Consumentenbond


---

14 december 2009

Adviesprijs uit de duim gezogen

Winkels misbruiken in advertenties nogal eens de term 'adviesprijs'. Dat blijkt uit een kleine steekproef van de Consumentenbond. De term adviesprijs mag alleen gebruikt worden als de genoemde adviesprijs daadwerkelijk door de fabrikant of importeur is vastgesteld en via een prijslijst opvraagbaar is voor consumenten.

Regelmatig zijn reclame-uitingen te zien waarin winkels de suggestie wekken goedkoper te zijn dan de 'adviesprijs' van de fabrikant. Uit een kleine steekproef van de bond onder zeven winkels blijkt dat een aantal daarvan de regels voor het gebruik van de term adviesprijs aan hun laars lapt. Slechts twee winkels stuurden de Consumentenbond een kopie van de officiële prijslijst toe. De anderen reageerden niet of gaven toe dat de genoemde adviesprijzen niet bestaan. Eén winkel gaf aan dat bij hen de aandacht voor wat een adviesprijs genoemd mag worden 'enigszins vervaagd is' en beloofde de term adviesprijs niet meer te gebruiken.

Verantwoordelijk

Sommige winkels gaven vreemde redenen om de gevraagde informatie niet beschikbaar te stellen. Volgens één winkelketen zou dit 'inzage geven in de inkoopprocessen', zij verwees door naar de leverancier. De adverteerder is er echter zelf verantwoordelijk voor dat consumenten de prijslijst kunnen inzien. De Consumentenbond zal de winkels die zich niet aan de regels houden daar op aanspreken.