Gemeente Hoorn

Onderzoek onder acht gemeenten: gemeente Hoorn beantwoordt e-mails het best

I&O Research en Pricewaterhouse Coopers hebben een onderzoek uitgevoerd naar de beantwoording van e-mails door acht Nederlandse gemeenten. De gemeente Hoorn kwam hierbij als beste uit de bus. De e-mails werden snel en goed beantwoord.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder de gemeenten: Arnhem, Heerhugowaard, Hengelo, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Zeist en Hoorn. Deze gemeenten kregen ieder ongeveer 25 mysterymails met vragen van inwoners en ondernemers. Hierbij was niet bekend dat deze voor een onderzoek waren. Doel van het onderzoek was om in beeld te brengen hoe gemeenten e-mails beantwoorden en waar er verbeteringen mogelijk zijn.

Hoorn scoorde bovengemiddeld op de snelheid waarmee e-mails beantwoord werden en als beste met een inhoudelijke reactie. 96 procent van de e-mails kreeg een inhoudelijke reactie, terwijl het gemiddelde 86 procent was. Voor taalgebruik (8,2) en deskundigheid (8,0) heeft Hoorn de hoogste score behaald. Volgens de onderzoekers heeft Hoorn een directe, snelle en niet-ambtelijke beantwoording en een goede beantwoording van de ondernemersvragen.

Het is mooi dat onze inspanningen ter verbetering van onze dienstverlening beloond worden met dit resultaat. Maar dit blijft altijd een punt van aandacht. We blijven ons best doen om waar dat kan inwoners en ondernemers nog beter en sneller te woord te staan. Niet alleen per e-mail maar ook op papier, telefonisch en fysiek. Zo is er nog veel te winnen, aldus burgemeester Onno van Veldhuizen. Laatste wijziging van deze pagina: 14 december 2009