen wordt ge茂nformeerd over de werking van de keten.  


        Voortgang/Resultaten 
        路  Agenten besteden 20% van hun tijd aan administratieve taken en 13% van 
            hun tijdsbesteding ervaren zij als administratieve last. 
        路  Stroomlijnen van de informatievoorziening vanuit de jeugdstrafrechtketen 
            naar minderjarige verdachten en hun ouders levert een kostenbesparing op 
            van minimaal 200.000 euro per jaar per korps. 


2.5 Mevrouw W.  een vitale oudere 
Mevrouw W. is 66 jaar en heeft haar man pas verloren. 

2.5.1 Informatiebeleid 
Mevrouw W. is altijd al zeer ge茂nteresseerd in de lokale politiek. In het begin kon ze 
niet zo veel met de gemeentelijke website. Er stond weinig informatie op en vaak was 
die niet actueel. Nu vindt zij steeds gemakkelijker de actuele en juiste 
overheidsinformatie op de website van de gemeente. Door de implementatie van de 
webrichtlijnen zijn zowel de vindbaarheid als de doorzoekbaarheid van de website van 
de gemeente aanzienlijk verbeterd. Zo kan zij ook het lettertype aanpassen aan haar 
wensen. Ze merkt dat de gemeenten steeds meer informatie en documenten op de 
website plaatst, waardoor de transparantie van het functioneren van de gemeente 
steeds groter wordt. Zij was prettig verrast toen de werking van `Mijn Overheid' via een 
filmpje op de website werd uitgelegd. Zij heeft zich ook gelijk opgegeven voor de 
attenderingsservice op vergunningen in haar directe omgeving, zodat zij via de mail op 
de hoogte wordt gebracht van de aangevraagde vergunningen in haar buurt.  

        Voortgang/Resultaten  
        路  Toegankelijkheid van alle overheidswebsites dient in 2010 te zijn 
            gerealiseerd.  
        路   150 gemeenten ontvangen ondersteuning bij de implementatie van de 
            webrichtlijnen als onderdeel van de Versnellingsagenda. 
                                                                                           Pagina 15 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
       路   Er is onderzoek uitgevoerd onder burgers naar audiovisuele           
           presentatietechnieken voor de overheid. Hieruit blijkt dat burgers behoefte 

           hebben aan korte informatieve filmpjes van de overheid. De toepassing 

           hiervan wordt nader bezien. 
       路  243 gemeenten, 8 provincies en 23 waterschappen zijn aangesloten op 
           Bekendmakingen via www.overheid.nl. Burgers ontvangen per e-mail 

           attenderingen voor een door hen zelf opgegeven interessegebied. 
       路  81 gemeenten, 5 provincies en 4 waterschappen publiceren vergunningen 
           volgens de landelijke standaard op de website 
       路  111 gemeenten, 5 provincies en 20 waterschappen publiceren algemeen 
           verbindende voorschriften conform de actuele versie van de landelijke 
           standaard op de website 


2.5.2 Dienstverlening 
Door deze attenderingsservice 茅n de prettige leesbare website van de gemeente is zij 
nu ook meer betrokken bij haar directe leefomgeving. Vlak bij haar woning is een 
blok huizen afgebroken. De gemeente wil daar een park met allerlei voorzieningen 
aanleggen. De gemeente nodigt de bewoners van de wijk uit actief deel te nemen in 
de discussie en besluitvorming over de voorzieningen. Zij participeert elektronisch via 
een web.2.0 applicatie, waarop ieder zijn mening kan geven over de voorgenomen 
plannen en ook idee毛n en suggesties kan zetten. Daarnaast volgt zij met veel 
belangstelling de plaatselijke raadsvergaderingen en wanneer zij een dag geen tijd 
heeft om deze vergaderingen via internet te volgen, checkt zij de volgende dag de 
besluitvorming via watstemtmijnraad.nl. Ook heeft ze via www.verbeterdebuurt.nl 
aangegeven dat, wat haar betreft, er verkeersdrempels in haar straat worden 
aangelegd.  

       Voortgang/Resultaten 
     路    Er zijn verschillende eParticipatie instrumenten ontwikkeld en er is een e-
          Participatiekaart ontwikkeld. Daarop staan 359 initiatieven vermeld zoals, 
          zoals watstemtmijnraad.nl dat wordt gebruikt door 24 (deel)gemeenten in 
          de live-omgeving en 14 gemeenten in testomgeving 
          www.petities.nl heeft tien loketten waarop 257 petities zijn ingediend en 
          bijna 400.000 handtekeningen verzameld. 
     路    www.verbeterdebuurt.nl "live"- in april, er zijn 260 gemeenten en 
          stadsdelen aangesloten. 
     路    In 2009 heeft BZK de website overheid20.nl ontwikkeld. Deze website staat 
          in het teken van web2.0. Sinds juni 2009 zijn er ruim 7000 unieke 
                                                                                          Pagina 16 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
          bezoekers geweest en maken meerdere overheidsorganisaties gebruik van 

          de online werkomgeving.                                                


2.5.3 Regeldruk 
Haar echtgenoot is 3 maanden geleden overleden. Ondanks het verdriet over het 

wegvallen van haar man, viel het haar op dat de begrafenisondernemer haar veel 
werk uit handen kon nemen. Zo deed hij, naast het regelen van de begrafenis, ook 
aangifte van het overlijden aan de gemeente. Via de GBA, zijn alle 
overheidsorganisaties aangesloten op dezelfde persoongegevens en krijgen dus 
automatisch bericht van het overlijden. Nu zij weduwe is en haar inkomenspositie is 
veranderd, vroeg zij zich af of zij voor bepaalde regelingen in aanmerking zou 
kunnen komen. Snel had zij de website www.berekenuwrecht.nl gevonden, waarop 
helder wordt weergegeven voor welke tegemoetkomingen zij eventueel in 
aanmerking zou kunnen komen. Ook ontving ze een brief van de Belastingdienst en 
wat haar opviel was de menselijke toon van de brief.  

      Voortgang/Resultaten 
     路    Veranderingen in GBA eenmalig doorgeven aan gemeenten. Dit levert 
          zowel voor burgers als overheidsorganisaties aanzienlijke tijds-en 
          efficiencywinst en kwaliteitsverbetering op. 
     路    Aandacht voor de bejegening en toonzetting van de brieven aan burgers, 
          na klachten daarover via meldpunt en onderzoek naar ervaringen burgers 
          in verschillende ketens zoals overlijden en verhuizen. 
     路    De administratieve lasten van een vitale oudere nemen deze 
          kabinetsperiode met 53% in tijd en 66% in kosten af, onder andere door 
          invoering van automatische kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.  


3. Voortgang reductie regeldruk professional, medeoverheden, en 
interbestuurlijk  
3.1 Reductie regeldruk professionals 
Voor de professionals in de domeinen zorg, het onderwijs, de veiligheid en de 
sociale zekerheid is de inzet om de grootste ergernissen op het gebied van 
regeldruk in hun dagelijks werk weg te nemen. Ik heb daarvoor een 
instrumentarium opgezet, om vast te stellen waar en hoe groot die lastendruk 
binnen het werk van die professional is. Er is een meldpunt ingericht en er zijn 
er profielen gemaakt. Ook zijn er interviews gehouden en zijn de belangrijkste 
knelpunten en mogelijke oplossingen in kaart gebracht.  

                                                                                           Pagina 17 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
Allereerst is, in samenwerking met de collega bewindspersonen en                 
beroepsorganisaties, in kaart gebracht hoe volgens de respectievelijke           
professionals in de verschillende domeinen de inhoudelijke en administratieve  
taken zich tot elkaar verhouden en welke taken leiden tot irritaties.  
De meest in het oog springende noties die hieruit naar voren komen zijn: 
路  Professionals besteden het grootste deel van hun tijd aan inhoudelijke        
    kerntaken, kortom hun echte werk.  
路  Professionals ergeren zich niet alleen aan administratieve taken, maar ook 
    aan inhoudelijke taken. Als voorbeelden worden genoemd het rondbrengen 
    van linnengoed door verzorgenden en het surveilleren bij examens door 
    docenten.  
路  Administratieve taken vinden vaak hun oorsprong in wettelijke (externe) 
    verplichtingen. In veel gevallen gaat het hierbij om registraties die nauw 
    verbonden zijn met de inhoudelijke kerntaken en om taken die weinig tijd 
    kosten.  
路  Een groot deel van de administratieve taken komt voort uit verplichtingen 
    die de organisaties zichzelf opleggen, zoals inkoop en beheer van materiaal 
    in het onderwijs, bijhouden van urenregistratie van inkomensconsulenten en 
    bonnenquota die de wijkagent moeten halen.  
路  De irritaties blijken sectoroverstijgend te zijn en hebben betrekking op 
    gebruiksonvriendelijke automatiseringssystemen, onbegrijpelijke 
    formulieren, gebrekkige interne en externe informatie-uitwisseling en 
    ongerichte adressering van beleid.  

De aanpak richt zich vooral op verbeteren van automatisering, formulieren 
en communicatie, toepassen van mediationvaardigheden en ons voornemen 
tot het uitbreiden van de Vaste Verandermomenten. Voor wat betreft de 
aanpak van de administratieve lasten door de eigen organisatie is een 
methodiek in ontwikkeling waarmee organisaties hun eigen lasten in kaart 
kunnen brengen en onderling vergelijken. Ik verwacht dat deze methodiek 
begin 2010 klaar is. Ook zullen in 2010 goede voorbeelden op het terrein 
van slimmer werken actief worden uitgedragen binnen de domeinen. De 
resultaten van de succesvolle conferentie in juni 2009 over beroepstrots 
hebben er toe geleid dat ik de mogelijkheden laat verkennen om gezamenlijk 
met verschillende beroepsverenigingen, een stichting beroepskwaliteit 
publieke sector op te richten. 

Daarnaast worden de genomen kabinetsmaatregelen gemonitord teneinde de 
kabinetsdoelstelling te halen. Ik benadruk hierbij dat het niet de bedoeling is in 
de verantwoordelijkheid van de andere ministeries te treden, maar aanvullend 
                                                                                           Pagina 18 van 28 







                                                                                                  Datum 
                                                                                                  14 december 2009 
                                                                                                  Kenmerk 
                                                                                                  2009-0000717041 
en faciliterend te werken. De verschillende ministeries hebben ieder een                          
passende aanpak voor de vermindering van regeldruk voor de professionals.   
Over de specifieke voortgang rapporteren zij u in hun voortgangsbrieven. De  
minister van Jeugd en Gezin heeft op 14 augustus 2009 (31839, nr. 12) een 
voortgangsbrief aan de Tweede Kamer verstuurd, de minister van VWS heeft 
dat op 2 september 2009 (29515, nr. 295) gedaan en de minister van OCW zal 

dit voor het eind van het jaar doen. 

Voorbeeld VWS  
Het beleid van VWS is gericht op vertrouwen. Niet alleen in de cli毛nt, maar 
ook in de zorgprofessional. Uit het proces van indicatiestelling voor de 
AWBZ-zorg sprak een zekere mate van wantrouwen naar de cli毛nt, de 
zorgprofessional en de zorgaanbieder vanwege het ervaren onnodig 
bureaucratische karakter. Het CIZ stelt in hun ogen niet alleen veel, maar 
vooral ook overbodige vragen, waarin naar `de bekende weg' wordt 
gevraagd. VWS is van mening dat hoewel aan het invullen van formulieren 
en het registreren van gegevens nooit helemaal is te ontkomen, dat wel tot 
het strikt noodzakelijke moet worden beperkt. VWS heeft dan ook een aantal 
maatregelen tot vereenvoudiging indicatiestelling AWBZ genomen en 
recentelijk gemeld dat nog meer maatregelen worden genomen in de 
komende periode.2 

Voorbeeld Jeugd en Gezin 
Jeugd en Gezin heeft een eigen actieplan om de ervaren regeldruk terug te 
dringen bij professionals en cli毛nten. Deze acties worden uitgevoerd door 
diverse partijen. Brancheorganisaties, cli毛ntenorganisaties, de Inspectie 
Jeugdzorg, de Raad voor de Kinderbescherming. De betrokken overheden en 
financiers hebben zichzelf aan de lat gezet voor het realiseren van een 
gemeenschappelijk doel: meer ruimte voor de professional en meer tijd en 
aandacht voor de cli毛nt. Anders gezegd, meer werkplezier door minder 
papier. Hierbij ligt de focus dit en volgend jaar op het vergroten van de 
cli毛ntvriendelijkheid; het verminderen van registratieverplichtingen; het 
toegankelijker maken van ICT; het vereenvoudigen van de indicatiestelling; 
de aanpak van de jeugdbeschermingketen en het stimuleren van slim en 
onbureaucratisch werken.  

Voorbeeld OCW 


2 Brief staatssecretaris VWS  over haar beleidsvoornemens voor de indicatiestelling AWBZ  en de 
toekomst van het Centrum Indicatiestelling Zorg van 5 november 2009 (30597, nr. 116). 
                                                                                                             Pagina 19 van 28 







                                                                                 Datum 
                                                                                 14 december 2009 
                                                                                 Kenmerk 
                                                                                 2009-0000717041 
OCW heeft een specifieke aanpak om de administratieve lasten voor OCW-          
instellingen en professionals terug te dringen. Nog dit jaar ontvangt de          
Tweede Kamer een voortgangsrapportage. Ik wil u hier in overleg met OCW   
alvast wat resultaten melden. 

Het Wetsvoorstel op het onderwijstoezicht is op 6 november 2009 (32193,         
nr.2) aan uw Kamer aangeboden met de introductie van risicogericht en 
proportioneel toezicht. Dit zal leiden tot een substanti毛le vermindering van 
de toezichtlasten voor onderwijsinstellingen in het primair en voortgezet 
onderwijs. De vermindering doet zich in bijzonder voor bij scholen die zich 
aan de regels houden en goed presteren. 
Tot voor kort werden er geen nadere voorschriften gesteld aan het melden 
van verzuim door instellingen in het Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs 
en de Beroeps en Volwassenen Educatie. Het gevolg daarvan was dat iedere 
gemeente andere eisen stelde aan meldprocedure en inhoud. Met ingang van 
1 januari 2009 is de meldprocedure ge眉niformeerd. Dit leidt tot een 
substanti毛le afname van de tijdsbesteding van instellingen om absentie te 
melden. Deze beide onderwerpen waren al in de voortgangsrapportage van 
vorig jaar aangekondigd en hebben concrete invulling gekregen. 

Een ander resultaat voor onderwijsprofessionals is de lastenverlichting 
samenhangend met de zogenoemde handelingsplannen. Dit is 茅茅n van de 
grootste irritaties van docenten en hierover zijn via het meldpunt regelmatig 
opmerkingen binnengekomen. Zoals OCW in opeenvolgende 
voortgangsrapportages Passend onderwijs, de laatste van 12 juni 2009 
(31497, nr. 12) aan uw Kamer heeft gemeld, is een aantal ontwikkelingen in 
gang gezet. Concreet voorbeeld is dat het wetsvoorstel "kwaliteit 
(voortgezet) speciaal onderwijs" waarbij het handelingsplan vervangen wordt 
door een ontwikkelingsperspectief. Dat ontwikkelingsperspectief kan direct 
worden gedestilleerd uit leerlingvolgsystemen die toch al worden gebruikt. 
Het wetsvoorstel wordt naar verwachting in de loop van 2011 van kracht.  

Voorbeeld BZK (- Veiligheid) 
Binnen het domein veiligheid zijn gebruikers en bouwers van de systemen 
met elkaar in contact gebracht om systemen te verbeteren in hun 
gebruiksvriendelijkheid. Ook bij de verbetering van het klachtrecht binnen de 
politie, zien de minister en ik de meeste kansen in verdere digitalisering van 
de systemen. Een aantal succesvolle projecten die tot regeldruk 
vermindering hebben geleid bij politiekorpsen, worden als 
voorbeeldprojecten landelijk verspreid. De invoering bij andere korpsen 
                                                                                            Pagina 20 van 28 







                                                                                  Datum 
                                                                                  14 december 2009 
                                                                                  Kenmerk 
                                                                                  2009-0000717041 
wordt ondersteund door een voucherregeling.                                        
De proef met de vermissing van reisdocumenten in Amsterdam is succesvol   
gebleken. Burgers hoeven niet meer langs de politie, wanneer ze hun                
reisdocument kwijt zijn. Zij kunnen direct naar de gemeente om nieuwe 
papieren aan te vragen. Alleen in uitzonderingsgevallen (minder dan 200 
keer) dient nog aangifte te worden gedaan bij de politie. Door dat bijna geen 

aangifte meer hoeft te worden gedaan, is in het eerste half jaar van 2009 bij 
de wijkteams in Amsterdam een tijdwinst van 3.000 uur (6.000 aangiften) 
gerealiseerd voor de agenten. Daarnaast zijn de administratieve lasten voor 
de burger met ruim 12.000 uur verminderd. Een tweede proef wordt gestart 
in het korps regio Zuid-Holland-Zuid.  

3.3 Reductie regeldruk interbestuurlijk  
BZK reduceert deze kabinetsperiode langs een aantal wegen de interbestuurlijke 
lasten, door: 
- stroomlijnen, vereenvoudigen en uniformeren van de interbestuurlijke informatie;  
- terugdringen van verantwoordingslasten van medeoverheden aan het rijk; 
- vermindering van het aantal specifieke uitkeringen; 
- sturen op hoofdlijnen en versobering van het interbestuurlijke toezicht. 

Het kabinet streeft naar maximaal 45 specifieke uitkeringen aan het einde van de 
kabinetsperiode. Een aantal specifieke uitkeringen is of wordt be毛indigd en bovendien 
zijn en worden specifieke uitkeringen omgezet in decentralisatie uitkeringen. Op dit 
moment ligt er een wetsvoorstel in de Tweede Kamer dat het mogelijk maakt de FES 
gelden uit te keren als decentralisatie uitkering. Dit zal het aantal specifieke 
uitkeringen met enkele tientallen verminderen. Per 1 januari 2010 zal de 
verzameluitkering ingevoerd worden, wat ook zal resulteren in een vermindering van 
het aantal specifieke uitkeringen. Dit zal leiden tot een vermindering van de 
bestedingsvoorwaarden van deze specifieke uitkeringen.  

Dit jaar - het derde jaar van Single information Single audit (SiSa) 颅 is succesvol 
afgerond. Het percentage tijdige aanleveringen van de SiSa-verantwoording nam met 
6% toe naar 93%. Ook konden gemeenten en gemeenschappelijke regelingen dit jaar 
verantwoording afleggen via SiSa over specifieke uitkeringen die zij van de provincies 
ontvangen (SiSa tussen medeoverheden). SiSa heeft reeds gezorgd voor een 
structurele flinke vermindering van de verantwoordings- en controlelasten. Een 
verdere lastenvermindering wordt door verdere stroomlijning van de 
verantwoordingsvoorschriften en bestedingsvoorwaarden nagestreefd. 

                                                                                             Pagina 21 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
Daarnaast wordt het interbestuurlijke toezicht versoberd door het specifieke toezicht 

zoveel mogelijk af te schaffen. In plaats hiervan wordt volstaan met de generieke 

toezichtinstrumenten schorsing/vernietiging en in de plaatstreding bij          
taakverwaarlozing. Het wetsvoorstel Revitaliseren generiek toezicht waarin een en 
ander nader wordt uitgewerkt zal uiterlijk in januari 2010 aan de Kamer worden 
aangeboden. Ook wordt meer ruimte gelaten aan horizontale verantwoording in plaats 

van verticaal toezicht. 
Het kabinet vraagt ook aandacht voor de administratieve lasten voor decentrale 
overheden die kunnen voortvloeien uit EU regelgeving, ondermeer in het door BZK 
opgerichte High Level Network on Governance (HLNG). In het HLNG verband is 
afgelopen jaar, op initiatief van Nederland, een onderzoek gestart naar de effecten 
van EU beleid op decentrale overheden.  
Ten slotte wordt met de verschillende belanghebbenden gewerkt aan het 
stroomlijnen, vereenvoudigen en uniformeren van de verschillende 
interbestuurlijke informatiestromen. 


4. Voortgang bouwstenen Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) 
De in het NUP gemaakte afspraken worden jaarlijks in de maand oktober gemonitord. 
In de bijlage vindt u de voortgang op schematische wijze aangeven op de 
voorbeeldprojecten en de 19 e-overheidsbouwstenen.  
De grote lijn die uit deze meting kan worden getrokken is dat de voortgang bij de 
bouw van de bouwstenen grotendeels op schema ligt, de implementatie blijft echter 
achter. De verantwoordelijkheid van de implementatie ligt hoofdzakelijk bij de mede-
overheden en uitvoeringsorgansaties en in mijn regierol spreek ik hen daar op aan.  
Dat doe ik vooral omdat uit onderzoek blijkt dat de NUP bouwstenen fors bijdragen 
aan de administratieve lasten reductie in tijd. De totale administratieve lasten reductie 
van de onderzochte maatregelen voor burgers bedraagt 13,4 miljoen uren, het NUP 
draagt hieraan 63% bij (8,4 miljoen uren). De bijdrage van het NUP aan de reductie 
van kosten voor burgers is becijferd op 16%. 

Waar het bouwstenen betreft, die onder mijn directe verantwoordelijkheid vallen, 
benoem ik de knelpunten en heb ik via de eerder genoemde Versnellingsagenda al 
concrete maatregelen getroffen. Dit betreft o.a. de implementatie van de 
webrichtlijnen waarover ik u hierna, bij mijn toezeggingen aan de Kamer, rapporteer.  
Het is voor DigiD voor burgers niet gelukt per 1 juli alle overheidsorganisaties te laten 
aansluiten. Via de Versnellingsagenda heb ik capaciteit beschikbaar gesteld om de 
volledige uitrol van DigiD in 2010 te realiseren.  
De implementatie van GBA als basisregistratie zou eind dit jaar bij alle gemeenten 
gerealiseerd moeten zijn. Ook dit punt heeft mijn speciale aandacht en is daarom 
                                                                                          Pagina 22 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
opgenomen in de Versnellingsagenda. Gemeenten hebben in de maanden oktober tot 

december bezoek gehad van deskundigen op het gebied van de invoer van GBA en het 

traject voor de invoering van de GBA per 1 januari 2010 in kaart gebracht. Dit 

initiatief is opgezet samen met de VNG en de Nederlandse Vereniging voor 
Burgerzaken (NVVB). De resultaten van deze versnellingsactie zal ik u uiteraard 
rapporteren.                                                                    
De aansluiting op de Samenwerkende Catalogi blijft enigszins achter bij planning, 
maar wordt door EZ actief gestimuleerd. Voor het implementeren van de 
Dienstenrichtlijn is de aansluiting op de Samenwerkende Catalogi een voorwaarde. 
Voor Antwoord漏 geldt dat 5 miljoen Nederlanders kunnen gebruik maken van het 
14+nummer, maar dat het aantal daadwerkelijke aansluitingen van 100.000+ 
gemeenten achterblijft.  
Voor Digikoppeling (voorheen Overheidsservicebus OSB) en Digimelding (voorheen 
TerugmeldFaciliteit) wordt de invoeringsdatum van 1 januari 2010 waarop alle 
overheidsorganisaties zijn aangesloten niet gehaald. Ook hier verloopt de 
implementatie bij de andere overheden moeizaam. In 2010 zal extra inzet worden 
geleverd om de implementatie van deze voorzieningen bij alle 
overheidsorganisaties te realiseren. 
Ik signaleer dat het tempo van aansluitingen van dienstenaanbieders op 'Mijn 
Overheid' achterblijft. De NUP-doelstelling is dat in 2010 alle overheden met 
gepersonaliseerde webfunctionaliteiten deze aanbieden via Mijn Overheid. Er zijn 
momenteel 41 gemeenten aangesloten en bij 75 gemeenten en bij alle provincies, 
is de aansluiting in ontwikkeling. Een verklaring voor deze vertraging in het aantal 
verwachte aansluitingen van dienstenaanbieders moet worden gezocht in de 
onzekerheid bij de partijen over hoe het structurele beheer gefinancierd gaat 
worden. De bouwsteen Gemeenschappelijke Ontsluiting van Basisregistraties 
(GOB) is een verzameling voorzieningen ten behoeve van de ontsluiting van 
basisregistraties. De stelselcatalogus is gereed en de abonnementenvoorziening is 
in ontwikkeling.  
Vanuit mijn regierol - en als voorzitter van de Bestuurlijke Regie Groep 
Dienstverlening en e-overheid - heb ik het financieringsvraagstuk van het 
beheer van de NUP-voorzieningen, actief en succesvol geagendeerd. 
Hiermee is een bijdrage geleverd aan een structurele oplossing om de NUP-
doelstellingen te kunnen behalen. De voortgang op de overige NUP-
bouwstenen vindt u in bijlage 1. De verantwoordelijke departementen zullen 
u, in hun eigen rapportages, over de voortgang op de hoogte stellen. 



                                                                                          Pagina 23 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
5. Toezeggingen aan uw Kamer                                                    
In de verschillende ontmoetingen met deze kamer heb ik het afgelopen jaar e en aantal 
toezeggingen gedaan. Via deze voortgangsrapportage stel ik u op de hoogte van de 

voortgang op deze toezeggingen. 

Monitor digitale dienstverlening                                                
Vorig jaar november heb ik u in het Algemeen Overleg (29632, nr. 139) toegezegd, dat 
de voortgang op de e-overheid wordt gemeten en dat ik u hierover informeer. Dit 
onderzoek wordt jaarlijks door BZK uitgevoerd en ook in 2009 is dit gebeurd.  
De uitkomsten van deze meting over 2009 bevestigen het beeld dat er sprake is van 
een opgaande lijn in het aanbieden van elektronische dienstverlening, maar dat nog 
niet alle gemeenten daarmee even ver zijn gevorderd. In de voorgaande jaren waren 
het vooral de grotere gemeenten die de dienst uitmaakten, dit jaar zijn ook de 
middelgrote en kleine gemeenten goed vertegenwoordigd in de kopgroep.  
Capelle aan de Ijssel is de best scorende gemeente op het gebied van digitale 
dienstverlening, gevolgd door Dordrecht, Woerden, Almere en de gemeente Losser, 
met minder dan 23.000 inwoners, staat op de 5e plaats. De grootste stijger van 2009 is 
de gemeente Skarsterl芒n met 354 plaatsen en eindigt op plaats 50.  

Europese regelgeving en administratie lasten  
Eind 2008 heb ik aan uw Kamer toegezegd dat er een inventarisatie wordt gemaakt 
van de regels uit Europa waar burgers tegenaan lopen (29515, nr. 274).  
Er is een `quickscan' uitgevoerd naar Europese regelgeving met een substanti毛le 
hoeveelheid aan administratieve lasten voor burgers en professionals. Uit de 
inventarisatie blijkt dat slechts een kleine hoeveelheid wetgeving uit Brussel extra tijd 
of kosten meebrengt voor grote groepen burgers. Hieronder vallen het aanvragen van 
een nieuw paspoort, het verkrijgen van een energieprestatie-certificaat en het laten 
uitvoeren van de APK keuring. Daarnaast bestaat er gedetailleerde regelgeving die 
informatieverplichtingen oplegt aan kleine, specifieke doelgroepen voor 
grensoverschrijdende activiteiten. Er wordt momenteel regelgeving opgesteld die de 
aankoop van potentieel gevaarlijke stoffen door burgers tracht te reguleren. Met de 
installatie van de nieuwe Commissie wordt ook binnen Europa aandacht gevraagd toe 
te zien op het verminderen van de administratieve lasten voor burgers.  

Implementatie webrichtlijnen bij gemeenten 
In het Algemeen Overleg van 5 februari 2009 (29632, nr. 139) is toegezegd dat u aan 
het einde van het jaar een rapportage ontvangt over de stand van zaken van de 
implementatie van de webrichtlijnen bij gemeenten. In dat AO werd de conclusie 
getrokken dat de voortgang bij gemeenten zeer gering was. Daarom heb ik besloten 
om de implementatie van de webrichtlijnen bij gemeenten actief aan te jagen door de 
                                                                                          Pagina 24 van 28 







                                                                             Datum 
                                                                             14 december 2009 
                                                                             Kenmerk 
                                                                             2009-0000717041 
webrichtlijnen op te nemen in de Versnellingsagenda ''Betere dienstverlening met 

minder regeldruk'. Mijn doel daarbij is dat voor eind 2010 de gemeentelijke w ebsites 
voldoen aan de webrichtlijnen of een eind op weg zijn om te voldoen. Door de extra  

middelen van de Versnellingsagenda is het mogelijk 150 gemeenten actief te 
ondersteunen bij de implementatie van de webrichtlijnen.  
Begin september heb ik alle gemeenten een brief gestuurd, met daarin opgenomen de 

`persoonlijke score' van de gemeente op de webrichtlijnen en het aanbod voor 
ondersteuning bij de implementatie. Intussen hebben 125 gemeenten zich aangemeld 
voor de actieve ondersteuning. Er zijn nu 4 gemeenten die 100% scoren op de 
automatisch te toetsen 47 richtlijnen; in september was dat 1 gemeente. Sinds 
september is bij 75 gemeenten hoger gescoord op de webrichtlijnen.  
Bij de waterschappen gaat het met de implementatie van de webrichtlijnen de goede 
kant op. 9 waterschappen behalen de maximale score (47 uit 47) en 10 waterschappen 
hebben een hoge score (vanaf 44 punten). Vier ministeries behalen de maximale score 
en 6 behalen een hoge score. In 2010 gaan alle ministeries gefaseerd over in 
www.rijksoverheid.nl. Deze website zal uiteraard voldoen aan de webrichtlijnen. 
Om de webrichtlijnen ook bij andere overheidsorganisaties, het bedrijfsleven en 
website-bouwers onder de aandacht te brengen, wordt actief samengewerkt. De 
communicatie over webrichtlijnen richt zich op de implementatie, door het aanbieden 
van praktische hulpmiddelen en handreikingen. De internationale richtlijnen op het 
gebied van toegankelijkheid zijn in december 2008 aangepast. De webrichtlijnen 
worden aangepast aan deze nieuwe internationale richtlijnen, half 2010 is deze nieuwe 
versie gereed. Het door u gevraagde overzicht van de stand van zaken van de 
implementatie bij gemeenten van de webrichtlijnen vindt u als bijlage 2 bij deze 
voortgangsbrief.  


6. Dienstverlening in 2010  
Uit recent onderzoek van Eurostatt scoort Nederland het hoogste binnen de Europese 
Unie op interactie tussen burgers en de overheid. Meer dan de helft (54 %) van de 
Nederlanders boven de 16 gebruikt Internet voor contact met de overheid. Qua 
beschikbaarheid (79%) en 'sophistication' (87%) van elektronische diensten scoort 
Nederland net boven het Europese gemiddelde.  
Voor de e-government Awards 2009 zijn 6 Nederlandse finalisten genomineerd. Vier 
BZK projecten hebben een eervolle vermelding met `good practice label' ontvangen in 
de voorrondes: de centrale voorziening decentrale regelgeving, Samenwerkende 
Catalogi, Mijn Overheid en Ambtenaar 2.0.  
Tijdens de Europese e-government conferentie (Malm枚, 18-20 november 2009) zijn 
afspraken gemaakt over gezamenlijke ambities voor de periode 2010-2015 binnen de 
thema's, versterking van burgers en bedrijven (empowerment), ondersteuning van 
                                                                                        Pagina 25 van 28 







                                                                                 Datum 
                                                                                 14 december 2009 
                                                                                 Kenmerk 
                                                                                 2009-0000717041 
de interne markt en vermeerdering van effici毛ntie en effectiviteit. De Nederlandse 

aanpak past goed binnen deze afspraken.                                           

Nederland scoort in Europees verband goed op het gebied van dienstverlening aan 
burgers. Uit recent onderzoek van Eurostatt scoort Nederland het hoogste binnen de 
Europese Unie op interactie tussen burgers en de overheid. Meer dan de helft (54 %) 

van de Nederlanders boven de 16 gebruikt Internet voor contact met de overheid. De 
top10 aanpak mediationvaardigheden - een slimme aanpak om conflicten tussen 
overheid en burger te voorkomen 贸f beter behandelen - is verkozen tot 茅茅n van de 5 
meest excellente verbeteringen in de publieke dienstverlening en is ge毛indigd op de 
tweede plaats tijdens European Public Service Award. Het inzetten van 
mediationvaardigheden wordt het komend jaar door de Europese Commissie en 
European Institute voor Public Administration als 茅茅n van de vijf meest excellente 
verbetering van de publieke dienstverlening in Europa uitgedragen.  

Het politieke streven om een 7 voor de overheidsdienstverlening te halen in deze 
Kabinetsperiode is niet eenvoudig en vraagt veel extra inspanning. De doelstellingen 
op het gebied van verbetering van de dienstverlening zijn zeker nog niet bij alle 
overheidsorganisaties doorgevoerd. Ook de verwachtingspatronen van burgers 
blijken steeds te veranderen. Burgers kunnen via www.lastvandeoverheid.nl hun 
ergernissen melden. Een analyse uitgevoerd op de meldingen van het afgelopen jaar 
toont dat burgers steeds hogere verwachtingen hebben van de overheid. Was eerst 
het onbegrijpelijke formulier een bron van klachten, nu is het invullen van het 
formulier op zich, een reden een melding te maken. Het bovenstaande beeld wordt 
bevestigd door de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek onder burgers naar de 
kwaliteit van de dienstverlening. Het onderzoek wijst uit dat burgers de 
dienstverlening van de overheid in zijn geheel waarderen met een 6,4; de 
dienstverlening waarin meerdere overheidsorganisaties een rol hebben met een 6,6 
en de dienstverlening van individuele organisaties met een 6,9. Voor die 
levensgebeurtenissen die onder de 7 scoren wordt door de betrokken ministeries een 
nadere analyse uitgevoerd met de verschillende ketenpartners om te inventariseren 
welke verbetering gaande zijn, of aanvullend nodig zijn, en welke rol BZK hierbij 
eventueel kan spelen.  

Ook de druk op efficiency van de overheid neemt toe. Dat leidt er toe de ingeslagen weg 
verder te vervolgen, maar ook te verscherpen zodat de situatie, zoals beschreven via de 
profielen, voor alle burgers herkenbaar is en in alle overheidsorganisaties is 
doorgevoerd.  
Begin 2010 wordt een campagne richting gemeenten gestart, waarin zij zijn 
ge茂nformeerd over de mogelijkheden die zij kunnen doorvoeren om de dienstverlening 
                                                                                            Pagina 26 van 28 







                                                                               Datum 
                                                                               14 december 2009 
                                                                               Kenmerk 
                                                                               2009-0000717041 
aan burgers te verbeteren. Later in 2010 wordt een publiekscampagne gestart waarin 

burgers worden gewezen op het feit dat al veel meer dienstverlening mogelijk is via 

internet en waarin de merkbare verbeteringen nog extra onder de aandacht worden 

gebracht.  

Het is daarom van het grootste belang om de al in gang gezette verbeteringen in 2010 

verder uit te dragen naar alle overheidsorganisaties, zoals dat in het Bestuursakkoord 
en het Nationaal Uitvoeringsprogramma tussen overheden is afgesproken. De 
communicatie richting medeoverheden, departementen en professionals blijft van 
belang om het gedachtegoed te borgen. Daarom worden ook in 2010 een aantal 
bijeenkomsten georganiseerd waarin ontwikkelde instrumenten worden toegelicht en 
overgedragen.  

Dit betekent o.a. dat om de wachttijden verder te verkorten alle           Beleidsvoornemen 2010 
gemeenten op GBA-V en DigiD moeten zijn aangesloten, dat de 20             路     Alle gemeenten zijn 
meest gebruikte producten van de gemeenten digitaal aangevraagd                  aangesloten op DigiD 
kunnen worden, dat de informatie verstrekt via de verschillende            路     De gehele overheid 
kanalen eenduidig moet zijn, dat de overheidssites toegankelijk                  heeft de webricht-
moeten zijn en dat instrumenten als begrijpelijke formulieren en                 lijnen toegepast. 
mediationvaardigheden overheidsbreed worden toegepast. Het doel is         路     Overheidsorganisaties 
immers dat de top 10 van belangrijkste knelpunten in de                          stellen gepersonali-
dienstverlening en regeldruk worden opgelost. Het behalen van de                 seerde webfuncties via 
kwantitatieve doelstellingen op het gebied van regeldruk landelijk en            MijnOverheid.nl 
lokaal ligt binnen handbereik en moet in 2010 worden gehaald.                    beschikbaar. 
                                                                           路     Alle gemeenten zijn 
Om deze afspraken te realiseren zijn er diverse instrumenten die                 aangesloten op 
we inzetten. We maken inzichtelijk welke overheidsorganisaties nog               Regelhulp.nl. 
niet meedoen en ondersteunen hen actief vanuit bijvoorbeeld de             路     20 meest gebruikte 
Versnellingsagenda. We communiceren duidelijk welke                              producten van de 
doelstellingen eind 2010 gehaald moeten worden en laten dat ook                  gemeenten kunnen 
weten aan burgers, die worden ge茂nformeerd over producten die al                 digitaal worden 
online aan te vragen zijn. We ontwikkelen ook een                                aangevraagd. 
handhavingstrategie voor de afgesproken doelen zoals bij invoering         路     250 overheidsorgani-
GBA-V en het nakomen van de andere afspraken die zijn gemaakt.                   saties met klant-
Met verschillende gemeenten zal in 2010 worden gepilot met de                    contacten passen 
Locale Effectentoets om zodoende nieuwe regeldruk bij nieuwe                     mediationvaardig-
locale regelgeving te voorkomen.                                                 heden toe. 
                                                                           路     Op 20 locaties wordt 
Een maatregel waarvan ik verwacht dat zowel burgers, professionals als           gewerkt met 
medeoverheden er profijt van hebben, is de introductie van Vaste                 Gezamenlijke 
                                                                                          Pagina 27 van 28 







                                                                                Datum 
                                                                                14 december 2009 
                                                                                Kenmerk 
                                                                                2009-0000717041 
Verander Momenten (VVM) voor deze doelgroepen. Dit systeem, dat                  Beoordeling. 

inhoudt dat nieuwe regelgeving van de rijksoverheid op slechts op vaste  路    Meer dan de helft van 
data in werking mogen treden, minimaal 2 (voor medeoverheden: 3)                 de gemeenten werkt 
maanden van tevoren bekend wordt gemaakt en helder wordt                         met een 
gecommuniceerd, geldt nu alleen voor regelgeving met directe effecten            risicobenadering in de 
voor bedrijven en instellingen. Het voornemen is de verbreding van VVM           bijstand. 

naar de overige doelgroepen in te voeren per 1 januari 2010, waardoor       路    Vaste Verander 
VVM van toepassing wordt op alle regelgeving van de rijksoverheid die            Momenten is van 
op of na 1 januari 2010 in voorbereiding wordt genomen.                          toepassing op 
Over deze en andere ontwikkelingen rondom VVM ontvangen de Eerste                regelgeving met 
en Tweede Kamer een dezer dagen een gezamenlijke brief van de                    algemeen 
minister van Justitie, mijn ambtsgenoten van Financi毛n en Economische            verbindende 
Zaken en ondergetekende.                                                         voorschriften voor 
Daarnaast moet Nederland zich ook voorbereiden op de toekomst.                   alle doelgroepen. 
Er zijn wereldwijd innovaties in dienstverlening waar wij op aan moeten     路    Uitrol top 10 
sluiten om ook een duurzame overheid te zijn. Toenemende                         innovaties van 
internationalisering en bijbehorende interoperabiliteitsvraagstukken en          publieke 
ontwikkelingen op het gebied van veiligheid vragen onze aandacht.                dienstverlening. 

Steeds meer uitwisselen van informatie is bevorderlijk voor de efficiency bij 
de overheid en de verbetering van dienstverlening maar vraagt ook 
waarborgen waar we niet licht over moeten denken. De leidende rol die 
Nederland internationaal heeft op het gebied van informatiebeveiliging, wil ik 
ook in 2010 handhaven. Dit alles is een uitdaging die ik volgend jaar in 
samenwerking met alle overheidsorganisaties wil aangaan. 


DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN 
KONINKRIJKSRELATIES 




drs. A.Th.B. Bijleveld-Schouten  

                                                                                           Pagina 28 van 28 






---- --