Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 14 december 2009 2009Z22568/2009D59272

Onderwerp Stand van zaken Nieuwe Sleutelproject Breda
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van VROM, de vragen over de stand van zaken NSP Breda die uw vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft gesteld.


1.
Kunt u aangeven wat de consequenties van de huidige marktomstandigheden en de economische crisis zijn voor de ten aanzien van het Nieuwe Sleutelproject Breda gemaakte afspraken?


1.
De consequenties van de huidige marktomstandigheden en de economische crisis voor de gemaakte afspraken ten aanzien van het Nieuwe Sleutelproject Breda zijn op dit moment niet in volle omvang bekend.
Medio 2009 heeft de gemeente het resultaat bekend gemaakt van een actualisatie van de business case uit mei 2006 met als peildatum 31-12-2008. Ten opzichte van de oorspronkelijke business case bleek er een achteruitgang opgetreden te zijn met een negatief resultaat als gevolg.
De berichtgeving van de gemeente is aanleiding geweest om de gemeente te vragen, in samenwerking met de andere opdrachtgevers ProRail en NS Poort, een vergelijking te maken van de oude situatie bij ondertekening van de Bestuurlijke Overeenkomst Uitvoering (BOU) van 31 mei 2006 en het Addendum bij de BOU van 28 mei 2008 ten opzichte van de nieuwe situatie, en daarbij aan te geven waardoor de verschillen zijn ontstaan. Aanvullend heeft het Rijk de gemeente gevraagd om in overleg met ProRail en NS Poort een oplossingsrichting aan te geven voor het tekort, inclusief het aangeven van bezuinigingsopties. Dit zal zijn beslag krijgen in een rapportage die naar verwachting eind 2009 beschikbaar komt.


2.
Kunt u aangeven welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn om de aanbesteding en realisatie van het station Breda, in samenwerking met ProRail en NS Poort, in de eerste helft van 2010 mogelijk te maken?

a
agina 1 van 2 P





Datum
2.

Gemeente, NS Poort en ProRail onderzoeken op dit moment de mogelijkheid van Ons kenmerk een aantal oplossingsrichtingen, waaronder die om te bezuinigen op het ontwerp. VENW/DGMo-2009/11185 Op de uitkomsten van dit onderzoek kan ik nu niet vooruitlopen. Ik zal de Kamer informeren over de resultaten van het onderzoek, zodra die beschikbaar komen en tot een oplossingsrichting hebben geleid.


3. Kunt u aangeven op welke wijze maatregelen, zoals bedoeld in het wetsvoorstel Crisis- en herstelwet en gericht op een versnelde uitvoering van het project door ProRail, kunnen worden geëffectueerd?

3.
Dit project is bij amendement in de Crisis- en herstelwet gebracht. Hiermee valt het project NSP Breda onomstotelijk onder de regels bestuursprocesrecht. Dat helpt bij de voortgang van het project NSP Breda.
Een onderdeel van NSP Breda is de realisatie van het OV terminalcomplex, waarover ProRail het projectmanagement voert. Ik verwacht dat door opname van het project NSP Breda in de wet, waarborgen zijn verkregen om verdere vertraging van de realisatie van het OV terminalcomplex te voorkomen. De aanbesteding van de OV-Terminal is door de opdrachtgevers Gemeente Breda, NS Poort en ProRail voorzien in de eerste helft van 2010.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P